arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

سازمان امداد و نجات: در برف و کولاک اخیر آماده بودیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اینکه هلال احمر در برف و کولاک اخیر آماده بود گفت: وظیفه اصلی جمعیت هلال احمر اسکان، تغذیه اضطراری و جست و جو نجات است که در این بین تغذیه اضطراری اولویت اصلی ما است که خوشبختانه در این زمینه کاملا آماده بودیم.

مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد موانعی که در زمینه امدادرسانی در برف و کولاک اخیر وجود داشت، اظهار کرد: به طور قطع یکی از مهم‌ترین موارد عدم آمادگی برخی مردم برای مواجهه با این حادثه بود. نبود زنجیر چرخ و یا عدم آشنایی با بستن آن، نداشتن لباس گرم و نداشتن مقداری آذوقه ضروری و آماده نبودن برخی خودروها برای چنین شرایطی از جمله این موارد بود. با توجه به این شرایط لزوم آشنایی با رانندگی در برف نیز از جمله مواردی است که باید در دستور کار آموزش همگانی قرار بگیرد.

رئیس سازمان امداد و نجات در مورد وظایفی که هلال احمر باید در چنین مأموریتی انجام دهد نیز گفت: وظیفه اصلی جمعیت هلال احمر اسکان، تغذیه اضطراری و جست و جو برای نجات است که در این بین تغذیه اضطراری اولویت اصلی ما است.

وی اضافه کرد: در برف اخیر نیز امدادگران این وظایف را انجام دادند و 2000 کیلوگرم اقلام امدادی میان مردم توزیع شد. همچنین برای کمک به افرادی که در چرمشهر استان تهران گرفتار شده بودند و نجات آنها، از 3 فروند بالگرد هلال احمر استفاده کردیم و 30 نفر از هموطنان که گرفتار شده بودند توسط بالگردهای جمعیت هلال احمر نجات پیدا کردند و به محل امن منتقل شدند.

به گفته وی، بالگردهای هلال احمر در روزهای برفی 10 سورتی عملیات پروازی انجام دادند و ساعت پروازی آنها به 7 ساعت رسید.

سلیمی در پاسخ به این سئوال که آیا جمعیت هلال احمر برای انجام مأموریت در برف وکولاک آمادگی لازم را داشت یا خیر؟ افزود: همان‌طور که گفتم مأموریت اصلی ما در این شرایط اسکان و تغذیه اضطراری بود که خوشبختانه در این زمینه کاملا آماده بودیم و مشکل خاصی وجود نداشت. البته در حین انجام مأموریت‌ها تقاضاهایی مثل باز شدن راه و تامین سوخت در حوزه وظایف ما نبود. در واقع بیشترین شکایات و انتقادهای مردم در مورد موضوعاتی بود که در حوزه وظایف هلال احمر نبود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سئوال که آیا امکانات و تجهیزات لازم برای پاسخگویی به نیازهای مربوط به عملیات برف و کولاک وجود داشت یا خیر؟ اظهار کرد: اگر آمار یکسال اخیر را نگاه کنید تقریبا ماه بدون حادثه نداشتیم. ضمن اینکه در این مدت برخی حوادث مانند زلزله کرمانشاه و کرمان رخ داد که نیاز به تامین اقلام زیادی داشت. در کنار آن حوادثی مانند برف، سیل و حوادث جاده‌ای را هم اضافه کنید. در همه این موارد هلال احمر حضور پیدا می‌کند و پوشش لازم را می‌دهد. از همین رو لازم است با همین شدت جایگزینی اقلام و تجهیزات صورت بگیرد.

وی افزود: به هر حال لجستیک و تجهیزات در عملیات‌ها آسیب می‌بیند و اقلام ضروری هم نیاز به جایگزینی دارد از همین رو ضروری است به این مسئله نگاه ویژه‌ای شود. زیرا کشور ما بسیار وسیع است و تقریبا تمام حوادث نیز در آن رخ می‌دهد و در حال حاضر رویکردها نیز بیشتر معطوف به پاسخ است تا پیشگیری، بنابراین در چنین شرایطی آمادگی ما از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در مورد دلیل حضور نیروهای سازمانی در عملیات ها نیز گفت: به هر حال ما در جمعیت هلال احمر علاوه بر کارهای اداری روزمره سازمانی، باید از پتانسیل‌هایمان در زمان حوادث نیز استفاده کنیم و از همین رو نیروهای دیگر هم در چنین مواقعی در حوادث حاضر می‌شوند. البته برنامه پاسخگویی جمعیت هلال احمر تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود که در این برنامه وظایف،‌ نقش سازمان‌ها و مراکز جمعیت هلال احمر در زمان حوادث کاملا مشخص شده است و بر اساس آن، سازمان‌ها وظیفه دارند نیروهای خود را برای زمان حوادث تیم‌بندی کنند.

برچسب ها: برف ، کولاک
نظرات بینندگان