arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
محسن رهامی در گفت و گو با «انتخاب»:

نبود آیت‌الله هاشمی روی روحانی تاثیر گذاشته؛ او به قول مردم «محافظه‌کار» شده / سخنان روحانی در مصاحبه تلویزیونی‌اش هم با احتیاط بود

حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تاثیر خلأ آیت الله هاشمی بر رفتارهای سیاسی حسن روحانی را طبیعی دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نبود آیت الله هاشمی روی روحانی تاثیر گذاشته؛ او به قول مردم محافظه کار شده / سخنان روحانی در مصاحبه تلویزیونی اش هم با احتیاط بود

حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تاثیر خلأ آیت الله هاشمی بر رفتارهای سیاسی حسن روحانی را طبیعی دانست.

رهامی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، در پاسخ به این سوال که آیا در نبود آیت الله هاشمی، حسن روحانی رییس جمهور محافظه کار شده است، گفت؟ قصد ندارم تعبیر«محافظه کار» را به کار ببرم. به هر حال خلأ مرحوم هاشمی بر جریان های سیاسی اصلاح طلب و اعتدالگرا و میانه رو غیرقابل انکار است. پس از ایشان هم این خلأ پر نشده و طبیعی است که روی رفتار سیاسی روحانی و دولت نیز تاثیرگذار باشد و ایشان کمی محاط تر شده اند که این موضوع در میان مردم ممکن است به محافظه کاری تعبیر شود.

 او ادامه داد: مرحوم هاشمی یک وزنه و لنگر در هنگام طوفان های سیاسی بود که خلأ وجودی ایشان بعید است به راحتی پر شود.

دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به نوع رفتار سیاسی رییس‌جمهور گفت: به طور طبیعی، آقای روحانی با توجه به محاسبات خود تصمیم گیری می کند. یکی از این محاسبات حمایت مرحوم هاشمی از او بود که اکنون وجود ندارد.

او در پاسخ به این سوال که چرا در بیشتر نظرسنجی ها گفت و گوی تلویزیونی اخیر رییس جمهور برای مردم اقناع کننده نبود گفت: صحبت‌هایی آقای روحانی با شجاعت و البته با احتیاط انجام شد اما واکنش مردم به موارد مختلفی بستگی دارد. به طور مثال، مردم در آغاز دولت امید زیادی به وعده های رییس جمهور می بندند ولی با گذشت 4، 5 سال، و اینکه به طور مثال 3 و نیم سال تا پایان دولت باقی مانده، محاسبه می کنند که آیا درصدی از وعده های داده شده محقق شده است یا خیر. این شرایط در بیشتر نظرسنجی های رسانه های نزدیک به دولت نیز دیده می شود.

رهامی ادامه داد: وعده هایی مانند گشایش اقتصادی و رفع در مشکلات جامعه در سال 92 جواب می‌داد و اکنون که 4 سال و اندی تمام شده و مردم این صحبت ها را با ضریب حصول این وعده ها گوش و بررسی می کنند که دولت در این سه سال و نیم سال باقی مانده چه کار دیگری می تواند انجام دهد.

عضو شورای عالی هماهنگی اصلاح طلبان تاکید کرد: البته آقای روحانی در مصاحبه خود موضع‌گیری آرام و متین داشتند و در حرف، خلف وعده ای نکرده اند ولی محذورات و محدودیت هایی وجود دارد که همه ما از آن آگاهیم ولی ایشان نمی توانند به صراحت آن را بیان کنند.

رهامی ادامه داد: به طور مثال، در بودجه فعلی هم محدودیت هایی وجود دارد که آقای روحانی برای حفظ آرامش کشور و دوری از تنش ها نمی توانند آن را باز کنند.

نظرات بینندگان