arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶

دیدار گابریل با نتانیاهو؛ اختلاف طرفین درباره برجام و نظر مشترک درباره حضور ایران در سوریه

وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر رژیم صهیونیستی حین ملاقات در قدس، درباره توافق هسته‌ای ایران نظرات مخالف و درباره حضور ایران در سوریه، نظرات موافق بیان کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان امروز (چهارشنبه) طی سفر به فلسطین اشغالی، با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد.

نتانیاهو در این دیدار ضمن تشکر از حمایت‌های امنیتی و نظامی آلمان از اسرائیل، مدعی شد اقدامات تجاوزکارانه ایران در سوریه و لبنان باعث شده تلاش‌ها برای باثبات کردن منطقه با مشکل مواجه شود.

وزیر خارجه آلمان خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که کشورش به اجرای کامل برجام پایبند است.

به نوشته روزنامه «هاآرتص» گابریل با بیان اینکه علی‌رغم اینکه آلمان و اسرائیل بر سر حفظ توافق هسته‌ای ایران اختلاف دارند اما هر دو درباره اقدامات ایران در سوریه و مرزهای شمالی آنها، هم نظر هستند.

وی درباره مناقشات فلسطین-اسرائیل نیز گفت آلمان هنوز هم حامی راهکار دو دولتی برای حل بحران است.

این دیدار در حالی رخ می‌دهد که حدود 10 ماه قبل نتانیاهو دیدار خود با گابریل را به دلیل ملاقات این مقام آلمانی با سازمان‌های حقوق بشری در فلسطین اشغالی – که منتقد سیاست‌های اشغالگرانه اسرائیل هستند – لغو کرد.

پیشتر نتانیاهو طی سفر به مسکو و گفت‌وگو با پوتین، ضمن ادعای تلاش ایران برای تبدیل کردن لبنان و سوریه به کارخانه موشک‌های نقطه‌زن جهت هدف قرار دادن اسرائیل، هشدار داد در صورتی که روسیه کاری در این زمینه انجام ندهد، خودشان به اقدام نظامی متوسل می‌شوند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حدود 2 هفته قبل تعلیق تحریم‌های ذیل برجام و مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را تمدید کرد اما هشدار داد اگر نواقص توافق هسته‌ای، رفع نشود، این آخرین بار خواهد بود و مجددا تمام تحریم‌ها را برمی‌گرداند.

متحدان اروپایی واشنگتن و اعضای گروه 5+1 نیز تاکید کرده‌اند که مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای امکان پذیر نیست و اتحادیه اروپا خود را به اجرای کامل برجام متعهد می‌داند.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان