arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

بهزیستی تهران: 63 درصد معتادان متجاهر مدرک هویتی ندارند/ موردی از فوت یا بیماری معتادان در برف اخیر نداشتیم

معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان تهران با بیان اینکه 63 درصد معتادان متجاهر مدارک هویتی ندارند، گفت: در حال حاضر قرارداد بیمه اعتیاد با دو مرکز دولتی «خوئینی‌ها» و «ملت» منقعد شده است اما این مراکز تنها به معتادان دارای مدرک شناسایی به شکل سرپایی خدمات ارائه می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بهزیستی: 63 درصد معتادان متجاهر مدرک هویتی ندارند/مشکل با بیمارستان‌ها برای پذیرش معتادان

معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان تهران با بیان اینکه 63 درصد معتادان متجاهر مدارک هویتی ندارند، گفت: در حال حاضر قرارداد بیمه اعتیاد با دو مرکز دولتی «خوئینی‌ها» و «ملت» منقعد شده است اما این مراکز تنها به معتادان دارای مدرک شناسایی به شکل سرپایی خدمات ارائه می‌کنند.

حمیدرضا شمسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس اعلام پزشکی قانونی هیچ موردی از فوت یا بیماری معتادان همزمان با بارش برف اخیر در تهران، گزارش نشده است، افزود: نیروی انتظامی معتادان متجاهر را بعد از دستگیری به این مراکز منتقل می‌کند و سازمان بهزیستی بعد از اعلام ظرفیت تنها وظیفه نگهداری از معتادان در کمپ ها را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 16 مرکز DIC (مرکز گذری ترک اعتیاد) و 9 شلتر (سرپناه شبانه) در سطح استان تهران فعال هستند، تصریح کرد: گروه های فعال در شلترها و مراکز DIC به پاتوق ها می‌روند و همزمان با برنامه‌های کاهش آسیب به معتادان غذا و بسته‌های بهداشتی می دهند. این افراد همچنین کارتن خواب‌ها را به مراکز درمان اعتیاد هدایت می‌کنند. بر اساس اطلاعات دریافتی از مراکز DIC و شلترها و ارتباطی که با پاتوق های تجمع معتادان دارند نیز گزارشی درباره فوت و بیماری خاص معتادان در این مناطق به دست ما نرسیده است.

انعقاد قرارداد بیمه سلامت با دو مرکز ترک و درمان اعتیاد در تهران

مشکلات بهزیستی با بیمارستان‌ها برای پذیرش معتادان متجاهر

معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان تهران با بیان اینکه سازمان بهزیستی خواستار اعتبار بیشتری در راستای افزایش تعداد مراکز نگهداری و درمان معتادان است، تصریح کرد: بیمه سلامت، طی سال‌های گذشته اعتباری را برای بیمه اعتیاد دریافت کرده اما کاری در راستای انعقاد قرارداد بیمه‌ای با مراکز نگهداری از معتادان انجام نداده است. در حال حاضر تنها دو مرکز دولتی توانسته‌اند با بیمه سلامت قرار داد منعقد کنند که این تعداد کافی نیست.

شمسی با بیان اینکه این مراکز مخصوص درمان سر پایی هستند، ادامه داد: معتادانی که تحت درمان متادون هستند می توانند به این مراکز مراجعه کنند. یکی از این مراکز، مرکز خوئینی ها در شهر ری است و دیگری هم مرکز ملت در مرکز تهران است. این دو مرکز دولتی هستند که به معتادان متادون می دهند اما معتادان کارتن‌خواب به آنجا منتقل نمی شوند.

وی با اشاره به اینکه مشکل ما با بیمه، درمورد معتادان کارتن خواب است، اظهار کرد: بیمه سلامت باید معتادان کارتن‌خواب را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد اما از آنجایی که 63 درصد از معتادان کارتن‌خواب، مدارک هویتی ندارند و آنهایی هم که مدرک هویتی دارند، به دلیل آنکه نمی خواهند شناسایی شوند، کد ملی ارائه نمی‌کنند، با مشکلاتی رو به رو می شویم. برای مثال آنها به راحتی در بیمارستان‌ها پذیرش نمی‌شوند و ما هزینه‌های سنگینی برای درمان آنها متحمل می شویم. این درحالیست بیمه سلامت سالیان سال است که از ستاد مبارزه با مواد مخدر بودجه دریافت کرده است. در عمل معتادان متجاهر باید از این خدمات بهره مند شوند.

معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان تهران با بیان اینکه پیشنهاد ارائه کد به این معتادان برای شناسایی مطرح شده است، ادامه داد: با این وجود تا زمانیکه این کار اجرایی شود ما با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم بود. برای مثال اگر معتادی در مرکز اخوان ما معتاد متجاهری نیاز به عمل جراحی برای آپاندیس خود داشته باشد، بعد از مراجعه به بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی به ما گفته می شود که تا زمانی که یک میلیون تومان واریز نکنید پذیرش انجام نمی شود. ما حتی به آنها پیشنهاد دادیم که قراردادی یکی دو ماهه با ما برای پرداخت این مبالغ منعقد شود. با مطرح شدن این مشکل در شورای عالی هماهنگی قول هایی نیز برای حل آن داده شده است.

شمسی با بیان اینکه تنها مرکزی که در حال حاضر آمادگی جذب معتادان متجاهر را دارد، اخوان است، اظهار کرد: با جذب نیرو از طریق بخش خصوصی ظرفیت این مرکز طی هفته پیش رو بیشتر می شود و به 1200 نفر خواهد رسید. افراد پذیرش شده می‌توانند 3 ماه به شکل رایگان در این مرکز اقامت داشته باشند. اعتبار نگهداری از معتادان از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت می شود و خدماتی نظیر نگهداری، خدمات پزشکی، متادون درمانی، خدمات مددکاری و روانشناسی و... به آنها ارائه می‌شود.

وی در ادامه روند پذیرش معتادان کارتن خواب در مراکز اقامتی معتادان متجاهر را تشریح کرد و گفت: وقتی این معتادان به مرکز منتقل می شوند تست های مختلفی از آنها گرفته می‌شود. یکی از این تست ها، اعتیاد است. فردی که اعتیاد ندارد نمی تواند در این مرکز جذب شود و پلیس معمولا افراد غیر معتاد را در مددسراهای شهرداری اسکان می دهد. اتباع بیگانه نیز به اداره کل اتباع تحویل داده می شوند. اتباعی که کارت اقامت ندارند رد مرز شده و در صورت داشتن کارت اقامت ساماندهی می شوند.

معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان تهران در پایان تاکید کرد: حدود 6 درصد از افرادی که از جانب پلیس دستگیر شده و به این مراکز منتقل می‌شوند جزو اتباع بیگانه هستند که پذیرش نمی شوند. همچنین افرادی که تحت درمان متادون هستند و افراد بیمار مثل دیابتی و... پذیرش نشده و به مددسرای شهرداری معرفی می‌شوند.

نظرات بینندگان