arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۶۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۰

برنامه‌های نظامی ایران برای مقابله با سامانه موشكی در تركیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوافضای سپاه با انتقاد از استقرار سامانه موشكی در تركیه از برنامه‌های نظامی ایران برای مقابله با آن خبر دادند.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم رژه نیروهای مسلح گفت: برای استقرار سامانه دفاعی در تركیه توجیهی وجود ندارد و ما این را بیشتر برای دفاع از رژیم صهیونیستی از سوی آمریكا قلمداد می‌كنیم اما رژیم صهیونیستی مشكلش با اینها حل نمی‌شود.

وی در پاسخ به اینكه چگونه می‌توان تناقض بین شعارهای دولت مردان تركیه علیه رژیم صهیونیستی از یك سو و استقرار سامانه دفاعی برای دفاع از رژیم صهیونیستی در این كشور را از سوی دیگر جمع كرد؟ اظهار داشت: برای این كار توجیهی وجود ندارد زیرا صرفا منافع غرب دنبال می‌شود.غربی‌ها می‌گویند این سپر دفاعی برای دفاع از آنها است اما سوال همین است كه اگر برای دفاع از آنها است چرا این موضوع در اروپا پیگیری نمی‌شود؟ و چرا حتی اروپایی ها بعدا اظهار نگرانی كردند؟

وحیدی با طرح این سوال كه اصلا اروپایی ها از جانب چه كسی تهدید می‌شوند؟ ادامه داد: اروپایی‌ها كی و در كدام سند رسمی اعلام كردند كه از سوی منطقه در معرض تهدید هستند كه آمریكایی‌ها به فكر دفاع از آنها افتاده‌اند؟

وی خاطر نشان كرد:‌این توجیهات نابخردانه و ناصحیح است، آنها در كنار استقرار این سامانه، به دنبال محدود سازی قدرت روسیه و ایران هستند اما ما این تلاش‌ها را مذبوحانه می‌دانیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله به سوریه گفت:‌ بی‌عقلی بزرگی است اگر چنین اقدامی صورت گیرد و ما چنین كاری را تنها در جهت حمایت از رژیم صهیونیستی می‌دانیم.

وحیدی با بیان اینكه ایران قادر است به هر تهدیدی پاسخی قوی و درخور بدهد، اظهار داشت: البته بعید می‌دانیم كه كسی بی‌عقلی كند و با توجه به این توان بالا قصدی سوء داشته باشد، ولی به هر حال نیروهای ما در آمادگی كامل به سر می‌برند.

علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در همین مراسم در خصوص استقرار سپر موشكی ناتو در تركیه گفت: این گونه اقدامات حركات مذبوحانه آمریكایی ها برای تحت فشار قراردادن ایران است و ما هم به گونه ای طراحی كردیم تا اگر روزی نیاز شود موشك های بالستیك را در مقابل این سامانه پرتاب كنیم.

وی ادامه داد: اگر این موشك های بالستیك پرتاب شود به طور قطع سامانه موشكی ناتو ناكارآمد خواهد بود.

حاجی زاده ادامه داد: اگر آنها قادر باشند توسط این سیستم موشكی ایران را هدف قرار دهند طبیعتا باید فكری برای دفاع از سامانه های خود داشته باشند، معتقدم این گونه اقدامات به هیچ وجه كارآیی ندارد.
نظرات بینندگان