arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶

عراقچی: آمریکا سعی دارد ما را به سوی خروج از برجام سوق دهد، ولی ما در دام نمی‌افتیم

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی 'لارپوبلیکا' با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام اعتبار بین المللی خود را ازدست می دهد، گفت:آمریکا سعی دارد ما را به سوی خروج ازبرجام سوق دهد،ولی ما در دام او نمی افتیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی 'لارپوبلیکا' با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام اعتبار بین المللی خود را ازدست می دهد، گفت:آمریکا سعی دارد ما را به سوی خروج ازبرجام سوق دهد،ولی ما در دام او نمی افتیم.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: سیاست واقع بینانه به معنای حفظ یک پیمان پس از امضای آن است. چنانچه آمریکا از توافق خارج شود هیچکس دیگر با این کشور وارد مذاکره نخواهد شد.

عراقچی ادامه داد: در صورتی که آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهدات خود پایبند نباشند کره شمالی دلیلی برای مذاکره احساس نخواهد کرد در نتیجه آمریکا تلاش می کند که ما را به سمت خروج از توافق سوق دهد، اما ما به دام نخواهیم افتاد.
وی در پاسخ به این سوال که آمریکا ابزار متعددی برای ایجاد مانع بر سر روابط میان اروپا و ایران و ممانعت از سرمایه گذاری ها از جمله قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریست ها در اختیار دارد گفت: اهمیت برجام فقط اقتصادی نیست. یک عنصر مهم برنامه جامع اقدام مشترک منع گسترش سلاح های هسته ای است . ما به طور مسالمت آمیز یک بحران دشوار هسته ای را حل کرده ایم. بحرانی که چنانچه بار دیگر مطرح شود پیامدهای منفی بر سیستم عدم اشاعه که برای تمامی کشورهای جهان مهم است به همراه خواهد داشت.
عراقچی در پاسخ به پرسش این روزنامه مبنی بر اینکه با توجه به اعلام شما مبنی بر قصد تقویت گفت و گوها با اروپا منظورتان از زمینه های گفت و گو را بفرمایید، البته ذکر این نکته نیز ضروری است که اروپا یقین دارد که باید توافق هسته ای با ایران را حفظ کرد، اما همزمان نباید ترامپ را تحریک کند گفت: مسئله مهم چگونگی نجات توافق در واشنگتن نیست بلکه چگونگی نجات آن در تهران است. برای اروپایی ها توافق هسته ای یک موفقیت محسوب می شود چراکه ایران با دقت به تعهدات اتخاذ شده احترام می گذارد. آنها (اروپایی ها ) می توانند آن را (برجام) یکی از دستاوردهای عظیم سیاست خارجی خود به شمار بیاورند. اگر علاقه به حفظ آن داشته باشند باید تمام تلاش خود را به کار ببندند. برعکس برای ایران توافق هسته ای یک موفقیت به شمار نمی آید. ایران نفع کاملی از لغو تحریم ها نبرده است، تحریم ها برداشته شده اند اما آمریکا به جامعه تجاری اجازه نمی دهد با ایران کار کنند. فشار بر روی دولت بسیار شدید است و از ما سوال می شود که چرا شما به تعهدات خود عمل می کنید وقتی دیگران به آن احترام نمی گذارند، نمی توان توافق (هسته ای) را مجددا باز کرد و یا آن را مورد مذاکره مجدد گذاشت و یا حتی آنرا وابسته به سایر پرونده ها کرد.
معاون وزیرخارجه در پاسخ به این سوال که آیا عدم احترام به تعهدات به معنی بازگشت ایران به شرایط انزوا است، افزود: ایران به طورکامل متعهد به حفظ این توافق است،اما طرف مقابل نیز باید متعهد باشد. آمریکا در حال تخریب فضای سازنده ای است که برای اجرای کامل برجام ضروری است . کشورهای اروپایی توجه کنند که باید ابتدا در تهران و سپس در واشنگتن این توافق را نجات دهند.
عراقچی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است که ایران اجرای کامل توافق را به عنوان شرطی برای گفت و گو دربارۀ سایر مباحث مانند برنامۀ موشکی یا مسائل منطقه ای که باعث نگرانی جامعۀ بین الملل هستند، مطرح کند، گفت: ما به دلایل خوبی این موضوعات را در مذاکرۀ هسته ای نگنجاندیم. ما تصمیم گرفتیم برروی برنامۀ هسته ای متمرکز باشیم تا به یک راه حل برسیم. در غیر این صورت هنوز بر سر میز مذاکره نشسته بودیم .
عراقچی در پاسخ به این پرسش که برتری ایران در منطقه باعث ترس شده و با توجه به اینکه نفوذ ایران درکشورهای شکست خورده ای از قبیل عراق، سوریه، یمن و افغانستان تعیین کننده خواهد بود چه پاسخی برای این ترس ها دارید، گفت: مقصر شکست این کشورها چه کسانی هستند، ما مقصرنیستیم. اگر به سبب روابط ما با شیعیان عراق نبود عراق به بهشتی برای تروریست ها تبدیل می شد. اگر به خاطر ایران نبود داعش دمشق را تحت کنترل داشت. سعودی ها در یمن به حوثی ها حمله کردند و اظهار داشتند که در عرض دو ماه مشکل را حل خواهند کرد. سه سال از آن زمان گذشته است. ما همواره سعی کرده ایم منطقه را با ثبات تر کنیم زیرا صلح برای ما خوب است.
وی در پایان با اشاره به وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: وضعیت حقوق بشر در ایران بسیار بهتراز همسایگان ما است ولی هیچکس توجه نمی کند که چند ماه پیش ۴۰ نفر توسط سعودی ها سر بریده شدند.
معاون وزیر خارجه کشورمان در ادامه افزود: ملت ما خواستار اجرای کامل قانون اساسی است که در آن احترام به حقوق بشر پبش بینی شده است.

برچسب ها: عراقچی
نظرات بینندگان