arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۰۳ دی ۱۳۹۶

افغانستان: بن‌سلمان برای همکاری با ما آماده است / اگر پاکستان یک قدم بردارد ما دو قدم برمی‌داریم

وزیر دفاع افغانستان با بیان اینکه پیشرفت شایان ذکری در روابط میان ارتش‌های افغانستان و پاکستان حاصل نشده است، مدعی شد، نشست "ائتلاف اسلامی نظامی" تحت امر عربستان از موفق‌ترین کنفرانس‌ها بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افغانستان: بن‌سلمان برای همکاری با ما آماده است / اگر پاکستان یک قدم بردارد ما دو قدم برمی‌داریم

وزیر دفاع افغانستان با بیان اینکه پیشرفت شایان ذکری در روابط میان ارتش‌های افغانستان و پاکستان حاصل نشده است، مدعی شد، نشست "ائتلاف اسلامی نظامی" تحت امر عربستان از موفق‌ترین کنفرانس‌ها بوده است.

به گزارش ایسنا، طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق الاوسط تاکید کرد که این کشور پیش بینی نمی‌کرد که هیچ موفقیتی برای دفتر سیاسی طالبان در دوحه حاصل شود یا اینکه دست به اقدامی مفید برای دولت و مردم افغانستان بزند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دفتر طالبان در دوحه با نیروهایش در افغانستان تماس نظامی دارد یا خیر، گفت: ما از این دفتر هیچ نتیجه شایان ذکری از زمان افتتاح آن در اکتبر در سال ۲۰۱۳ تا به این لحظه ندیده‌ایم. حتی دولت افغانستان انتظار هیچ امر مثبتی را از دفتر طالبان در قطر نداشته است. ما در گذشته دست دوستی صادقانه‌ای را به سوی طالبان دراز کردیم و با کسانی که خواهان آشتی و ثبات هستند، صحبت کردیم اما هر کس که می‌خواهد وقت را تلف کند، ما به آن توجهی نخواهیم کرد.

وزیر دفاع افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا دفتر سیاسی طالبان در قطر به صورت جدی فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: ما از دفتر طالبان در دوحه هیچ امر شایان ذکری ندیده‌ایم و دولت افغانستان تا به این لحظه از هیچ نتایج شایان ذکری بهره نبرده است.

بهرامی همچنین تصریح کرد، دعوتی از سوی همتای ایرانی‌اش برای سفر به تهران دریافت کرده است اما وی به ایران تنها در صورتی سفر خواهد کرد که اشرف غنی از او بخواهد.

وزیر دفاع افغانستان خاطرنشان کرد: ایران کشور همسایه افغانستان است و باید نوعی تبادل تجاری بین دو کشور وجود داشته باشد.

این مقام افغان پیرامون روابط نظامی میان ارتش کشورش و ارتش پاکستان خاطرنشان کرد، هیچ پیشرفت شایان ذکری تا به این لحظه حاصل نشده است.

وی درمورد همکاری مشترک میان ارتش افغانستان و پاکستان در جنگ علیه طالبان و داعش گفت: ما آماده همکاری با هر کسی هستیم که خواهان مبارزه با تروریسم و رادیکالیسم باشد. اما هیچ استقبالی را از آنها ندیده‌ایم. اگر برادران در پاکستان یک قدم مثبت در قبال ما بردارند، ما دو قدم در قبال آنها در روند مبارزه با تروریسم برمی‌داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امر که آیا خطر القاعده در افغانستان پایان یافته است یا خیر، تاکید کرد، فعالیت تشکیلات اصلی القاعده در افغانستان کمتر شده است امام سازمان‌های وابسته به القاعده همچنان به صورت فعال و در هر مکانی حضور دارند، همچون طالبان و شبکه حقانی که با القاعده در ارتباط هستند و همچنین گروه ترریستی داعش که در افغانستان حضور دارد.

طارق شاه بهرامی در پاسخ به سوالی پیرامون استقبال دولت کابل از استراتژی آمریکا درخصوص افغانستان عنوان داشت: سیاست جدید ایالات متحده در قبال افغانستان و منطقه مورد استقبال گسترده دولت افغانستان قرار گرفت، به ویژه اینکه واشنگتن حمایت سیاسی و نظامی گسترده‌ای را از دولت افغانستان به عمل می‌آورد و آمریکا در مقابل هر تهدید مستقیمی از سوی تمامی کشورهایی می‌ایستد که از تروریسم حمایت و در راستای برهم زدن ثبات در منطقه تلاش می‌کنند. نتیجه این سیاست، برقراری ثبات در افغانستان و منطقه و تمامی جهان است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص کنفرانس "ائتلاف اسلامی نظامی به اصطلاح ضد تروریسم" که بنا به دعوت عربستان برگزار شد، مدعی شد: این کنفرانس از موفق‌ترین کنفرانس‌ها بوده و به اسلام و مسلمانان خدمت خواهد رساند!

وزیر دفاع افغانستان در پاسخ به سوالی پیرامون این امر که در حاشیه این کنفرانس دیداری با محمد بن سلمان داشته و این دیدار چگونه بوده است، تصریح کرد: این دیدار صادقانه بود و ولیعهد عربستان حمایت کامل خود را از دولت افغانستان اعلام و خاطرنشان کرد که هر گونه حمایت عربستان از طریق دولت صورت خواهد گرفت و او همچنین به ما گفت که کشورش برای همکاری در تمامی زمینه‌ها آماده است.

برچسب ها: افغانستان ، پاکستان
نظرات بینندگان