arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۷۵۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

دولت میانمار: وجود گورهای جمعی در راخین صحت ندارد

میانمار گزارش مربوط به گورهای جمعی جدید در روستایی واقع در راخین را انکار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

میانمار گزارش مربوط به گورهای جمعی جدید در روستایی واقع در راخین را انکار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، استان راخین محلی است که مسلمانان روهینجایی ساکن آن هدف سرکوب گسترده نظامی از سوی ارتش میانمار قرار گرفته و مجبور شدند به بنگلادش فرار کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس وجود بیش از پنج گور دسته جمعی گزارش نشده در روستای "گو دار پین" راخین را در مصاحبه با بازماندگان در کمپ‌های آوارگان در بنگلادش و از طریق فیلم‌های گرفته شده با تلفن‌های همراه تایید کرده است.

کمیته اطلاع‌رسانی دولت میانمار که بخشی از دولت مدنی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور است در بیانیه‌ای در فیس‌بوک اعلام کرده که مقام‌های امنیتی و محلی تیمی را برای بررسی این گزارش تشکیل داده‌اند.

در این بیانیه ادعا شده است: این تیم بررسی به محل‌های ذکر شده در گزارش رفته و متوجه شدند که وجود چنین گورهای دسته جمعی صحت ندارد! آنها همچنین با ریش‌سفیدان و ساکنان این روستاها گفتگو کرده و از آنها درباره کشتارهای دسته جمعی پرسش کردند و روستاییان گفتند که چنین اتفاقاتی رخ نداده است.

در ادامه بیانیه مذکور از سوی این تیم تحقیق همچنین آمده است که ۱۹ تروریست حین حمله نیروهای امنیتی میانمار به روستای نامبرده در اوت سال گذشته میلادی کشته و اجسادشان دفن شده است.

دو مسلمان روهینجایی که هنوز در روستا بودند و تلفنی با رویترز گفتگو کردند، این بیانیه دولت را زیر سوال برده و گفتند که در اینجا گورهای دسته جمعی وجود دارد. آنها گفتند که مقام‌های ارشد ارتش روز جمعه از منطقه بازدید کرده، عکس گرفتند و با روستاییان نشست برگزار کردند.

یکی از این افراد که خواست نامش فاش نشود، گفت که پدرش در این نشست حضور داشت و در ادامه گفت: روستاییان ترسیدند و گفتند که نمی‌دانند چه تعداد دفن شدند یا خانه‌هایشان به آتش کشیده شده است اما گفتند که گورهای دسته جمعی در روستا وجود دارد.

یکی دیگر از روستاییان نیز گفته که مقام‌های ارتش از گوری دسته جمعی در نزدیکی منزلش عکس گرفته و سپس در مدرسه روستا جلسه تشکیل دادند.

خبرنگاران اجازه دسترسی به منطقه را که در شمال راخین است، ندارند. ارتش در ۲۵ اوت سال گذشته میلادی عملیات نظامی خود را علیه شبه نظامیان روهینجایی در راخین آغاز کرد و باعث شد تا بیش از ۶۵۰ هزار مسلمان روهینجایی به بنگلادش بگریزند.

سازمان ملل کمپین نظامی ارتش میانمار را پاکسازی قومیتی دانسته و آن را محکوم کرد. میانمار این مساله را رد کرده و گفته که نیروهایش عملیات مشروع نظامی را علیه شبه نظامیان انجام داده است.

نظرات بینندگان