arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۳۰۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۶

جک استراو: ترامپ از رفتارش در قبال برجام نتیجه نمی‌گیرد

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس گفت:‌ برای برقراری امنیت لازم است تا دیپلمات‌ها از امنیت فیزیکی برخوردار باشند. ما شاهد هستیم که دو بار خلاف این موضوع در تهران رخ داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جک استراو: ترامپ از رفتارش در قبال برجام نتیجه نمی‌گیرد

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس گفت:‌ برای برقراری امنیت لازم است تا دیپلمات‌ها از امنیت فیزیکی برخوردار باشند. ما شاهد هستیم که دو بار خلاف این موضوع در تهران رخ داد.

به گزارش ایسنا، جک استراو در دومین پنل از کنفرانس امنیتی تهران که تحت عنوان ترتیبات امنیتی غرب آسیا، نقش جمهوری اسلامی ایران و بازیگران فرامنطقه‌ای با حضور یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان، نخست‌وزیر سابق ایتالیا، رییس سابق مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دانمارک و عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد، در سخنانی کوتاه به بررسی وضعیت امنیت در غرب آسیا پرداخت.

وی با مثبت ارزیابی کردن سخنرانی محمدجواد ظریف در افتتاحیه این کنفرانس، گفت: اگر بخواهیم صحبت‌های وزیر امور خارجه ایران عملی شود نباید فراموش کنیم که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی که ایران هم به آن پایبند است، دیپلمات‌ها باید امنیت فیزیکی داشته باشند و این امر دو بار در ایران نقض شد ولی تاکید می‌کنم که برای رسیدن به اهداف‌مان باید نقطه‌های تاریک برطرف شود و امنیت دیپلمات‌ها در تهران به رسمیت شناخته شود.

استروا با بیان اینکه ایران با توجه به توانمندی‌های دیپلماتیکی که دارد می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، خاطرنشان کرد: کشورهای عضو شورای خلیج فارس هم باید در این معادله بازی کنند. عربستان برای منزوی کردن قطر تلاش های زیادی کرد ولی جواب مورد نظر خود را نگرفت. عمان و کویت توانستند به طور سازنده ایفای نقش کنند. (درحالی که) امارات متحده عربی در منازعات یمن ایفای نقش کرد.
وی تاکید کرد: وزیر امور خارجه ایران در خصوص معماری نوین امنیتی صحبت کردند. می‌شود ترتیبی داد تا بین تهران و کشورهای ذی نفع خط ارتباطی کشیده شود و این کار سرلوحه قرار گیرد. مثلا این خط ارتباطی بین ایران و کشورهای منطقه ای، ایران و اتحادیه اروپا و بعد با کشوری مثل فرانسه و ایالات متحده برقرار شود.

وزیر امور خارجه سابق انگلیس گفت: ما نمی دانیم که ترامپ در پایان هفته چه کاری می خواهد انجام بدهد. شاید خودش هم دقیقا نداند زیرا نامعقول‌ترین رهبری است که از جنگ جهانی دوم تاکنون دیده ایم.
وی ادامه داد: تحریم جدید علیه ایران بحرانی برای ادامه برجام خواهد بود و امیدوارم که اروپایی‌ها گرد آمده و ببینند چطور می توانند برجام را حفظ کنند.
ایران همه تعداتش را انجام داده اما اگر آمریکا همچنان تحریم های خود را ادامه دهد این نماد استفاده قدرت دلار علیه دیگران است.
استروا خاطرنشان کرد: بانک های اروپای غربی برای رفع موانع ارتباط با ایران تلاش می کنند . آلمان و انگلیس برای یافتن راه حل تلاش می کنند.

وی تاکید کرد: ترامپ نتیجه ای دلخواه نخواهد گرفت و همانطور که تاکنون نشان داده شده است اقداماتش نتیجه ای عکس خواهد داشت.

نظرات بینندگان