arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶

مخالفان بن سلمان: در سفر او به لندن، تظاهرات اعتراضی برگزار می‌کنیم

یک روز پس از اعلام تاریخ سفر ولیعهد عربستان به لندن از سوی رسانه‌های انگلیسی، نهادهای حقوق بشری و فعالان ضد جنگ درصدد برگزاری تظاهرات گسترده علیه وی، در جریان این سفر برآمده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روز پس از اعلام تاریخ سفر ولیعهد عربستان به لندن از سوی رسانه‌های انگلیسی، نهادهای حقوق بشری و فعالان ضد جنگ درصدد برگزاری تظاهرات گسترده علیه وی، در جریان این سفر برآمده‌اند.

به گزارش ایرنا، کارزار مبارزه با تجارت سلاح ، کارزار توقف جنگ و موسسه بحرینی حقوق و دمکراسی در کنار ده‌ها نهاد حقوق بشری در انگلیس با پلیس متروپلیتین درباره برگزاری تظاهرات اعتراضی در تاریخ 8 مارس (17 اسفند) هماهنگی به عمل‌آورده‌اند.
کارزار مبارزه با تجارت سلاح دولت انگلیس را به دلیل تجارت اسلحه با عربستان متهم می‌کند و از نخست‌وزیر انگلیس خواسته تا دعوت خود را از «محمد بن سلمان» به دلیل نقش وی در رهبری حملات نظامی علیه یمن پس گرفته و هرچه سریع‌تر مناسبات نظامی میان دو کشور را متوقف کند.
اندرو اسمیت عضو ارشد نهاد یادشده در گفت‌وگو با نشریه خبری آی.بی.تایمز که روز چهارشنبه منتشر شد گفت: ولیعهد عربستان رهبر رژیمی است که بدترین سابقه حقوق بشری در جهان را دارد. او نسبت به بمباران‌های فاجعه‌بار در یمن که هزاران نفر را به قتل رسانده کاملاً بی‌تفاوت است.
لیلی چمبرلین یک سخنگوی موسسه بحرینی حقوق و دمکراسی نیز در گفت‌وگو با همان نشریه اظهار داشت: «ترزا می» روابط تجاری با عربستان را نسبت به جان مردم یمن در اولویت قرار داده است. او تجارت اسلحه با عربستان را به اقدامی که حقوق بشر مردم بی‌گناه یمن را حفظ کند ترجیح می‌دهد.
وی همچنین با اشاره به این مطلب که تاریخ سفر محمد بن سلمان با روز جهانی زن (8 مارس) هم‌زمان می‌شود افزود: این مساله با توجه به سابقه وحشتناک حقوق بشر عربستان، نمک بر زخم میلیون‌ها زن انگلیسی خواهد بود. ما در خیابان‌های لندن علیه او تظاهرات خواهیم کرد.
نخست‌وزیر انگلیس اواخر آذرماه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با « محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، از وی برای سفر به کشورش در سال جاری میلادی دعوت به عمل آورد. درحالی‌که این سفر قرار بود در ماه فوریه (فوریه - بهمن و اسفند) صورت گیرد اما هراس مقام‌های سعودی از خشم افکار عمومی در انگلیس سبب شد تا او هم به سرنوشت رئیس‌جمهوری آمریکا دچار شود و برنامه سفرش را یک ماه به تأخیر بیندازد.
بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیسی که هنوز از سوی وزارت خارجه انگلیس تائید نشده، محمد بن سلمان قرار است 7 مارس (16 اسفند) به مدت سه روز به لندن سفر کند.
در همین حال هزاران نفر از مردم انگلیس تاکنون توماری را به امضاء رسانده اند که در آن از ترزا می خواسته‌شده تا دعوت خود از محمد بن سلمان را پس بگیرد.
در این تومار که بر روی تارنمای پارلمان قرار داده‌شده، آمده است: 'عربستان یکی از بدترین آمار نقض حقوق بشر در دنیا را دارد و تنها در سال 2017 میلادی بیش از یک‌صد تن را اعدام کرده است.'
این تومار می‌افزاید: 'محمد بن سلمان کسی است که حملات علیه یمن را هدایت کرده که براثر آن تاکنون ده‌ها هزار تن کشته و زخمی شده‌اند. قحطی و وبا در یمن بیداد می‌کند و بدترین بحران انسانی را سبب گردیده است.'
تا شامگاه چهارشنبه بیش از 9 هزار نفر این تومار را به امضاء رسانده‌اند و این رقم به‌سرعت در حال افزایش است.
بر اساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از 10 هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از یکصدهزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.
ائتلاف عربی- آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین سال 94 تاکنون یمن را مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی قرار داده که تاکنون موجب شهادت بیش از 14 هزار یمنی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌نشین شده است. انگلیس از زمان آغاز این حملات، حدود چهار میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

برچسب ها: بن سلمان
نظرات بینندگان