رئیس سازمان ثبت احوال کشورگفت: براساس بخشنامه دولت به سازمان ثبت احوال، این سازمان مکلف شد تا به صورت پایلوت در استانهای( سمنان،خوزستان و قم) حذف کپی مدارک انجام شود و بعد از اجرای این طرح قرار است به زودی در سطح کشور انجام میشود.
حمید درخشاننیا رئیس سازمان ثبت احوال کشور با تسنیم اظهار کرد: سازمان ثبت احوال یک ظرفیت بسیار عظیم و غنی در کشور محسوب می شود و در این سازمان، پایگاه اطلاعات جمعیت کشور وجود دارد که مهمترین پایگاه داده کشور است.
وی با اشاره ماموریتهای متعدد سازمان ثبت احوال کشور گفت: یکی از ماموریتهای این سازمان تولید و انتشار آمارهای جمعیتی مهاجرت است، سازمان ثبت دقیق ترین آمار را از جمعیت کشور دارد که میتواند برای تصمیم سازان موثر باشد علاوه بر اینکه این آمارها مرتب منتشر میشود.
درخشاننیا بیان کرد: در حال حاضر تیمی تخصصی در سازمان ثبت احوال به کار گرفته شده است که آمارهای جمعیتی چه به لحاظ تولد و چه فوت هر چند وقت یکبار توسط سازمان تهیه و در اختیار رسانهها قرار میگیرد.
صدور بیش از 32 میلیون کارت هوشمند ملی
رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه به فرایند صدور کارت هوشمند ملی اشاره کرد و گفت: این پروژه ملی و بسیار مهمی برای تحقق دولت الکترونیک است،کارت هوشمند کلید ورود به دولت الکترونیک است و این کار با جدیت از سال 94 شروع شده است و تاکنون حدود 32 میلیون کارت هوشمند ملی صادر شده است.
وی افزود: جمعیت واجد شرایط برای دریافت کارت هوشمند، افرادی بالای 15 سال است که حدود 60 میلیون نفر هستند البته اگر بخواهیم افراد خارج از کشور را نیز حساب کنیم ممکن است 2 تا 3 میلیون به این عدد افزوده شود.
درخشاننیا تصریح کرد: با این جمع بندی بیش از 52 درصد از جمعیت واجد شرایط تحت پوشش سازمان ثبت احوال قرار گرفته و کارت جدید خود را اخذ کردهاند، ضمن اینکه حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر هم افرادی هستند که کارت هوشمند آنها مدت طولانی است که صادر شده ولی اقدامی برای دریافت کارت خود نکردهاند.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: کسانی که تا پایان سال 1389 کارت ملی کاغذی سابق را به اصطلاح دریافت کردهاند، اعتبار این کارتها تا پایان سال 96 به اتمام خواهد رسید و حتما باید کارت هوشمند داشته باشند که بر همین اساس سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از ابتدای امسال بر این موضوع تاکید داشته است که با توجه به اینکه ظرفیت صدور کارت هوشمند در سازمان به دومیلیون و پانصد هزار کارت در ماه رسیده است تقاضا داشتیم که مردم مراجعه کنند تا در این زمان (سال 96)این افراد کارت هوشمند خود را دریافت کنند.
صدور کارت هوشمند در مدت 15 روز
وی افزود: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته در حال حاضر صدور کارت هوشمند در یک بازه زمانی 15 روزه انجام میپذیرد.
درخشاننیا بیان کرد: در چند ماه گذشته هموطنان به طور جدی تر اقدام به اخذ کارت هوشمند کردهاند و با توجه به شرایط ثبت نام از متقاضیان به دو میلیون و پانصد هزار نفر در ماه میرسد و پیش بینی میشود تا پایان سال بخش عمدهای از واجدین شرایط کارت هوشمند ملی خود را دریافت کنند.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: متاسفانه به علت اینکه از ابتدا سال عدهای برای دریافت کارت هوشمند مراجعه نکردهاند طبیعا با توجه به ظرفیت سازمان و زمان باقیمانده تا پایان سال؛ یک عدهای احتمال دارد موفق نشوند تا کارتشان را تا پایان سال دریافت کنند و به همین دلیل سازمان در این خصوص پیش بینی کرده است کسانی که در دستگاههای اجرایی ثبت نام کنند این افراد اجازه داشته باشند تا زمان دریافت کارت هوشمند از کارت قدیمی خود استفاده کنند و قاعدتا اگر کسی اقدام نکند اعتبار کارتش به پایان میرسد و نمیتواند از خدمات استفاده کند. ضمن اینکه زمان اشاره شده به هیچ عنوان قابل تمدید نیست.
وی اظهار کرد: امیدواریم با همکاری هموطنان صدور کارتهای هوشمند با سرعت بیشتری انجام گیرد و این در حالی است کارتهای هوشمند برای جمعیت قابل توجهی از کشور صادر شده است و اهمیت خود را داردو سازمان بهره برداری از کارت را نیز در دستور کار خود قرار داد.
بهرهبرداری از کارتهای هوشمند در کشور
درخشان نیا با اشاره به قالبیتهای در نظر گرفته شده در کارتهای هوشمند، افزود: مشخصات بیومتریک افراد شامل اثرانگشت، تصویر و امضاء الکترونیکی در این کارتها پیش بینی شده است و میتواند به جای کارتهای بانکی مورد استفاده قرار بگیرد که بانک ملت در هفته ثبت احوال در این زمینه تفاهمنامهای به امضاء رسید و با سایر بانکها نیز از جمله بانک ملی و مسکن به زودی تفاهمنامه امضاء خواهد شد.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: کارتهای هوشمند به گونهای طراحی شده که دارندگان کارت میتوانند از این کارتها برای دریافت و پرداخت پول و همچنین برای افتتاح حساب از کارتهای هوشمند استفاده کنند و در واقع کارتهای ملی همانند کارتهای بانکی در استفاده از عابربانکها عمل خواهند کرد.
درخشاننیا گفت: با هماهنگی که بانک مرکزی انجام شده است به زودی اصلاحاتی در خصوص قوانین بانکها انجام خواهد شد تا بهرهبرداری از کارتهای هوشمند در سایر بانکها گسترش یابد.
وی صریح کرد: براساس بخشنامه دولت از بخش استخدامی به سازمان ثبت احوال، این سازمان مکلف شد تا به صورت پایلوت در استانهای( سمنان،خوزستان و قم) حذف کپی مدارک انجام شود ضمن اینکه طرح اشاره شده پس از اجرای پایلوت به زودی در سراسر کشور اجرا شود.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: در طرح اشاره شده قرار است دستگاههای اجرایی برای استعلام هویت افراد از طریق پایگاه ثبت احوال اقدام کنند و با این طرح دیگر نیازی به کپی مدارک نیست.