arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

وزیر نیرو: به دنبال گسترش انرژی پاک هستیم/ با پرهیز از بدمصرفی جیره‌بندی نخواهیم داشت

وزیر نیرو در سفر به کرمان و با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های وزارت نیرو برای گسترش انرژی‌های پاک و تولید برق از طریق انرژی خورشیدی با خرید تضمینی پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر نیرو: به دنبال گسترش انرژی پاک هستیم/ با پرهیز از بدمصرفی جیره‌بندی نخواهیم داشت

وزیر نیرو در سفر به کرمان و با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های وزارت نیرو برای گسترش انرژی‌های پاک و تولید برق از طریق انرژی خورشیدی با خرید تضمینی پرداخت.

به گزارش ایسنا، "رضا اردکانیان" عصر پنج‌شنبه در حاشیه افتتاحیه طرح‌های مربوط به آب و برق استان کرمان با حضور رئیس‌جمهور اظهار کرد: با برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده و مبنای رأی اعتماد به وزیر بوده و بر اساس برنامه دولت دوازدهم هست، وزارت نیرو موظف هست که در طول دوره این دولت، ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های تجدید پذیر را به 4 هزار مگاوات برساند.

وی ادامه داد: این بدین معناست که به‌طور متوسط در هرسال باید حدود یک هزار مگاوات به ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر که عمده‌ترین آن نیروگاه‌های خورشیدی هست اضافه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 60 مگاوات برق ظرفیت داریم و حدود دو هزار مگاوات برق هم موافقت‌نامه با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی به امضا رسیده که سرمایه‌ای معادل دو و نیم میلیارد دلار را جذب خواهد کرد و از این مقدار 70 درصد سرمایه خارجی و 30 درصد سرمایه داخلی خواهد بود.

اردکانیان با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای گسترش انرژی‌های تجدید پذیر، یادآور شد: طبعاً زمانی که موضوع نیروگاه‌های خورشیدی مطرح می‌شود مناطقی که با روزهای آفتابی بیشتر در کشور ما وجود دارد و سایر نیازهایی که این نیروگاه‌ها ازجمله زمین مناسب و دسترسی آن زمین به پست برق برای انتقال سریع‌تر انرژی تولیدی دارند موردتوجه خواهند بود.

وزیر نیرو اضافه کرد: از حیث گسترش نیروگاه‌های خورشیدی، استان کرمان ازجمله مناطق موردتوجه هست و خوشبختانه فعالیت‌های خوبی شروع ‌شده اما انتظارات بیشتری هم وجود دارد و ما سعی خواهیم کرد هرچه زودتر با همکاری مسئولین استان مجموعه پتانسیل موجود در این بخش را شناسایی کنیم.

وی اظهار کرد: آمادگی‌هایی در بخش خصوصی داخلی و خارجی برای استفاده از انرژی خورشیدی در تولید برق وجود دارد و طبیعتاً برای اینکه خرید برق تولیدی این نیروگاه به‌صورت تضمینی صورت می‌گیرد، باید منابع مالی موردنیاز را هم داشته باشیم.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی با تصویب لایحه تقدیمی دولت برای سال 97 مکانیزم پیشنهادی دولت را انشا الله مورد تائید نهایی قرار خواهد داد و لازم است اشاره‌کنم آن تأمین هر کیلووات ساعت برابر با 60 ریال برای این موضوع است که ما بتوانیم برق تولیدی نیروگاه‌های با تولید برق پاک را خریداری کنیم.

وزیر نیرو بابیان اینکه سرمایه‌گذاری در انرژی‌های خورشیدی اشتغال‌زایی خوبی را به دنبال دارد، گفت: این صنعت در مناطق کم آب و خشک ما می‌تواند به‌عنوان یک اشتغال جایگزین و معیشت جایگزین حتی برای کشاورزان تلقی شود، البته با پاک بودنش می‌تواند بخشی از تعهدات دولت را در ارتباط قرارداد پاریس مبنی بر کاهش CO2 بپردازد.

وی در ادامه به پروژه‌های انتقال آب هم اشاره کرد و افزود: همان‌طور که شورای عالی آب مورد تائید قرار داده است، برای مصارف شرب چنانچه ضرورت داشته باشد به طرح‌های انتقال آب پرداخته خواهد شد.

اردکانیان عنوان کرد: با توجه به مرزهای آبی قابل‌ملاحظه به‌ویژه در جنوب کشورمان می‌توانیم بر روی شیرین کردن آب دریا و انتقال آن برای مصارف شرب و صنعت حساب جدی بازکنیم.

وزیر نیرو عنوان کرد: خوشبختانه طرح‌هایی ازجمله طرح انتقال آب که صنایع این منطقه متصدی آن هستند مهر تائید گرفته‌اند و امروز رئیس‌جمهور در صحبت خود با مردم سیرجان وعده فرمودند که این طرح در طول دولت دوازدهم با مشارکت فعال بخش خصوصی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سعی خواهیم کرد با سرعت دادن به طرح‌های تأمین آب برای منطقه کرمان و همچنین سایر طرح‌ها، هر چه زودت کیفیت مناسبت‌تری برای آب شرب مردم فراهم کنیم و هر چه قدر مردم هم در مصرف در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش کشاورزی صرفه‌جویی لازم را داشته باشند طبیعتاً تضمین بالاتری برای تأمین آب شرب مطمئن و باکیفیت فراهم خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر جیره‌بندی آب گفت: اگر خدای‌ناکرده در جامعه بد مصرفی داشته باشیم قطعاً جیره‌بندی خواهیم داشت ولی امیدواری زیادی است که بافاصله گرفتن از بد مصرفی جیره‌بندی نداشته باشیم.

به گزارش ایسنا؛ در بخش برق بهره‌برداری از پنج پروژه برقی، شامل نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان، بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر، پست 400 کیلوولت میمند، پست 230 کیلوولت فولاد پرشیا و پست 230 کیلوولت نیروگاه سمنگان به بهره‌برداری ‌رسید.

همچنین در این سفر، چهار پروژه آب و فاضلاب شامل آب‌رسانی به شهر رودبار، آب‌رسانی به قسمتی از شهر کهنوج، آب‌رسانی به خورسند و آبرسانی به بهرمان، افتتاح و به بهره‌برداری ‌رسید.

در این سفر، طرح پست 400 کیلوولت جیرفت با اعتباری بالغ‌بر 600 میلیارد ریال، پست 400 کیلوولت کهنوج بااعتباری بالغ‌بر 300 میلیارد ریال کلنگ زنی خواهد شد.

برچسب ها: وزیر نیرو
نظرات بینندگان