arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

کارگردان «چهارراه استانبول»: 3 میلیارد تومان هزینه ساخت فیلم شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارگردان فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» هزینه ساخت فیلمش را بالغ بر سه میلیارد تومان دانست و گفت: با توجه به هزینه های سنگین اینگونه فیلم ها تا سالیانی بسیار کسی سراغ ساخت چنین فیلم هایی با موضوع پلاسکو نمی رود.

به گزارش ایرنا، مصطفی کیایی عصر یکشنبه نشست خبری فیلم سینمایی چهارراه استانبول در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت گفت: بنده که سه میلیارد تومان خرج این فیلم کردم باید برای ساخت آن یا به سراغ ارگان های دولتی می رفتم که این نهادها نیز سفارشاتی برای خود دارند و یا باید خودم هزینه می کردم و من با تمام توانم تلاش کردم تا در یک فضای جدی حادثه پلاسکو را به نمایش بگذارم.
وی افزود: البته این فیلم درباره پلاسکو نبود. یعنی مانند بسیاری از فیلم ها داستان هایی را با پلاسکو گره می خورد و من درامی را بر همین اساس تهیه کردم و فکر می کنم به اندازه نیاز داستان، توانستم که به ساختمان پلاسکو نیز بپردازم.

 

** تاکید من در فیلم برای اقتصاد کشور است
کیایی گفت: سال گذشته پس از حادثه پلاسکو مانند بسیاری از حوادث که افراد جوگیر می شوند، من هم در آن مقطع جوگیر شدم. چون در دنیا هر اتفاقی که می افتد، فیلمسازان درباره آن موضوع ده ها فیلم می سازند. مانند 11 سپتامبر که 25 فیلم با این موضوع ساخته شد ولی در ایران اینگونه نیست.
وی افزود: من دوست داشتم به اندازه توانم درباره این موضوع حساس اجتماعی و سیاسی کار کنم و بحث من بیشتر موضوع اقتصاد مملکت بود و در فیلم نیز نشان داده ام که جوانانی با مشکلات بسیار مانند واردات اجناس چینی دچار مشکل می شوند . دغدغه من تعطیلی بنگاه های کوچک اقتصادی است و تلاش کردم در این فیلم به این مشکلات نیز بپردازم.

بخشی از واقعیت های پلاسکو در چهار راه استانبول تصویر شد
کارگردان فیلم عصر یخبندان همچنین گفت: طبیعی است که فیلم چهارراه استانبول درباره همه پلاسکو نبود و سختی کار ما در این بود که مردم 10 گیگ حافظه بصری از این حادثه داشتند و به راحتی نمی توانستیم صحنه های آن حادثه را بازسازی کنیم. به ویژه با توجه به این که ساختمان پلاسکو وجود خارجی نداشت و به همین دلیل تلاش کردیم تا در حد توانمان به واقعیت های پلاسکو بپردازیم.
وی از صحنه حضور سحر دولتشاهی در میان خیابانی که پر از خودروهای آتش نشانی بود به عنوان صحنه ای یاد کرد که میزان ترافیک و خفگی مکان ها را نشان می داد و در دیگر صحنه ها نیز با نماهای بسته یا باز این فضا دنبال می شد.
کیایی درباره سوء استفاده برخی افراد در حادثه پلاسکو و انعکاس این موضوع در فیلم چهار راه استانبول گفت: لادن (ماهور الوند) می گوید من شنیدم عده ای در زیرزمین پلاسکو گیر کرده اند و من اس ام اس دادم که من در زیرزمین پلاسکو هستم و این صحبت ها یعنی برخی افراد از حادثه اصلی سوء استفاده کردند.

تغییر نام فیلم برای رفع هرگونه شائبه
کارگردان چهار راه استانبول گفت: در ابتدا پلاسکو را برای اسم این فیلم انتخاب کرده بودم و همه کارهای آن نیز انجام شد و مجوز هم گرفتم ولی نام آن را تغییر دادم تا شائبه ای در میان مردم بوجود نیاید و مخاطب تصور نکند که از نام پلاسکو سوء استفاده کرده ام.
انتخاب بازیگران بر اساس گیشه نبود
کیایی درباره انتخاب بهرام رادان و محسن کیایی به عنوان زوج سینمایی گفت: انتخاب های بازیگران بر اساس گیشه نیست و من افتخار می کنم با کسانی که اخلاق هستند ، سوپر استارهایی هستند که جایگاه خود را می دانند کار می کنم تا کسانی که به جای ساعت هشت صبح ساعت 12 سر کار می آیند. به نظرم کسانی که حرف هم را می فهمند، می توانند کار با یکدیگر را تکرار کنند.
کارگردان فیلم سینمایی چهار راه استانبول درباره استفاده از صدای علیرضا قربانی با شعر فخرالدین عراقی « زنهار! که قطب فلک دایره وار، در دیده صاحب نظران می گردد» گفت: هر جا در فیلم بهانه ای برای ترانه دارم، به آن می پردازم و بخشی از سناریوی این فیلم در دو بیت شعر اتفاق می افتد و برخی از چیزهایی را که نمی توانستیم نشان دهیم در آن دو بیت آوردیم.

** بهرام رادان: نیمه خالی نقشم را می بینم
بهرام رادان درباره بازی خود در فیلم چهار راه استانبول گفت: من امروز این فیلم را دیدم و اولین باری که فیلم را ببینم نمی توانم تحلیل صحیحی را ارائه دهم. چون همیشه نیمه خالی نقش را می بینم تا بتوانم از نیمه پر دفاع کنم و خوشحالم از این که سابقه کار من در ذهن شما خبرنگاران نشسته است.
وی افزود: به نظرم باید به همراه محسن کیایی سعی کنیم تا شخصیت های جدیدی تولید کنیم. اولین فیلم من با محسن در عصر یخبندان بود که در آنجا به عنوان دو دوست نبودیم ولی در فیلم بارکد و چهار راه استانبول نقش دو دوست را بازی کردیم.
رادان همچنین گفت: قبل از این که با سحر دولتشاهی وارد این پروژه بشوم در فیلمی دیگر با هم کار می کردیم و شاید این خانواده (محسن کیایی، بهرام رادان و سحر دولتشاهی با کارگردانی مصطفی کیایی) کارهای دیگری نیز انجام دهند ولی شاید سال آینده محسن باشد و من نباشم یا (با خنده) محسن نباشد و من باشم ولی تلاش ها حکایت از موفقیت این خانواده دارد.
رعنا آزادی ور در پاسخ به سوالی درباره میزان فعالیت های خود در حوزه بازیگری گفت: مسیری که می روم کاملا انتخاب خودم بوده و در این 6 سال غیر از دو سال اخیر که چند کار داشتم تقریبا سالی یک کار کردم و حالا بعد از چند تجربه فهمیدم که کار خوبی نمی کنم و دیگر نمی خواهم سخت گیر باشم.
ماهور الوند بازیگر چهاره را استانبول در پاسخ به خبرنگاری درباره موفقیت خود در این فیلم گفت: تلاش و راهنمایی های مصطفی کیایی باعث موفقیت من شده و معمولا نقش هایی را انتخاب می کنم که دوستشان دارم.

** نقش من در چهار راه استانبول ماندگار خواهد شد
مهدی پاکدل گفت: هر بازیگری ممکن است در طول فعالیت سینمایی خود تا 50 فیلم بازی کند ولی معمولا دو یا سه فیلم ماندگار می شود و قطعا نقش من به عنوان آتش نشان در این فیلم ماندگار خواهد شد.
وی افزود: من در قبال حادثه پلاسکو و جان فشانی آتش نشان ها بسیار احساس مسئولیت می کردم و نمی توانستم به راحتی از آن بگذرم و این موضوع به اندازه ای برای من مهم بود که تمام تلاشم را کردم تا به توقعات پاسخ دهم.
مدیریت نشست خبری امروز با محمود گبرلو بود و از عوامل فیلم نیز حسین جلالی فیلمبردار، نیما جعفری جوزانی تدوینگر، فرید فصیحی خالق جلوه های ویژه و رایانه ای و بازیگرانی همچون محسن کیایی، بهرام رادان، مهدی پاکدل، سحر دولتشاهی، ماهور الوند و رعنا آزادی ور در مقابل خبرنگاران و تصویربرداران حاضر شدند و تعدادی از عوامل فیلم نیز در کنار میهمانان حضور داشتند.
«چهار راه استانبول» ششمین ساخته سینمایی کیایی و مانند ساخته‌های قبلی این کارگردان اثری پر بازیگر محسوب می‌شود.
داستان این فیلم مرتبط با حادثه ساختمان پلاسکو است که سال گذشته منجر به شهید شدن تعدادی از آتش نشانان شد.
سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و مسعود کرامتی گروه بازیگران این فیلم را تکمیل می‌کنند.

نظرات بینندگان