arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۹۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

ترکیه: هیچ ارتباطی با نظام سوریه نداریم/ روسیه دنبال محافظت از موسسات دولتی است نه شخص اسد

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه با بیان اینکه هیچ ارتباطی میان آنکارا و دمشق برای پایان دادن به جنگ هفت ساله سوریه وجود ندارد گفت: اسد باید در آینده از قدرت برود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه با بیان اینکه هیچ ارتباطی میان آنکارا و دمشق برای پایان دادن به جنگ هفت ساله سوریه وجود ندارد گفت: اسد باید در آینده از قدرت برود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اگرچه آنکارا به هنگام شروع بحران سوریه، دشمن اول نظام سوریه بود اما در ماههای اخیر پس از اینکه ترکیه همکاری خود را با روسیه به عنوان یکی از متحدان حکومت اسد افزایش داد، رویکرد ملایم‌تری اتخاذ کرد.

ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: "اسد، رهبر سوریه واحد نیست و مشروعیت خود را از دست داده است!"

وی ادامه داد: باید یک سیستم گذار سیاسی در سوریه ایجاد شود که روند قانون اساسی جدید و انتخابات را دنبال کند. این مساله چندان راحت نیست اما هدف نهایی این است که اسد در آینده باید برود. زمان دقیق رفتن اسد از قدرت مشخص نیست و مشخصا در حالی که ما به جلو پیش می‌رویم، به این سوال پاسخ داده خواهد شد.

کالین گفت: تلاش ترکیه و روسیه این است که بیش از اینکه نگران آینده اسد باشند، تضمین کنند سوریه به یک کشور شکست خورده و ناکام تبدیل نشود. رویکرد روسیه درباره محافظت از خود شخص اسد نیست بلکه مسکو به دنبال حفظ موسسات دولتی، ارتش و دولت سوریه است.

وی ادامه داد: ترکیه می‌خواهد مطمئن شود که دولت در سوریه به طور کامل ساقط نشود.

هم چنین سخنگوی اردوغان درباره درخواست حزب اپوزیسیون مبنی بر برقراری ارتباط با حکومت اسد برای حفظ یکپارچگی سوریه در حین انجام عملیات عفرین گفت: هیچ گونه ارتباطی با حکومت اسد در هیچ سطحی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم وجود ندارد.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: هر گونه توافق با روسیه درباره موافقت مسکو با عملیات عفرین به ازای واگذاری ادلب به روس‌ها را رد کرد و گفت: هیچ توافقی مبنی بر دادن ادلب به روسیه انجام نشده است، این دو عملیات جدا از یکدیگر هستند.

برچسب ها: ترکیه ، روسیه
نظرات بینندگان