arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۶۳۸۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۶

راشاتودی: یک‌چهارم بیت‌کوین‌های موجود بازار در معرض خطر گم شدن همیشگی قراردارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عقب ماندن از موج افزایش قیمت ارزهای مجازی بدترین چیزی نیست که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران اتفاق بیفتد چراکه هم‌اکنون ۲۳ درصد از بیت‌کوین‌های موجود در بازار جهان در معرض گم شدن همیشگی هستند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، جا ماندن سرمایه‌گذاران از روند افزایشی قیمت ارزهای مجازی همیشه بدترین اتفاقی نیست که می‌تواند برای آنها رخ دهد؛ چراکه این احتمال وجود دارد که شما روی کاناپه خانه خود بنشینید و نتوانید به بیت‌کوین‌های خود دسترسی پیدا کنید.

آمارها نشان می‌دهد ۲۳ درصد از کل بیت‌کوین‌های موجود در بازارهای جهانی در خطر گم شدن همیشگی و خارج شدن دائم از دسترس مالکان آنها، قرار دارند.

ارائه آمار دقیق در این باره غیرممکن است و نمی‌توان گفت که چه مقدار از بیت‌کوین‌های گمشده تاکنون بازیابی شده‌اند.

بنا به اعلام مؤسسه چین‌آلیسیس که در زمینه آنالیز فناوری بلاک‌چین فعالیت می‌کند، در حال حاضر ۲.۷۸ تا ۳.۷۹ میلیون توکن بیت‌کوین به ارزش تقریبی ۵۰ میلیارد دلار برای همیشه گم شده و از دسترس مالکان آنها خارج شده است.

این مؤسسه از آمارها و داده‌های مبادلات ارزهای مجازی و بیت‌کوین‌هایی استفاده کرده است که مدت‌هاست معامله نشده‌اند.

این مؤسسه همچنین تخمین زده است که ۲ درصد کل بیت‌کوین‌هایی که در سال ۲۰۱۷ جابجا شده‌، گم شده‌اند که ارزش آنها میلیاردها دلار بوده است.

چین آلیسیس تأکید کرده است که پیش‌بینی می‌شود گم شدن بیت‌کوین‌ها ادامه یابد اما در آینده شاهد کمتر شدن تعداد بیت‌کوین‌های ازدست‌رفته خواهیم بود؛ چراکه صاحبان آنها با دقت بیشتری از آنها مراقبت خواهند کرد.

اصلی‌ترین دلیل از دست رفتن بیت‌کوین‌ها، فراموش شدن پسورد آنهاست؛ چراکه بازیابی یک بیت‌کوین بدون وجود اطلاعات حیاتی، تقریباً ممکن نخواهد بود.

ذخیره کردن کیف پول ارز مجازی بر روی هارد کامپیوترها و یا فلش مموری می‌تواند از دزدیده شدن آن در فضای مجازی جلوگیری کند، اما در صورتی که فلش مموری گم شده و یا هارد خراب شود، بیت‌کوین مربوطه برای همیشه از دست خواهد رفت.

این مؤسسه معتقد است که یک میلیون توکن از بیت‌کوین‌های گم شده مربوط به ساتوشی ناکاماتو، خالق این ارز است؛ چراکه وی هیچ یک از بیت کوین های خود را تاکنون خرج نکرده است و ارزش آنها هم‌اکنون حدود ۱۷ میلیارد دلار است و در صورتی که وی از آنها نگهداری کند، می‌تواند به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شود.

هم‌اکنون مالکان بیت‌کوین‌ها از روش‌های مختلفی برای بازیابی پسورد بیت‌کوین‌های از دست‌رفته استفاده می‌کند که از جمله آنها می‌توان به هیپنوتیزم و روش «حمله بی‌رحمانه» توسط یک ابرکامپیوتر اشاره کرد.

متخصصین هیپنوتیزم بازیابی ارز مجازی معتقدند که می‌توانند از این طریق پسوردهای فراموش‌شده و یا محل پنهان کردن بیت‌کوین‌ها را که مردم فراموش کرده‌اند بازیابی کنند.

مارک فرانفلدر، دبیر وبسایت بوینگ بوینگ طی گزارشی اعلام کرد: ۴ ماه تلاش وی برای بازیابی پسورد بیت‌کوین‌های گمشده از طریق هیپنوتیزم موفق نبوده و در نهایت وی پسوردهای خود را از طریق هک کردن بازیابی کرده است.

اما هیچ راهکاری برای جیمز هاولز، یک متخصص IT انگلیسی، که در سال ۲۰۱۳ ۷۵۰۰ بیت‌کوین بر روی یک هارددیسک را که ارزش آنها در آن زمان تنها ۱۳۰ دلار بود، دور انداخت و هم‌اکنون ارزش آنها به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است، وجود ندارد.

نظرات بینندگان