arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

طرح جدید اسرائیل برای سازش با غزه؛ آب و برق در ازای آرامش

در حالی که با افزایش نرخ بیکاری، کمبود شدید آب آشامیدنی، ساعات طولانی قطع برق و تعطیلی بسیاری از مشاغل و مشکلات بهداشتی متعدد، شرایط برای ساکنان نوار غزه هر روز سخت‌تر می‌شود، مسؤولان رژیم صهیونیستی طرحی برای رفع نیازها و ارائه خدمات اساسی به شرط عدم آغاز درگیری‌های نظامی پیشنهاد کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که با افزایش نرخ بیکاری، کمبود شدید آب آشامیدنی، ساعات طولانی قطع برق و تعطیلی بسیاری از مشاغل و مشکلات بهداشتی متعدد، شرایط برای ساکنان نوار غزه هر روز سخت‌تر می‌شود، مسؤولان رژیم صهیونیستی طرحی برای رفع نیازها و ارائه خدمات اساسی به شرط عدم آغاز درگیری‌های نظامی پیشنهاد کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، رادیوی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، طبق اطلاعات ابلاغ شده به تل‌آویو در هفته‌های اخیر بحران بزرگ غزه در حال تبدیل به فاجعه‌ای انسانی است و این امر می‌تواند موجب بروز آشوب شده و احتمال آغاز درگیری نظامی وجود دارد.

این رادیو به نقل از چند منبع امنیتی عالی رتبه رژیم صهیونیستی مدعی شد، در حال حاضر آغاز درگیری نظامی هیچ سودی برای جنبش حماس ندارد اما در صورتی که صدها هزار تن از ساکنان نوار غزه در اعتراض به بحران معیشتی به خیابان‌ها بیایند، احتمال می‌رود که حماس برای جلب نظر و ابراز خشم خود از این مساله نسبت به اسرائیل وارد درگیری با اشغالگران شود.

همچنین این رادیو به نقل از برخی وزرای اسرائیلی مدعی شد، در صورتی که حماس احساس کند با خطری بزرگ مواجه است و امکان کنترل بر اعتراضات مردمی وجود ندارد، تنها راهی که در برابرش باقی می‌ماند، آن است که این خشم انباشته شده و رو به انفجار را به سمت اسرائیل هدایت کند.

طبق اعلام رادیوی رژیم صهیونیستی مشکلات در نوار غزه در هفته‌های اخیر فرماندهان امنیتی و رهبران سیاسی اسرائیل را نیز همانند جامعه جهانی نگران کرده است.

سایت خبری "وای نت" نیز از افزایش نرخ بیکاری در غزه به حدود ۵۰ درصد به ویژه در میان جوانان و نیز کمبود شدید آب قابل شرب خبر داد.

طبق گزارش این سایت، رها شدن بخشی از فاضلاب‌ در خیابان‌های نوار غزه و نیز بخشی دیگر در دریا موجب بروز مشکلات بهداشتی و آلودگی سواحل غزه و عسقلات در اراضی ۴۸ شده است. همچنین قطع برق منازل تا ۲۰ ساعت در روز از دیگر مشکلات در این منطقه است. دو بیمارستان که یکی از آنها ویژه اطفال است به دلیل مشکلات برق تعطیل شده‌ است. طبق گزارش‌ها تعداد کامیون‌های حامل کالاهای مختلف با پایین آمدن قدرت خرید مردم از ۸۰۰ به ۳۰۰ دستگاه کاهش یافته‌اند.

در این میان برخی مسؤولان امنیتی رژیم صهیونیستی به نهادهای سیاسی ویژه واردات دارو، مواد غذایی و آب به نوار غزه توصیه کردند برای جلوگیری از بروز فاجعه‌ای انسانی در این منطقه فورا وارد عمل شوند.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی پیشنهاد تساهی هنگبی، وزیر همکاری منطقه‌ای مبنی بر انتقال برق از اراضی اشغالی به نوار غزه را تصویب کرد. همچنین این طرح شامل ایجاد یک مرکز شیرین‌سازی آب در غزه است.

این رژیم نیز آمادگی خود را برای انتقال تعداد زیادی مولد برق وانتقال خطوط گاز به غزه و کاهش قیمت آن اعلام کرد.

کشورهای حامی این طرح آمادگی خود را برای تهیه بودجه لازم برای اجرای آن به شرط عدم تحویل این بودجه به حماس اعلام کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز برای اولین بار دستور داد پیشنهاد یسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات برای ایجاد جزیره‌ای مصنوعی در مقابل سواحل غزه در نشست آتی کابینه بررسی شود.

نظرات بینندگان