arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۰۵ دی ۱۳۹۶

دفتر العبادی: نامه‌ای از نیچروان بارزانی دریافت نکرده‌ایم

دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که هیچگونه اطلاعیه‌ای مبنی بر دریافت نامه‌ رسمی از سوی نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نداشتیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دفتر العبادی: نامه‌ای از نیچروان بارزانی دریافت نکرده‌ایم

دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که هیچگونه اطلاعیه‌ای مبنی بر دریافت نامه‌ رسمی از سوی نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نداشتیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری کردزبان "روداو"، سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر العبادی اعلام کرد: هنوز اطلاعیه‌ای درباره دریافت نامه‌ از طرف بارزانی برای العبادی نداشته‌ایم.

الحدیثی با اشاره به اینکه پیش شرطی برای گفتگو وجود ندارد، تاکید کرد: قانون اساسی کشور باید رعایت شده و به حق حاکمیت ملی کشور پایبند بود.

وی افزود: حاکمیت دولت عراق بر تمامی مناطق و مرزها بخشی از همین حق حاکمیت ملی است و نیز تصمیماتی در خصوص حق دولت مرکزی برای اصلاحات حاکمیتی در زمینه امنیت مرزها و کنترل بر آنها اتخاذ شده و اینها همه به پرونده حاکمیت ملی مربوط است.

سخنگوی دفتر العبادی در ادامه گفت: در مورد تجارت خارجی و فروش و صادرات نفت از میدان‌های نفتی واقع در اقلیم که همانند میدان‌های نفتی استان بصره متعلق به عراق بوده و اختصاصی اقلیم نیستند باید بگویم این میدان‌ها باید در خصوص مسایل مربوط به فروش نفت تحت کنترل دولت مرکزی درآیند.

سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق افزود: این موضوعات حاکمیتی باید مطابق با قانون اساسی کشور اجرا شوند و در این صورت منافع همه عراقی‌ها محقق شده و ثابت می‌شود که اربیل و گروه‌های سیاسی در این اقلیم به تعهدات خود در قانون اساسی پایبند بوده و به حکم‌های صادر شده از سوی دادگاه مرکزی احترام می‌گذارند.

الحدیثی در ادامه بر لزوم اتخاذ این موضعگیری‌ها با اجرای تصمیمات دولت مرکزی درباره گذرگاه‌های مرزی، امنیت مرزها و صادرات نفت از میدان‌های نفتی واقع در اقلیم و پذیرش آنها تاکید کرد.

فؤاد معصوم، رئیس جمهور عراق نامه یکسانی را برای بارزانی، العبادی و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده و آغاز فوری مذاکرات میان اربیل و بغداد را خواستار شد.

بارزانی در نامه‌ای به العبادی تاکید کرده بود، درست نیست که ما پاسخ یکدیگر را در کنفرانس‌های مطبوعاتی بدهیم بهتر است که مشکلات فعلی‌مان را با مذاکره حل کنیم اما العبادی هنوز پاسخی به این نامه نداده است.

نظرات بینندگان