arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۶۷۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶

فلاحت‌پیشه: کمیسیون تلفیق در بودجه با هرگونه تحمیل گرانی به جامعه مخالفت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ با تاکید بر اینکه این کمیسیون با هرگونه تحمیل گرانی در جامعه مخالفت کرده است، گفت که در این بودجه به دولت اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی برای رفع بسیاری از مشکلات همچون آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، کمک به زلزله‌ زدگان و سیل زدگان و تقویت بنیه دفاعی داده شده است.

به گزارش ایسنا، حشمت الله فلاحت پیشه در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس گفت: کمیسیون تلفیق در گام اول با هرگونه گرانی در هر زمانی مخالفت کرد با این استدلال که نمی توان در زمان رکود به جامعه گرانی تحمیل کرد. به همین دلیل با افزایش ۵۰ درصدی نرخ حامل‌های انرژی همچون بنزین مخالفت نمود گرچه با این کار منابع درآمدی دولت کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه تلفیق اجازه برداشت ماهیانه دولت از مازاد منابع نفتی را در لایحه پیشنهادی حذف کرد، افزود: دولت در لایحه بودجه اجازه خواسته بود تا در زمان افزایش قیمت نفت مازاد درآمدی را برداشت و هزینه کند که مبلغی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به عنوان ما به التفاوت فروش ارز حاصل از نفت خام پیش بینی کرده بود که مجلس به دلیل تقویت بعد نظارتی مجلس این بند را حذف کرد چون دولت برای چنین مجوزی باید متمم بودجه به مجلس ارائه کند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه مجلس اجازه برداشت چهار میلیارد دلار برای حل مشکلات از صندوق توسعه ملی را به دولت داد، گفت: دولت اجازه برداشت ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری را از مجلس برای رفع مشکلات بخشهای عمرانی، جاری و اضطراری خواسته بود که تلفیق با بخش جاری مخالفت کرد و مجوز برداشت چهار میلیارد دلار را داد. باید توجه کنیم که دولت با ضیق بودجه‌ای مواجه است چون اجازه گرانی را نداده‌ایم و طبیعتا برای رفع مشکلات دولت رو به برداشت از صندوق توسعه ملی می آورد.

به گفته وی این میزان برداشت از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبیاری پرفشار، آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، کمک به زلزله‌ زدگان و سیل زدگان و تقویت بنیه دفاعی است که بیش از ۶۵ درصد از این میزان برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص داده شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به حذف جدول ۱۷ و حذف عناوین در بودجه گفت: مجلس تا جایی که توانست موضوع کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی را در بودجه حذف کرد و اگر موردی هم باشد باید گزارش آن به مجلس داده شود.

نظرات بینندگان