در گزیده ای از این گفت وگو آمده است: مجید رضاییان، استاد ارتباطات معتقد است اگرچه حضور رییسجمهور در برنامههای اینچنین لازم است اما کافی نیست. همچنین او پیشنهاد کرد رییسجمهوری مانند سایر کشورها خود را محدود به یک رسانه نکرده و با سایر رسانهها نیز گفتوگوی اختصاصی در جهت اقناع افکار عمومی انجام دهد.
**گفتوگوی رسانهای رییسجمهور با مردم را از نظر رسانهای چگونه ارزیابی کردید؟
علمیترین نوع اطلاعرسانی، اطلاعرسانی کنشمند است نه اطلاعرسانی واکنشگرا و منفعل. افکار عمومی نیازمند این است که رییسجمهور و همچنین وزرا را در مقاطع مختلف ببیند. این اتفاق مثبت دولت دوازدهم را به دولتی پاسخگو تبدیل خواهد کرد.
**در چه شرایطی دولت تبدیل به دولتی پاسخگو میشود؟
در این زمینه دولت باید در چهار رسانه حضوری کنشمند باشد. دولت باید در فضای رسانه وب یک، وب دو، مطبوعات و رسانههای دیداری و شنیداری حضوری فعال، مستمر و پاسخگو داشته باشد. براین مبنا باید بگویم شب گذشته رییسجمهور در برابر اتفاقات و پرسشهایی که در جامعه وجود دارد حاضر شد.
**حضور رییسجمهور در تلویزیون واکنشی بود یا کنشمند؟
اصل این حضور، حضوری واکنشی و مثبت بود. اما باید به این موضوع توجه داشت که این حضورها کافی نیست. ما یک امر لازم داریم، یک امر کافی. از نظر من این حضور لازم بود اما کافی نیست. برای اینکه کافی باشد رییسجمهور باید در برابر پرسشهای مختلف افکار عمومی حضور متعدد داشته باشد. آنهم نه از یک رسانه. بلکه رسانههای مختلف.
**منظور شما این است که رییسجمهور باید در رسانههای دیگر به غیر از صدا و سیما نیز حضور پیدا کند؟
بله. مانند بسیاری از روسای جمهور کشورهای دیگر که با یک رسانه گفتوگوی اختصاصی انجام میدهند رییسجمهوری نیز این کار را انجام دهد. گفتوگوی شب گذشته رییسجمهور حول محورهای اقتصادی و رویدادمدار بود. مانند موضوع استارتآپها، موضوع ارز، بافتهای فرسوده و همین اتفاقاتی که وجود دارد و برنامههایی که دولت باید در برابر آن پاسخگو باشد.
این نکات اجمالی گفته شد اما این موضوعات نیازمند آن است که اطلاعات آن به صورت مفصل شرح داده شود. در تمام دنیا اینگونه است که رسانهها بعد از صحبتهایی از این دست وارد مبحث کارشناسی شده و نقد و بررسی میکنند؛ سپس نکات مثبت و منفی گفتوگو روشن شده و سپس تبدیل به یک موضوع عمومی میشود و مردم در جریان سیاستها قرار میگیرند.
**آیا دولت در حوزه اطلاعرسانی موفق بوده است؟
دولت باید در عرصه اطلاعرسانی و سیاستگذاری رسانهای خود تغییراتی ایجاد کند. یعنی مشخص کند شاخصهای اطلاعرسانی کنشمند چیست و بعد خود را به یک دولت اطلاعرسان و کنشمند تبدیل کند. اکنون سوالات بسیاری در افکار عمومی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد. باید محدودیتها و موانع دولت به صورت شفاف با مردم در میان گذاشته شود.
شما بايد گروه رسانهاي قوي، منسجم و همفکر با خود داشته باشيد که نداريد. اين واقعيت بارها به شما گفته شد و شما پذيرفتيد ولي براي تغيير هيچ اقدامي نکرديد. وجود عناصر ناهماهنگ با سياست هاي شما در بدنه دولت هم بارها به شما گفته شد و پذيرفتيد و وعده اقدام هم داديد ولي کاري نکرديد.