arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

استعفای یکی دیگر از مذاکره‌کنندگان آمریکا در برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«تام شانون» که ازاو به عنوان سومین مقام در وزارت امورخارجه آمریکا نام برده می شود و در جریان گفت وگوها میان ایران و پنج به علاوه یک، یکی از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکایی بود، اعلام کرد که بزودی از مقام خود کناره گیری می کند.

به نقل ازخبرگزاری رویترز، تام شانون معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته (پنجشنبه) اعلام کرد که قصد دارد از مقام خود کناره گیری کرده و بازنشسته شود.

این مقام وزارت امورخارجه آمریکا تصریح کرد، بنا به دلایل خاصی از سمت خود استعفا می دهد.

تام 60 ساله با 34 سال سابقه کار در وزارت امورخارجه آمریکا در بسیاری از مذاکرات پیچیده از جمله مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حضور داشته و نقش تعیین کننده ای در تیم مذاکره کننده آمریکایی ایفا می کرده است.

این دیپلمات با سابقه درباره علت استعفای خود اعلام کرد، تصمیم شخصی است و برای گذراندن وقت بیشتر با خانواده به چنین نتیجه ای رسیده ام.

گفته می شود، شانون پس از دیدار با «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه آمریکا، تصمیم خود را به اطلاع کارکنان وزارت امورخارجه رسانده است.

اختلافات کارشناسان دستگاه دیپلماسی آمریکا با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور، باعث شده تا در طول یک سال گذشته شماری از دیپلمات ها و کارشناسان باسابقه ی این وزارتخانه از سمت های خود کناره گیری کنند.

پیش از این «جاشوا بلک» یکی از باتجربه‌ترین مذاکره کنندگان وزارت امورخارجه آمریکا در امور تحریم و کارشناس مبارزه با تروریسم در سازمان ملل در مخالفت با دولت ترامپ از سمت خود کناره گیری کرد.

نشریه «هیل» نوشت: بلک با رویکرد دولت امریکا در قبال برخی توافقات چندجانبه و برخی نهاد‌ها مخالف بود. ترامپ از توافق تغییرات آب و هوایی پاریس 2015 خارج شد و توافق هسته‌ای ایران را که با مشارکت چندین کشور به امضا رسیده، رد کرده است.

فارن پالیسی گزارش داد، بلک از رویکرد دولت آمریکا در پاره کردن یک توافق هسته‌ای تاریخی که وی شخصاً در شکل گیری آن مشارکت کرده، ناراضی بود.

دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل از اظهارنظر درباره انتشار دلایل استعفای بلک خودداری کرد.

60درصد از دیپلمات‌های بلندپایه آمریکا، وزارت امور خارجه این کشور را ترک کرده اند و تعداد افراد متقاضی برای اشتغال در دستگاه خارجی آمریکا کاهش یافته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان