arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶

مشاور وزیرنفت: نمایندگان به خاطر رای آوردن در دوره بعد،با گران شدن بنزین مخالفت کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی نوشت:در مورد بودجه ۹۷ برخی نمایندگان ترجیح‌شان بر اولویت‌بندی جناحی است به‌طوری‌که جایگزین‌شدن مصلحت‌های گروهی به جای اهداف بلندمدت اقتصادی، یکی از مواردی است که تردید را در دل کارشناسان اقتصادی می‌اندازد‌.

نمونه‌اش را در اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و همچنین حذف یارانه‌بگیران می‌توان دید. در حدود سه سال قیمت حامل‌های انرژی تغییری نکرد ولی در تمام این سال‌ها، نرخ کرایه‌ها افزایش پیدا کرد.

مخالفت‌های احساسی درواقع زمان اصلاح و جراحی اقتصادی را به تاخیر می‌اندازد و سختی‌های بیشتری را برای مردم در آینده نزدیک به‌دنبال خواهد داشت. دولت، شجاعت ارائه طرح‌های اصلاح اقتصادی را داشت هرچند دیر اما مجلس با اولویت مصلحت‌اندیشی مخصوصا اقدامات محتاطانه نمایندگان بعد از اعتراضات اخیر، نه‌تنها هزینه‌های اضافی دولت را کم نکرد بلکه عدم انجام اصلاحات اقتصادی، مسائل بزرگ‌تر و وخیم‌تری در آینده نزدیک پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی کشور قرار داد.

البته در‌این‌زمینه لازم است انتقاداتی نیز بر سازمان برنامه‌وبودجه وارد کرد که به‌جای روند تدریجی برای اصلاحات اقتصادی، به یکباره تصمیم به تغییرات بنیادی در بودجه نمود.

می‌توان گفت نماینده‌ای می‌تواند در شرایط فعلی در خروج کشور از بحران‌های اقتصادی، سیاسی و... گام‌های مؤثری در جهت رفع تبعیض‌ها و... برداشته باشد که اولا به درک و بینش و نگرش توسعه‌ای رسیده باشد و ثانیا، منافع ملی را در عمل بر منافع شخصی، قومی، طایفه‌ای و حزبی خود ترجیح دهد.

با توجه به اختیارات قانونی نمایندگان، می‌توانند مقدمات اصلاحات اقتصادی را فراهم کنند. شرایط فعلی به‌شدت حساس است و نمایندگانی که نتوانند فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی و بومی، تصمیمات اقتصادی بگیرند، قطعا بار مشکلات اقتصادی و در پی آن، پیامدهای منفی اجتماعی را به‌تنهایی به دوش دولت می‌اندازند.

ازطرف‌دیگر، انتظار می‌رود سازمان برنامه‌وبودجه با دقت بیشتری به تخصیص بودجه بپردازد و از حساسیت‌های بیهوده‌ای که بار منفی اجتماعی دارد، بپرهیزد. وقتی کارشناسان اذعان می‌کنند افزایش ۱۰ درصدی در قیمت حامل‌های انرژی، بار تورمی ندارد، چرا سازمان برنامه‌و‌بودجه را با افزایش ۵۰ درصدی حامل‌های انرژی بست؟

محمود صادقی:ناآرامی ها،مجلس را مخالف افزایش قیمت بنزین کرد

در این راستا با محمود صادقی، نماینده مجلس گفت‌وگو کردیم. صادقی معتقد است نمایندگان بیشتر و به‌صورت مستقیم با توده‌های مردم سروکار دارند و از این نظر، نگاهشان به مسائل اقتصادی در راستای نگاه دولت نیست. او در ادامه گفت: «نمی‌توان اختلاف دیدگاه بین نمایندگان مجلس بر بودجه را به ابعاد سیاسی و جناحی نمایندگان مرتبط دانست زیرا نمایندگان به خواسته‌های عام مردم توجه می‌کنند». صادقی درباره احتیاط نمایندگان درزمینه تصویب لایحه بودجه گفت: «با توجه به ناآرامی‌های اخیر کشور، احتیاط نمایندگان برای تصویب هرگونه لایحه اقتصادی منطقی به نظر می‌رسد».

نماینده تهران درباره اصلاحات اقتصادی در بودجه تصریح کرد: «دولت در دوره چهار سال اول، به اصلاحات اقتصادی دست نزد و حالا در ابتدای دوره دوم می‌خواهد فشار وارد کند و طبیعی است که مجلس نیز مقاومت کند. هرگونه تغییر ساختاری در اقتصاد باید تدریجی باشد مضاف بر اینکه اصلاح باید همه‌جانبه باشد؛ مثلا در بخش‌هایی که مربوط به دستگاه‌های دولتی رویکرد ارتقای بهره‌وری با روند اصلاحات همزمان باشد، ‌به مردم نیز فشار نمی‌آید و مخالفتی نیز صورت نمی‌گیرد».

مشاور وزیر نفت: نمایندگان به خاطر رای اوردن در انتخابات بعدی مخالفت کردند

 

موید حسینی‌صدر، مشاور وزیر نفت درباره رویکرد نمایندگان درزمینه بودجه به «وقایع‌اتفاقیه» گفت: در بودجه امسال نمایندگان، قدری احساسی برخورد کردند. مثلا در بحث قیمت حامل‌های انرژی، هیچ کشوری به‌این‌صورت منابع خودش را آتش نمی‌زند. حاصل قیمت‌های ارزان برای کشور چه بود و چه عایدی داشت؟ چرا در این سال‌ها یک کشور موفق را الگوی خود قرار ندادیم؟
حسینی‌صدر در ادامه گفت: «نمایندگان به فکر رای‌آوردن برای دور بعدی هستند و منافع شخصی را ترجیح می‌دهند. حاصل این رویکرد را می‌توان در کشور و به‌ویژه در بحث اصلاح قیمت حامل‌های انرژی دید. اگر این روند ادامه پیدا کند، باقی قیمت‌ها افزایش می‌یابد ولی قیمت حامل‌ها همچنان ثابت می‌ماند. اداره کشور با شعارهای غیر‌کارشناسانه نمی‌شود».
مشاور وزیر نفت تصریح کرد: «ایران، اولین ذخایر گازی جهان و سومین ذخایر نفتی را داراست. از نظر موقعیت استراتژیک نیز وضعیت مطلوبی دارد و ظرفیتش برای رشد اقتصادی بالاست ولی ۶ میلیون نفر جمعیت بیکار دارد و نصف جمعیتش زیر خط فقر هستند. این به معنای مدیریت احساسی است. هر جایی صدای اعتراضی آمد، از جایی دیگر بودجه را کم کرده تا صدای اعتراض‌ها قطع شود». نماینده سابق مجلس نهم به ورود مجلس به قسمت‌هایی مثل حقوق‌های نجومی اشاره کرد و گفت: «مجلس به‌جای حذف اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بهتر است به حقوق‌های نجومی ورود پیدا کند و به نهادهای خاص که بودجه برای برگزاری سمینار و همایش می‌گیرند، هشدار داده یا بودجه‌شان را تحت نظر قرار دهد، نه اینکه روی اصلاح قیمت حامل‌ها مقاومت کند».

نظرات بینندگان