arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۷ دی ۱۳۹۶

معاون وزیر علوم: هیچ مأمور امنیتی داخل دانشگاه‌ها نبود / وزیر علوم پیگیر آزادی دانشجویان است؛ هنوز هم آمار دقیق نداریم

واکنش‌ها نسبت به بازداشت دانشجویان در اعتراض‌های اخیر بالا گرفته است. با این حال هنوز آمار دقیقی از دانشجویان بازداشت شده وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر علوم: هیچ مأمور امنیتی داخل دانشگاه‌ها نبود / وزیر علوم پیگیر آزادی دانشجویان است؛ هنوز هم آمار دقیق نداریم

روزنامه ایران نوشت: واکنش‌ها نسبت به بازداشت دانشجویان در اعتراض‌های اخیر بالا گرفته است. با این حال هنوز آمار دقیقی از دانشجویان بازداشت شده وجود ندارد.

از یک سو این مسئولان وزارت علوم هستند که می‌گویند حدود 70 نفر از دانشجویان بازداشت شده‌اند و در سوی دیگر محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس است که اظهار کرده حدود 90 نفر از دانشجویان در ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده‌اند که وضعیت 10 نفر از آنها نامشخص است. با این حال بر اساس اعلام مسئولان وزارت علوم در چند روز گذشته برخی از دانشجویان بازداشتی آزاد شدند. اما آن‌طور که محمود صادقی می‌گوید، برخی دانشجویان با اخذ قرار تأمین کیفری آزاد شده‌اند و با این حساب، افرادی که به نظر می‌رسد، مرتکب تخلف خاصی نشده باشند، با سابقه کیفری روبه‌رو می‌شوند. موضوعی که معاون فرهنگی وزیر علوم در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» به آن پاسخ داد و گفت: باید دید که مشکل دانشجویان چه بوده است. ما جزئیات پرونده‌ها را در اختیار نداریم، اما از‌‌ همان روز اول تاکنون وظیفه خود می‌دانیم که به‌عنوان مسئول تمام تلاش خود را برای آزادی دانشجویان به کار ببندیم.

غلامرضا غفاری درباره آخرین وضعیت دانشجویان بازداشت شده اعلام کرد: وزیر علوم به همراه مسئولان حراست این وزارتخانه پیگیر آزادی دانشجویان دستگیر شده هستند. ما هنوز نمی‌دانیم دقیقاً چند دانشجو دستگیر شده‌اند. نداشتن آمار دقیق هم برای این است که دانشجویان از داخل دانشگاه دستگیر نشده‌اند. در بررسی‌ها متوجه شدیم بسیاری از دانشجویان در مکان‌های دیگری غیر از دانشگاه دستگیر شده‌اند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به اینکه هیچ کدام از مأموران امنیتی داخل دانشگاه‌ها نبوده‌اند تا دانشجویی را بازداشت کنند، تأکید کرد: با توجه به اینکه در فصل امتحانات هستیم تمام تلاش ما این است که در این هفته تمام دانشجویان بازداشت شده آزاد شوند تا خانواده‌ها هم از نگرانی درآیند.

غفاری تأکید کرد: بسیاری از دانشجویان بازداشت شده فعالیت سیاسی نداشتند. با این حال ما همچنان با نهادهای امنیتی در حال گفت‌و‌گو هستیم تا هر چه زودتر وضعیت دانشجویان بازداشتی روشن شود.

بازداشت حداقل ۵۸ دانشجو در دانشگاه‌های مختلف تهران
در سوی دیگر این محمود صادقی نماینده تهران است که اعلام کرد اسامی و مشخصات تمامی بازداشت‌شدگان را به‌همراه نام دانشگاه، رشته تحصیلی و شماره دانشجویی در اختیار دارد، که فعلاً ضرورتی در انتشار تمامی این جزئیات احساس نمی‌شود. محمود صادقی در گفت‌و‌گو با ایلنا تأکید کرد: بر اساس آماری که از طریق رایزنی با مسئولان وزارت علوم به‌دست آمده، تعداد ۳ دانشجو در ارومیه بازداشت شده‌اند که متأسفانه قرار بازداشت موقت این دانشجویان نیز صادر شده است. همچنین یک دانشجو در اصفهان بازداشت شده اما ممکن است تعداد دانشجویان بازداشت‌شده در این استان بیشتر باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس همچنین با اشاره به بازداشت تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف تهران گفت: بنابر آماری که در اختیار داریم، حداقل ۵۸ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف تهران بازداشت شده‌اند و نکته عجیب این است که بسیاری از آنها اساساً فعالیت سیاسی نمی‌کنند و به‌عنوان مثال یکی از بازداشتی‌ها دبیر اتحادیه یکی از انجمن‌های علمی یک دانشگاه در تهران است، حال آنکه دانشجویان عضو انجمن‌های علمی عموماً فعالیت سیاسی ندارند.

صادقی افزود: علاوه بر آن، در دانشگاه تربیت مدرس نیز ۳ نفر بازداشت شده‌اند و این درحالی است که معمولاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز چندان جذب فعالیت‌های سیاسی نمی‌شوند. بنابر این آمار، یک دانشجو در کرمان، ۲ نفر در دزفول، یک نفر در تبریز، یک نفر در رشت، یک نفر در بندرعباس و ۸ نفر در شیراز بازداشت شده‌اند که متأسفانه اطلاعات یکی از دانشجویان بازداشت‌شده در شیراز در دست نیست.

وی با شاره به اینکه از وضعیت چند دانشجو اطلاعاتی در دست نیست اظهار کرد: همچنین ۴ دانشجو در همدان، یک دانشجو در خرم‌آباد، ۴ نفر در کرمانشاه، ۲ نفر در قزوین، یک نفر در شهرکرد، یک نفر در بهبهان و یک نفر نیز در اراک بازداشت شده‌اند. درحالی که به نظر می‌رسد مجموع تعداد بازداشتی‌ها حدود ۹۰ نفر است، تعداد ۱۰ نفر از دانشجویان در دانشگاه‌های تهران و برخی شهرستان‌ها نیز در وضعیت نامشخص قرار دارند و باوجود آنکه چند روز است که اطلاعاتی از آنها در دست نیست، هنوز معلوم نشده که چه نهادی آنها را بازداشت کرده است.

دانشجویان در ناآرامی‌های اخیر بی‌گناه بودند
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم درباره پیگیری‌هایش برای آزاد شدن دانشجویان به «ایران» گفت: با مسئولان وزارت علوم درباره آزادی دانشجویان صحبت‌هایی داشته‌ام گرچه آمارها درباره دانشجویان بازداشتی بسیار متفاوت است اما در حدود 70 تا 90 دانشجو بازداشت شدند. این درحالی است که دانشجویان در نا آرامی‌های اخیر به هیچ عنوان مقصر نبودند با این حال برخی از بازداشت شدگان را دانشجویان تشکیل داده‌اند.

او با اشاره به اینکه بسیاری از این دانشجویان بازداشت‌شده، اهل ایجاد تنش نبوده‌اند، تأکید کرد: وزیر علوم اعلام کرده است بیشتر دانشجویان بازداشت شده آزاد شده‌اند همچنین به‌دلیل آنکه نمی‌دانند چند دانشجو در بازداشت به سر می‌برند هنوز نتوانستند اعلام کنند که همه دانشجویان آزاد شدند چرا که عمده موارد بازداشت‌ها خارج از محیط‌های دانشگاهی صورت گرفته است، همین موضوع منجر به آن شده که مسئولان وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌ها نیز اطلاعات دقیقی نداشته باشند. مطهری در پاسخ به اینکه برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که بازداشت شدن برخی از دانشجویان جنبه پیشگیرانه داشت گفت: این موضوعی نیست که نمایندگان بخواهند اعلام کنند به نظرم باید نهادهای امنیتی در این باره اظهار نظر کنند که چرا برخی از دانشجویان بازداشت شده‌اند.

همچنین غلامرضا حیدری نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌ها نگران فرزندانشان هستند به «ایران» گفت: درباره آزادی دانشجویان صحبت‌های بسیاری داشته‌ایم و بر این باوریم دانشجویانی که بازداشت شدند هیچ جرمی مرتکب نشده بودند با این حال برخی از آنها در هفته گذشته آزاد شدند و وزیر علوم اعلام کرده که برخی دیگر هم در این هفته آزاد خواهند شد.

آزادی بیشتر دانشجویان دانشگاه علامه
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه در ناآرامی‌های اخیر حدود ۱۵ دانشجوی دانشگاه علامه بازداشت شدند، گفت: از میان ۱۵ نفر، ۳ نفر که ۲ آقا و یک خانم هستند، همچنان در بازداشت به سر می‌برند. امیدواریم که در چند روز آینده این سه نفر نیز آزاد شوند، اما درباره آزادی آنها مطمئن نیستیم. حسین سلیمی؛ از بازداشت حدود ۱۵ نفر از دانشجویان این دانشگاه در ناآرامی‌های هفته اخیر خبر داد و گفت: در حال حاضر بیشتر این دانشجویان با کمک وزارت علوم و پیگیری‌های صورت گرفته، آزاد شده‌اند. وی گفت: جزئیات پرونده و علت بازداشت این دانشجویان در اختیار نهادهای امنیتی و انتظامی است و ما هم نمی‌دانیم، اما وظیفه خود می‌دانیم که به‌عنوان دانشگاه تمام تلاش خود را برای آزادی دانشجویان به کار ببندیم.

نظرات بینندگان