arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶

رییس پیشین اتاق بازرگانی: بازار دلار شبیه بمب ساعتی شده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: وضعیت بازار دلار شبیه به یک بمب ساعتی شده است که هر چه زمان می‌گذرد قدرت تخریبش بیشتر می‌شود. مطمئنا عواملی از جمله واسطه‌گری‌ها هم در بازار تاثیرگذار است اما علت اصلی نیست و در واقع سیاست‌های خومان در حدود چهار سال گذشته باعث این اتفاقات شده است.

محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ دولت روال درست و طبیعی را در مورد بازار ارز پیش نمی‌برد. این عدم روال درست برای نرخ دلار و مصنوعی نگه داشتن آن باعث بروز اتفاقات اخیر در بازار ارز می‌شود.

وی درباره اینکه گفته می‌شود دولت برای جبران کسری بودجه و تامین برخی هزینه‌ها نرخ دلار را بالا می‌برد؟ گفت: امسال هم مشکل کمبود بودجه برای دولت پیش آمده است و صحبت از ۳۰ هزار میلیارد تومان کمبود در بودجه است. اگر دولت چنین سیاستی را اتخاذ کرده است برای گذر از جریان هزینه‌های پایان سال است و دولت در یک شرایط عادی و طبیعی این کار را انجام نمی‌دهد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران ادامه داد:‌ دلیل اینکه دولت مجبور به چنین کاری می‌شود این است که اجازه نداده است که شرایط طبیعی در بازار ارز پیش رود و در نهایت به وضعیتی می‌رسیم که دیگر دولت نمی‌تواند جلوی فنر ارز را بگیرد و به یکباره جهش پیدا می‌کند.

سودجویان در بالا بردن نرخ دلار نقش دارند

جلال پور همچنین درباره تاثیر برخی واسطه‌گری‌ها و دلال‌بازی‌ها در افزایش نرخ ارز گفت: اینکه گفته می‌شود سودجویان در جریان بالا بردن نرخ ارز نقش دارند، حرف درستی است و طبیعتا اینگونه است. هر بازاری باشد که در آن منفعتی وجود داشته باشد عادی است که چنین اتفاقی بیفتاد و سودجویان بهره‌ورداری کنند. این اتفاق در بازار میوه، خشکبار و سایر بازارها هم ممکن است بیفتد و فقط منحصر به بازار ارز نیست.

وی اضافه کرد: وقتی قرار باشد کالایی گران شود عده‌ای به بازار هجمه می‌ دهند. این یک روند طبیعی است نمی‌توان کسی را محکوم کرد که چرا دلار خریده است، چون وقتی دلار گران می‌شود و آن فرد می‌بیند ارزش پولش در حال پایین آمدن است؛ این یک موضوع عادی است.

برچسب ها: دلار
نظرات بینندگان