arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۶

واکنش قاطع دمشق به سند گروه واشنگتن برای تجزیه سوریه

رئیس هیئت نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات وین، گفت: ما هرگز سند غیر رسمی گروه موسوم به واشنگتن را قبول نخواهیم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بشار الجعفری رئیس هیئت نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات وین بر مخالفت قاطعانه دمشق با سند گروه موسوم به واشنگتن که شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن است، تاکید کرد.

وی طی سخنانی در نشست خبری خود  پس از پایان مذاکرات وین درباره حل بحران سوریه گفت: تهیه کنندگان این سند غیر رسمی، در ظاهر می‌گویند که آن‌ها دوست دارند روند مذاکرات در ژنو را احیا کنند و این در حالی است که آن‌ها به دنبال نابودی این روند هستند.

جعفری گفت که گروه واشنگتن، می‌خواهد چشم‌اندازهای راه حل سیاسی بحران سوریه و همچنین مذاکرات ژنو را از بین ببرد.

رئیس هیئت نمایندگان دولت سوریه گفت: آمریکا که گروه تروریستی داعش را به وجود آورد و از آن حمایت کرد و حاکمیت سوریه را نقض کرد، چگونه از راه حل سیاسی در سوریه سخن می‌گوید؟ عربستان به عنوان یک کشور جاهلی، چگونه می‌تواند در ترسیم سیاست‌های آینده سوریه سهیم باشد؟

جعفری در ادامه تاکید کرد که هدف کنفرانس سوچی، گفت‌وگو بین سوری‌ها بدون دخالت خارجی است.

وی اظهار داشت که نمایندگان آمریکا، فرانسه، عربستان، انگلیس و اردن در آستانه کنفرانس سوچی، نشست برگزار کردند و سندی را درباره سوریه منتشر کردند و این فصلی از توطئه علیه سوریه به شمار می‌رود.

مذاکره کننده ارشد دولت سوریه گفت: ما این سند غیر رسمی را کاملا رد می‌کنیم و هرگز آن قبول نمی‌کنیم.

جعفری گفت: مذاکرات سازنده‌ای با استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل داشتیم و به‌ویژه اینکه ما در آستانه برگزاری کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی هستیم.

شبکه تلویوزیونی المیادین امروز جمعه اعلام کرد که به سندی دست یافته که توسط گروه موسوم به «گروه واشنگتن» طراحی شده و شامل تقسیم و تجزیه سوریه و اداره آن تحت قیمومیت مستقیم سازمان ملل است.

در این سند به تجزیه سوریه تحت عنوان «عدم مرکزیت» و تشکیل حکومت های منطقه ای دارای اختیارات گسترده، اشاره شده است، اما از کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سویه و تشکیل هیات حکومت انتقالی سخنی به میان نیامده بلکه موارد خطرناکتری را شامل می شود.

گروه موسوم به گروه واشنگتن که شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن است، اولین نشست خود را دو هفته پیش در واشنگتن برگزار کردند و برای بار دوم نیز سه شنبه گذشته در پاریس و در حاشیه کنفرانس «پیگرد عاملان حملات شیمیایی در سوریه»، گرد هم آمدند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان