arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶

انجمن ام اس ایران: سیگار بیماری ام اس را تشدید می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نایب رئیس انجمن ام اس ایران با اشاره به اینکه عوامل گفت: مطالعات نشان می دهد مصرف سیگار باعث تشدید بیماری ام اس می شود و از طرفی افزایش ریسک ابتلا را بالا می برد.

دکتر محمدعلی صحراییان روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: فاکتورهای چند زمینه ای خطرزای دیگری نیز وجود دارد که عامل ابتلا افراد به بیماری ام اس می شود.

وی با بیان اینکه بیماری ام اس بیماری است که اغلب افراد جوان و بیشتر خانم ها را درگیر می‌کند اظهار کرد: بیماری ام اس در ساکنان شهرهای بزرگ بیشتر به چشم می خورد و در شهرهای کوچک و روستاها شیوع این بیماری کمتر است.

وی با بیان اینکه به طور مشخص علت شیوع بیماری ام اس در کشور هنوز مشخص نیست ، اظهار کرد: تشدید شیوع این بیماری در شهرهای بزرگ مثل مشهد، اصفهان ، تهران، تبریز و شیراز به نسبت دیگر استانها بیشتر است.

نایب رئیس انجمن ام اس ایران اظهار کرد: بیش از 2 میلیون و 500هزارنفر در دنیا و حدود 60 هزار نفر در کشور ایران به ام اس مبتلا هستند که عمده این افراد، جوان و در سن 20 تا 40 سالگی هستند.

وی با بیان اینکه درباره وضعیت نموداری شیوع بیماری ام اس در کشور نسبت به منطقه خاورمیانه بالا هستیم گفت: البته در کشورهای اطراف بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس هم به نوعی بیماری ام اس در حال افزایش است.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: مطالعات نشان داده بیماری ام اس در دنیا رو به افزایش است و اکنون شاهد شیوع این بیماری در آمریکای شمالی و اروپای شمالی هستیم.

صحراییان تصریح کرد: افزایش دانش و اطلاع رسانی درباره بیماری ام اس مهمترین کار و طرح‌های پیشگیرانه انجمن ام اس ایران است و حمایت از بیماران و آموزش آنها و اردوهای تفریحی از دیگر اقدامات انجمن است.

نایب رئیس انجمن ام اس ایران تصریج کرد: همه سال انجمن ام اس ایران برای ارتقاء دانش و افزایش سطح خدمات به بیماران ام اس کنگره بین المللی را با حضور اساتید داخلی و خارجی و به منظور تبادل بهترین اطلاعات، تجربیات و تحقیقات جدیدی که در زمینه بیماری ام اس شده در کشور برگزار می‌کنیم.

وی اظهار کرد: چهاردهمین کنگره به همراه نمایشگاه داروهایی ساخته شده ام اس که به مدد انجمن ام اس ایران و مرکز تحقیقات ام اس در جزیره کیش برگزار شد، به کار خود پایان داد.

وی گفت: در این کنگره بهترین دستاورد هایی که در یک سال اخیر در داخل و خارج کشور به عنوان مطالب روز بیماری ام اس هستند، مطرح شد.

نایب رئیس انجمن ام اس ایران تصریح کرد: همچنین در این کنگره داروهای جدید معرفی شد و عوارض داروهای قدیمی و جدیدی که شناخته شده و راههای کاهش بیماری و عوامل خطرزای بیماری ام اس و معیارهای تشخیصی جدید تبیین شد.
صحراییان افزود: امیدواریم که این انتقال دانش توسط همکاران باعث شود که سطح خدمات علمی به بیماران ام اس افزایش پیدا کند.

350 نفر از متخصصان ایرانی و پنجاه نفر از متخصصان خارجی از کشورهای عراق، مصر، روسیه، کانادا، سوریه، دانمارک، انگلستان، آلمان، سوئد، اسپانیا ، ایتالیا و لبنان جدیدترین یافته های علمی در حوزه بیماری ام اس را در این کنگره بررسی کردند.

تعداد 256 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که در نهایت 100 مقاله به صورت سخنرانی و 110 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه گردید، علاوه بر این
نشست های تخصصی، کارگاه های آموزشی و نمایشگاه داروهای ام اس، از برنامه های جانبی این همایش بود.

این همایش که از 22 آذرماه در مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز شد، جمعه شب به کار خود پایان داد.

بیماری ام اس (Multiple sclerosis) یک بیماری ناتوان ‌کننده است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار داده و باعث از دست‌دادن کنترل، دید، تعادل و حواس (بی حسی) می‌شود.

در بیماری ام اس اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن آسیب می‌بینند، که به این اختلال بیماری خودایمنی می‌گویند.
بیماری های خود ایمنی بیماری هایی هستند که در آن‌ها سیستم ایمنی بدن که وظیفه‌شان حفاظت از بدن و نابودکردن آسیب رسان‌های خارجی همچون باکتری هاست، اشتباها شروع به حمله به بافت‌های بدن می‌نمایند.

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به مغز و نخاع که سیستم مرکزی اعصاب را کنترل می‌کنند، کرده و باعث فلج شدن و از کارافتادگی آنها می‌شود.

سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی، تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.

جزیره کیش با مساحت 91.5 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 هزار نفر در 18 کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع است و از نظر تقسیم بندی سیاسی و اداری کشور، در محدوده استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد.

نظرات بینندگان