arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۲۲ دی ۱۳۹۶

وزیر ارشاد: حسرت خواندنِ «جنگ و صلح» به زبان روسی بر دلم مانده

سیدعباس صالحی در پاسخ به سوال کودکی که از او پرسید آیا تا به حال حسرت خواندن کتابی به دل شما مانده؟، گفت: این حسرت به دلم مانده که «جنگ و صلح» را به زبان روسی بخوانم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر ارشاد: حسرت خواندنِ «جنگ و صلح» به زبان روسی بر دلم مانده

سیدعباس صالحی در پاسخ به سوال کودکی که از او پرسید آیا تا به حال حسرت خواندن کتابی به دل شما مانده؟، گفت: این حسرت به دلم مانده که «جنگ و صلح» را به زبان روسی بخوانم.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز پنجشنبه ۲۱ دیماه در مراسم اختتامیه دومین جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان که در باغ کتاب تهران برگزار شد، به سوالات بچه‌های عضو باشگاه‌های کتابخوانی پاسخ داد.

صالحی: این حسرت به دلم مانده که «جنگ و صلح» را به زبان روسی بخوانم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال «کمالیان» از باشگاه کتابخوانی اکابر روستای شمسی رستاق که پرسیده بود «آقای وزیر آیا تا به حال حسرت خواندن کتابی به دل شما مانده است؟» گفت: بله کتاب‌های زیادی هست. حسرت‌های زندگی من هم مربوط به آن کتاب‌هایی است که نخوانده‌ام. البته در حوزه تخصصی و کاری سعی می‌کنم کمتر از کتاب‌های جدید فاصله بگیرم اما در حوزه ادبیات و به خصوص رمان، الان فهرست بلندی از کتاب‌هایی دارم که باید بخوانم. من در نوجوانی در کتابخانه رضوی مدت‌ها طول کشید که بتوانم کتاب «جنگ و صلح» را بخوانم. این حسرت به دلم مانده که «جنگ و صلح» را به زبان روسی بخوانم.

صالحی همچنین در پاسخ به سوال «آوا احمدی» از شهر برازجان که پرسیده بود «چرا به ما دانش آموزان بن خرید کتاب داده نمی‌شود تا بتوانیم مهرماه هر سال کتاب بخریم؟» گفت: ما در حد منابعی که داریم، تلاش کردیم که بُن بدهیم. در همین جام باشگاه‌ها معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بن می‌دهد. در نمایشگاه کتاب هم بن می‌دهیم. دوستان از بسته‌های مختلف مثل تابستانه کتاب و ... استفاده کنند.

سوال یک کودک از صالحی: دوست دارید یک روز جای من با شما عوض شود؟

در ادامه این برنامه صالحی در پاسخ به یکی از اعضای باشگاه روستای «حصاری زبرخان» نیشابور که گفته بود «من دوست دارم یک‌روز جای من با شما عوض بشود. دوست دارید این اتفاق بیفتد؟» گفت: همین الان آماده‌ام؛ من با کمال میل حاضرم جای خودم را با کودکان و دنیای آنها عوض کنم، اگر جهان توسط بچه‌ها اداره شود، خیلی قشنگ می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به کودکی که از او خواسته بود که همه بچه‌های عضو باشگاه کتابخوانی سراسر کشور را یکجا جمع کند، گفت: امروز ۶۰ هزار نفر عضو هستند و انشالله سال دیگر ۶۰۰ هزار بشوند. اما امروز نماینده‌هایشان اینجا هستند. شاید نشود همه را کنار هم جمع کرد.

بر اساس این گزارش، یکی از اعضای باشگاه «طلوع مهر» از صالحی خواست که به نویسنده‌ها بگوید داستانی بنویسند که قهرمانش یک معلول باشد؟ که وزیر ارشاد در پاسخ گفت: خیلی خوشحالم که کتاب می‌تواند راه زندگی را به ما نشان دهد. خیلی نویسنده‌ها هستند که درباره ناتوانی‌های جسمی نوشته‌اند و اگر کم هست، می‌خواهم که بازهم بنویسند.

در ادامه این برنامه، علی‌اصغر سیدآبادی دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی در سخنانی گفت: اگر حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران مسئولیتش در معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه نبود، این برنامه شکل نمی‌گرفت.  

سیدآبادی: ۵۰۰۰ باشگاه کتابخوانی در کشور داریم

وی افزود: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان یک ایده کوچک بود که در یک شهر بود اما الان به ۱۰۰ شهر رسیده است. در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ باشگاه کتابخوانی در کشور وجود دارد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره داوری در این جام هم گفت: باشگاه‌ها اول در شهر خودشان داوری شدند و حدود ۵۰۰ تا از این باشگاه‌ها در دو مرحله در تهران داوری شدند. اتفاق خوبی که افتاده، این است که در هر باشگاه یک کتاب برگزیده شده و از مجموع نظرات دوستان کتاب برگزیده انتخاب شده است.

سیدآبادی همچنین گفت: وقتی ایده جام باشگاه‌های کتابخوانی مطرح شد، خیلی امیدوار نبودیم که پا بگیرد اما خوشبختانه الان بیش از ۵۰۰۰ هزار باشگاه داریم. امسال ۱۰۰ شهر در این طرح شرکت کردند و امیدوارم سال دیگر نیز همه شهرها شرکت کنند.

در ادامه «آیه سادات آذریان» نامه ای را که برای هوشنگ مرادی کرمانی نوشته بود و «زهرا نامور» نامه ای را که برای نویسنده محبوبش کبری بابایی نوشته بود، برای حضار قرائت کردند.

در این مراسم همچنین فریدون عموزاده خلیلی رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در سخنانی گفت: هر نویسنده‌ای آرزویش این است که بتواند چیزی را که می‌نویسد، جواب مخاطبش را ببیند. نظر بچه‌ها کمک می‌کند من بتوانم بهتر بنویسم. همین بچه‌هایی که آمدند و نظرشان را درباره کتاب آقای کرمانی و خانم بابایی گفتند حتماً نظراتشان برای آن نویسنده‌ها مهم است.

وی افزود: برنامه باشگاه کتابخوانی به گسترش کتابخوانی کمک می‌کند. الآن گفتند پارسال ۱۵ شهر حضور داشتند الان ۱۰۰ شهر و این نشان می‌دهد که این جام زایش داشته است.

برچسب ها: وزیر ارشاد
نظرات بینندگان