arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

فلاحت‌پیشه: نشست سوچی تحت تاثیر حمله ترکیه به عفرین چالشی خواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حمله ترکیه به شمال سوریه را برگ منفی سیاسی در کارنامه ترکیه دانست و گفت: قطعا موضوع حمله ترکیه به عفرین نشست سوچی را با نوسان مواجه می‌کند مگر آنکه قبل از این نشست، ترکیه به سیاست‌های نظامی‌اش پایان دهد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی از نشست سوچی با توجه به حمله ترکیه به عفرین گفت: باید ایران و روسیه موضع روشنی در مقابل سیاست ترکیه اتخاذ کنند.

وی یادآور شد: علیرغم اینکه ترکیه در حوزه میدانی، نظامی و سیاسی نقش منفی بازی کرد و به عنوان بازیگری از تقویت کننده‌های داعش به حساب می آمد، به دلیل تعدیل شرایط کلی تحولات از طرف ایران و روسیه برای انجام مذاکرات مربوط به سوریه دعوت شد.

فلاحت پیشه افزود: شاید این کار به دلیل الگوبرداری از نوع حضور ایران و روسیه در سوریه انجام شد که این الگوبرداری منفی است. چون ایران و روسیه نقش مثبتی داشته و در مقابل داعش عمل کرده و علیه مردم سوریه، کردها و دیگر اقلیت‌ها اقدامی انجام ندادند اما از آن طرف ترکیه اقدامات بی‌ثبات کننده‌ای را در سوریه انجام می دهد که نتیجه آن آینده ای بی ثبات در سوریه است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در چنین شرایطی باید ایران و روسیه قبل از نشست سوچی واکنش جدی به اقدام ترکیه داشته باشند چون این موضوع برگ منفی سیاسی در کارنامه ترکیه قلمداد می شود.

وی با بیان اینکه «حمله ترکیه به عفرین نشست سوچی را با نوسان مواجه می کند» اظهار کرد: پیش از این نشست های سه جانبه مربوط به سوریه منجر به ثبات شده بود که به نظر می رسد این نشست باعث قهقرا در تحولات می شود مگر آنکه ترکیه قبل از آن به سیاست‌های نظامی‌اش پایان دهد. این اولین نشستی است که فضای چالشی بر آن حاکم خواهد بود.

نظرات بینندگان