arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۱۸ دی ۱۳۹۶

بارزانی: بغداد برای آغاز مذاکرات با اربیل جدی نیست

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، بغداد را به عدم جدیت در آغاز مذاکرات با اربیل برای حل مشکلات و اختلافات موجود متهم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بارزانی: بغداد برای آغاز مذاکرات با اربیل جدی نیست

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، بغداد را به عدم جدیت در آغاز مذاکرات با اربیل برای حل مشکلات و اختلافات موجود متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ملابختیار، مسئول هیئت دفتر سیاسی در اتحادیه میهنی کردستان در استان سلیمانیه گفت: ما آمادگی خود را برای مذاکره با بغداد اعلام کردیم و این مسئله برای همگان روشن شده است. دولت عراق برای آغاز مذاکرات رسمی با اقلیم برای حل مشکلات موجود جدی نیست.

وی افزود: ما در مرحله سیاسی و اقتصادی جدیدی به ویژه درباره روابط میان اقلیم و بغداد در کردستان قرار داریم. ما آمادگی‌مان را برای مذاکره با بغداد جهت حل تمامی پرونده‌ها از سال ۲۰۰۳ براساس قانون اساسی اعلام کردیم.

بارزانی درباره سفر هیات مخالف کرد به بغداد گفت: قرار بود نمایندگانی از تمامی احزاب در این هیات باشند نه فقط سه نفر. رفتن به بغداد برای مذاکره باید براساس مشروعیت کردستان از طریق پارلمان اقلیم صورت گیرد و دولت کردستان مسئول مذاکره است.

اظهارات بارزانی بعد از نشست میان هیات حزب دموکراتیک کردستان و دفتر سیاسی اتحادیه میهنی در استان سلیمانیه ایراد شد. بارزانی گفت که این نشست بسیار مهم بوده و درباره موضوع مذاکره با بغداد گفتگو شده است.

وی گفت: دو حزب با حفظ وحدت در مقابله با چالش‌های کنونی موافقند. روابط حزب دموکراتیک با اتحادیه میهنی شاهد تحول و پیشرفت بوده است. هر اتفاقی که در کردستان می‌افتد باید از طریق هماهنگی میان دو حزب و بقیه احزاب باشد.

در همین راستا، ملابختیار نیز درباره هیات کردی که اخیرا به بغداد رفته، گفت: این هیات قبل از رفتن به بغداد مذاکراتی با دولت اقلیم نداشته و اربیل را در جریان نتایج نیز نگذاشته است. باید هیاتی که از سوی پارلمان اقلیم مسئول شده باشد، برای مذاکره به بغداد برود.

وی گفت: مذاکره با بغداد که وحدت کشور را تضمین می‌کند باید از طریق هیات رسمی از سوی دولت اقلیم باشد.

در همین راستا، اشواق الجاف، نماینده حزب پارلمان عراق بر اهمیت حل مشکلات موجود براساس قانون اساسی و عرف سیاسی تأکید کرد.

وی درباره موعد سفر هیات کردستان به عراق برای شروع مذاکره گفت: دولت فدرال موعد این سفر را مشخص می‌کند.

بختیار شاویس، معاون رئیس فراکسیون حزب اتحاد میهنی کردستان در پارلمان عراق نیز گفت: به رغم ادامه بحران میان بغداد و اربیل اما فشارهایی نیز از سوی کشورهای منطقه و اروپا و آمریکا بر دولت فدرال برای مذاکره با اربیل وجود دارد.

این درحالی است که هیات مخالف کردی که به بغداد سفر کرده همچنان به دیدارهای خود با مسئولان سیاسی ادامه می‌دهد. این هیات اخیرا با همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار کرد.

همچنین شروان الوائلی، مشاور فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق گفت: رئیس‌جمهور همچنان منتظر جواب رسمی دولت فدرال و دولت اقلیم برای آغاز مذاکره براساس طرح وی است.

وی گفت: انتظار می‌رود که دبیرکل سازمان ملل پاسخی درباره نظارت این سازمان بر مذاکرات بدهد. یان کوبیش، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق ظرف هفته آینده این پاسخ را به رئیس‌جمهور منتقل خواهد کرد. دولت اقلیم طرح رئیس‌جمهور را قبول دارد اما حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق تاکنون موضع خود را به رئیس جمهور اعلام نکرده است.

نظرات بینندگان