arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۶

«طرح جدید صلح» فرانسه برای فلسطین

مقام مسئول بلند پایه اروپایی در گفت‌وگو با شبکه «راشاتودی» روسیه گفت در صورت شکست آنچه «طرح صلح آمریکا» خواند می‌شود، پاریس طرح جدیدی را برای سازش بین اعراب و اسرئیل ارائه خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرانسه می‌خواهد طرح صلحی برای پایان دادن به مسئله فلسطین ارائه دهد.

یک مقام مسئول برجسته اروپایی امروز (جمعه) در گفت‌وگو با شبکه «راشاتودی» روسیه گفت که «فرانسه در حال حاضر بررسی می‌کند که در صورت شکست طرح آمریکا در فلسطین، طرح جدید صلح جایگزینی برای آن ارائه دهد».

این مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود، افزود: «"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهوری فرانسه هفته گذشته هیأتی ویژه به رام‌الله فرستاد که حامل پیام وی به "محمود عباس" رئیس [تشکیلات خودگردان] فلسطین بود».

این مقام اروپایی به مفاد این پیام اشاره می‌کند و می‌گوید ماکرون در این پیام از عباس خواسته از طرح سیاسی آمریکا عقب نشینی نکرده و قبل از آنکه تصمیم به مخالفت با  آن کند، مفصلا در جریان جزئیات آن قرار بگیرد».

وی همچنین گفت که «صائب عریقات»، مذاکره کننده ارشد فلسطینیان در مذاکرات سازش با اسرائیل به هیأت فرانسوی گفته است محمود عباس طرح ماکرون را بررسی خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا 15 آذر ماه شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور اجرایی انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر را صادر کرد.

این اقدام آمریکا خشم مقامات فلسطینی و کشورهای عربی - اسلامی را به دنبال داشت.

به فاصله چند روز از تصمیم آمریکا برخی رسانه‌ها از وجود طرحی موسوم به «قرارداد قرن» در ارتباط با مسئله فلسطین خبر دادند.

«مایکل وُلف»، نویسنده کتاب جنجالی «آتش و خشم؛ اندرون کاخ سفید ترامپ» نیز با اشاره به این قرارداد می‌نویسد براساس این طرح، کرانه باختری به اردن و باریکه غزه به مصر ملحق خواهد شد و مسئله فلسطین به کلی از صفحه روزگار محو خواهد شد.

روابط دولت خودگردان فلسطین به ریاست «محمود عباس» با آمریکا بعد از تصمیم ترامپ در مورد قدس تیره شده است.

«ریاض المالکی»، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به قرارداد قرن گفت که این قرارداد به تاریخ پیوست و مردم فلسطین اجازه عملی کردن آن را نخواهد داد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان