arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۶

نشست «شفافیت و رسانه» با حضور محسنیان راد، احمد توکلی و محمود صادقی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشست «شفافیت و رسانه» با رویکرد بررسی چالش آزادی رسانه ها در مبارزه با فساد، با حضور مهدی محسنیان راد، احمد توکلی و محمود صادقی، روز دوشنبه 9 بهمن ماه از ساعت 15:30 در سالن پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می شود.

در پیش درآمد این نشست که کار مشترکی از گروه علوم اجتماعی انجمن اندیشه و قلم، موسسه موج روز و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است، آمده است:

با وجود آن که در دهه اخیر شاهد رشد و گسترش رسانه ها و بالا رفتن اهمیت و جایگاه آنها در جامعه بوده ایم، پدیده فساد در ابعاد مختلف آن نیز یکی از واقعیتهای پررنگ در کشور به شمار می رود. این در حالی است که در دنیا نظارت رسانه ای به عنوان یکی از اهرمهای اصلی نظارت بر قدرت، مقابله با فساد و ممانعت از گسترش آن ایفای نقش می کند.
رسانه اما در این میان نیازمند ملزومات و زمینه هایی است که والاترین و مهمترین آنها آزادی عمل و بیان آزاد رسانه است، رسانه در بیان واقعیات از جمله مصادیق فساد، و بیانی که همان شفاف بینی و نظارت بر قدرت است، نیازمند آزادی است. آیا بدون رسانه آزاد و با رسانه ترسو می توان با فساد مبارزه کرد و بر قدرت نظارت کرد؟

مساله فساد که اینک به یکی از جدی ترین و خطرناکترین مسائل جامعه ما مبدل شده است، برای برطرف شدن نیازمند رسانه های شجاعی است که از پشتوانه قدرتمند آزادی بیان برای افشاگری فساد برخوردار باشند و ایجاد و تقویت این زمینه های آزادی ساز و ایجاد و تقویت چنین رسانه های افشاگر فساد، نیازمند بحث ها و تبادل نظرهای کارشناسانه و علمی و نشست های علمی است تا پرسشهایی از این دست مورد واکاوی قرار گیرد:
- شفاف سازی چه جایگاهی در کارکرد رسانه ها دارد؟
- آیا افشاگری کارکرد رسانه است؟
- رسانه های ایرانی چه میزان در شفاف سازی و مبارزه با فساد موفق بوده اند و در این زمینه چه مشکلاتی داشته اند؟
- مشکل رسانه ها در شفافسازی و مقابله با فساد بیشتر ناشی از ناتوانی اهالی رسانه است یا رویکرد دولت و حکومت یا نقص قوانین و موارد دیگر؟

نشست علمی شفافیت و رسانه ؛ بررسی چالش آزادی رسانه ها در مبارزه با فساد که روز دوشنبه نهم آبان ماه با همکاری موسسه موج روز، انجمن اندیشه و قلم و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می شود، از نخستین گام ها برای کندوکاو در مسیر تعامل میان شفافیت و رسانه و بررسی موانع و مشکلات همگرایی و توجه متقابل این دو به هم است. این نشست سرآمدان رسانه و مبارزه با فساد و شفاف سازی کشور را گرد هم می آورد با امید به اینکه حاصل آن به مبارزه با فساد و تقویت رسانه های آزاد در این راه، کمک کند.
در این نشست مهدی محسنیان راد، استاد ارتباطات، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت و رئیس دیده بان شفافیت و عدالت و محمود صادقی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون شفاف سازی به گفت و گو در این زمینه می پردازند و مدیریت پنل علمی برعهده حبیب ا... معظمی، مدرس ارتباطات است.
این نشست روز دوشنبه 9 بهمن ماه از ساعت 15:30 در سالن پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات واقع در خیابان ولی عصر، خیابان دمشق، پلاک 9 برگزار می شود و حضور کلیه علاقمندان در آن آزاد است.

نظرات بینندگان