arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۹۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۰

احمدی نژاد: قطع ارتباط ایران و آمریکا به ضرر دو طرف است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور با بیان اینکه آینده روابط ایران و آمریکا به رفتار دولت آمریکا بستگی دارد، تاکیدکرد: ما اصل را در برقراری رابطه می دانیم و معتقدیم فقدان ارتباط به زیان دو طرف است و لازم است دولتمردان آمریکایی مقداری در اخلاق، رفتار و رویکردهای خود تجدیدنظر کنند تا مشکلات برطرف شود.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، محمود احمدی نژاد شامگاه چهارشنبه به وقت نیویورک برابر با صبح پنجشنبه به وقت تهران در گفتگوی زنده و مستقیم با ایرانیان خارج از کشور که از طریق شبکه جام جم 2 صورت گرفت، با بیان اینکه فرهنگ و تمدن ملت ایران آنقدر بزرگ و مهم است که به اعتراف عموم کسانی که با تاریخ آشنا هستند اگر از فرهنگ و تمدن جهانی برداشته شود چیز قابل ذکری باقی نمی ماند، گفت: ملت ایران باید امروز به خاطر خودش و دیگران در ساختن دنیای آینده مشارکت کند، چرا که از بالاترین و بهترین ایده زندگی برخوردار است.

وی که برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بسر می برد، در این گفتگو ایده و تئوری ملت ایران برای زندگی را ساده و زیبا و در عین حال عمیق توصیف کرد و افزود: ملت ایران منتظر حکومت انسان آسمانی است که عادل، عدالت گستر و عاشق انسانهاست و همه فطرت های پاک در دنیا عاشق این ایده هستند و این نظریه تنها چاره و جایگزین وضعیت فعلی جهان است.

احمدی نژاد با بیان اینکه ملت ایران همواره در مدیریت جهان موثر و نقش آفرین بوده است، اظهار داشت: برای آنکه امروز نیز نقش آفرینی موثری در اداره جهان داشته باشیم باید پیشرفت کنیم و ایران را بسازیم تا به پشتوانه این پیشرفت، الگو و مدل زندگی خود را بر اساس یک نمونه عینی و قابل ارزیابی به بشریت ارائه کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید ایران را بسازیم، تصریح کرد: این حرف برآمده از نگاهی ملی و منطقه ای نیست چرا که ایران به پشتوانه فرهنگ و تمدن والا و غنی خود می تواند برای جهان الهام بخش باشد. رشد و رسیدن به قله های پیشرفت، شایستگی و حق ملت ایران است.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: هر ایرانی در هر جای دنیا که زندگی می کند، باید کار و تلاش خود را در راستای منافع و مصالح ایران تعریف کند تا در سازندگی کشور مشارکت داشته باشد. امروز سرعت پیشرفت ایران بسیار بالاست و به تصریح نهادهای جهانی سرعت رشد علمی در ایران چندین برابر کشورهای دیگر است.

وی در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آینده روابط ایران و آمریکا را چگونه پیش بینی می کنید؟ گفت: مردم ایران و آمریکا مشکلی با یکدیگر ندارند و امروز هم تعداد زیادی از ایرانیان در آمریکا زندگی می کنند و از سوی دیگر آمریکاییانی هستند که ایران را برای زندگی انتخاب کرده اند و مشکلی با یکدیگر ندارند؛ مشکل روابط دو کشور از ناحیه برخی حاکمان، مدعیان و سیاستمداران آمریکایی است که به صورت یکجانبه روابط با ایران را قطع کردند تا نظام نوپای برآمده از انقلاب اسلامی را به خیال خودشان بر زمین بزنند.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز دیگر بعد از 32 سال ثابت شده است که این نظام با وجود همه فشارها توانسته روی پای خود ایستاده و حرکتی شتابان به سوی رشد و پیشرفت داشته باشد. آینده روابط ایران و آمریکا به رفتار دولت آمریکا بستگی دارد چرا که ما اصل را در برقراری رابطه می دانیم و معتقدیم فقدان ارتباط به زیان دو طرف است و لازم است دولتمردان آمریکایی مقداری در اخلاق، رفتار و رویکردهای خود تجدیدنظر کنند تا مشکلات برطرف شود.

وی  در ارزیابی خود از سفر به آمریکا اظهار داشت: این سفر به نیت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل صورت می گیرد. سازمان ملل یک دستاورد مهم بشری است که هنوز به صورت کامل محقق نشده است و تحت سیطره زورگویان است. همه ساله مهمترین تصمیمات برای اداره جهان در این سازمان اتخاذ می شود و ملت ایران باید برای نقش آفرینی در اداره جهان و تلاش جهت اصلاح رویه های جاری سازمان ملل و کمک به عملیاتی شدن همه ظرفیت های این سازمان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یابد.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که دولت آمریکا اخیرا در پی عدم حصول نتایج مورد انتظار از تحریم ایران به تشدید فشارها علیه فعالان بخش خصوصی اقتصاد ایران روی آورده است، تصریح کرد: متاسفانه وقتی آمریکایی ها از تحریم هایی که با سو استفاده از موقعیت شورای امنیت علیه ایران وضع شد نتیجه نگرفتند حالا دیگر بنای لج بازی گذاشته اند و این کارها چیزی جز لج بازی نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: ایران کشور، ملت و اقتصادی بزرگ دارد و به سرعت در حال پیشرفت است و هر کس بخواهد روابطش را با ایران قطع کرده و یا محدود کند فقط خودش را از ظرفیت های ایران محروم کرده است. با وجود فشارهای آمریکا تبادلات اقتصادی همان کشورهایی که در اروپا سخن از تحریم ایران می رانند امسال 15 درصد با ایران افزایش یافته است.

احمدی نژاد در تشریح برنامه های دولت برای ایمن ماندن اقتصاد کشور از بحران اقتصادی جهانی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران اقتصادی درون زا و متکی به خود است و از آنجا که ارتباط گسترده ای با مناطق بحران زده اقتصاد جهانی ندارد در اثنای بحران جهانی اقتصاد به رشد بالای خود در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و خدمات ادامه داده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی شود گفت که اقتصاد ایران اصلا از بحران اقتصادی جهانی تاثیر نپذیرفته بلکه تلاش ما این است که این اثرپذیری کاهش یابد، اضافه کرد: دولت از یکسو با طرح های تحولی زیربنایی و ساختاری مثل اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، اصلاح سیستم های مالیاتی، گمرک، نظام توزیع، نظام بانکی و ارتقای ارزش پول ملی و اجرای اصل 44 قانون اساسی و از سوی دیگر از طریق حمایت مستقیم از فعالیت های اقتصادی، اقتصاد کشور را در مقابل بحران اقتصادی جهانی و مشکلات اقتصادی داخلی مورد حمایت قرار می دهد.

احمدی نژاد گفت: دولت از سویی با اجرای طرح های تحولی و برنامه های واگذاری اقتصاد به بخش مردمی سعی دارد موانع را رفع کرده و سرعت حرکت اقتصادی کشور را افزایش دهد و از سوی دیگر از فعالیت های اقتصادی در راستای تولید و صادرات مستقیما حمایت می کند و در بخشی دیگر از تلاش ها و اقدامات خود برای رشد و پیشرفت کشور سعی در تکمیل شبکه های زیربنایی و زیرساخت های کشور دارد تا فرصت رشد برابر برای همگان فراهم شده و رفاه و آسایش مردم تامین شود.

رئیس جمهور در تشریح راهکارهای انتقال حاصل تلاش های علمی و اقتصادی ایرانیان خارج از کشور به داخل ایران اظهار داشت: راهکارهای زیادی برای مشارکت با مراکز علمی و پژوهشی ایران وجود دارد. شورای ایرانیان و خانه ایرانیان که در بسیاری از کشورها فعال است کانال ارتباطی بسیار مناسبی برای ایرانیان خارج از کشور با داخل است و همچنین بورس ایران محل مناسب و مطمئنی برای سرمایه گذاری است
.
احمدی نژاد ادامه داد: عقیده و نوع نگاه ما این است که زمانی همه به سعادت می رسند که همه دنیا به سعادت برسد و لازم نیست ایرانیان خارج از کشور لزوما فقط برای سازندگی ایران تلاش کنند؛ با این نگاه ایرانی هر کجا که باشد و هر مشکلی را که حل کند در راستای ساختن ایران به حساب می آید.

رئیس جمهور درباره مشکلات ایرانیان خارج از کشور در حوزه خدمت نظام وظیفه و نیز حفظ تابعیت ایرانی پس از ازدواج تصریح کرد: مشکلات وجود دارد اما اطلاع دارم که مجلس شورای اسلامی طرح هایی برای رفع و کاهش مشکلات که بعضا خیلی هم از نظر حقوقی پیچیده هستند، در درست بررسی دارد.

نظرات بینندگان