arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶

عمار حکیم به زبان فارسی درباره انقلاب سخنرانی کرد: امام خمینی معتدل و میانه رو بود

سیدعمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در مراسم جشن سالگرد انقلاب اسلامی درسخنانی به زبان فارسی در تحلیل انقلاب اسلامی ایران به تجلیل از بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیدعمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در مراسم جشن سالگرد انقلاب اسلامی درسخنانی به زبان فارسی در تحلیل انقلاب اسلامی ایران به تجلیل از بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب پرداخت.

به گزارش ایرنا، 'سید عمار حکیم' روز جمعه در مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و خانواده های ایرانی مقیم بغداد به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد به تفصیل درباره درباره ابعاد مختلف شخصیت امام (ره) و نیز رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و ویژگی های منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران سخن گفت.
وی گفت که بحث درباره انقلاب اسلامی با نام و شخصیت امام راحل گره خورده است و بدون بررسی شخصیت امام (ره)، انقلاب اسلامی را نمی توان شناخت و برای همین این انقلاب در سراسر جهان با نام امام خمینی (ره) شناخته می شود.
وی،معنویت و ارتباط با خدا، حکمت و ژرف نگری، فقاهت، واقع نگری، صراحت و شجاعت را از شاخصه های بارز امام (ره) ذکر کرد که باعث شد در مراحل حساس تصمیم گیری های شجاعانه ایشان، تغییری در رویکرد انقلاب بدهد.
سیدعمار حکیم گفت که امام راحل دیدگاه روشنی برای اداره حکومت داشت و طرح ولایت فقیه یک نظریه اسلامی همه جانبه است که توسط ایشان مطرح و به اجرا در آمد.
وی مردمی بودن را از شاخصه های برجسته امام (ره) عنوان کرد و گفت که هیچگاه امام رابطه خود را با مردم قطع نکرد و در مناسبت های مختلقف به رغم کهولت سن اصرار داشتند که مستقیم با مردم سخن بکویند.
وی استکبار ستیزی را از دیگر شاخصه های امام خمینی (ره) ذکر کرد و گفت که ایشان با این منش در برابر استکبار جهانی ایستاد ومقاومت کرد و از انها نترسید و باعث شد تا این فرهنگ جدید در بین ملت های جهان نهادینه شود.
اهتمام ویژه به مسائل جهان اسلام از جمله مسئله فلسطین و عراق و دیگر قضایای ملت های مظلوم جهان از دیگر شاخصه های امام راحل، به گفته سید عمار حکیم بوده است.
به گفته وی، امام خمینی (ره) معتدل و میانه رو بود و فهم و درک او از مبانی اسلامی مبتنی بر اعتدال بود و اعتدال همواره در فتاوا و مواضع ایشان دیده می شد و این اعتدال را از مکتب اهل بیت (ع) آموخته بود.
وی ادامه داد که امام راحل با اعتدال بین مدنیت و دین پیوند برقرار کرد و بر هر دو اعتقاد داشت.
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از شخصیت امام راحل متاثر شده است گفت که انقلاب ایران یک انقلاب اسلامی است و مبنای اسلامی در آن نقش اساسی دارد و در عین حال یک انقلاب مردمی و فراگیر است.
سید عمار حکیم افزود که این یک انقلاب مسالمت آمیز بود و امام (ره) اصرار داشتند که جواب گلوله و تانک و توپ با گل داده شود و مردم هم با شاخه های گل می رفتند جلو گلوله سینه سپر کنند.
وی ادامه داد که در همان موقع برخی از شخصیت های مخلص انقلاب نظر به کار مسلحانه داشتند اما امام راحل اصرار بر مسالمت آمیز بودن انقلاب داشتند.
سید عمار حکیم تاکید کرد که انقلاب اسلامی ایران با دیدگاه حکومتی جدید مبتنی بر نظریه ولایت فقیه توانسته است موفقیت های بزرگی در عرصه های مختلف کسب کند.
به گفته وی، انقلابی اسلامی ایران یک انقلاب فراگیر بود و توانسته است که در جنبه های معنوی فرهنگسازی کند و در عین وقت نیز در ابعاد مادی پیشرفت های چشمگری داشته باشد.
سید عمار حکیم ادامه داد که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب آرمانی بود که توانست یک فرهنگ جدید را نهادیه کند به نحوی که نه تنها مسوول خود بلکه بلکه مسول هر مظلوم در جهان باشد و قضیه فلسطین از مصادیق آن است.

** اگر انقلاب اسلامی نبود، مساله فلسطین به فراموش سپرده می شد
این رهبر سیاسی برجسته عراق تاکید کرد که اگر انقلاب اسلامی ایران نبود امروز مساله فلسطین به فراموشی سپرده می شد.
به گفته وی، در مقابل تصمیم دولت آمریکا به انتقال سفارت خود به قدس شریف فقط ایران و دوستان انقلاب اسلامی ایران ایستاده اند و دیگران در همان آغاز چند تا بیانیه دادند و بعد کل قضیه را به فراموشی سپردند.
وی ادامه داد که بعد از رحلت امام (ره) اگر ایران اسلامی با یک رهبری ویژه و شاخصه های استثنایی روبه رو نمی شد حتما این انقلاب تضعیف می شد ولی حضور شخصیت فرزانه ای مانند آیت الله خامنه ای توانست تمام شاخصه های انقلاب اسلامی ایران را حفظ و تجدید کند.
سید عمار حکیم افزود که امام خامنه ای توانستند علاوه بر حراست از آرمان های امام (ره) توانستند یک تجدد را در انقلاب وارد کنند و مبتنی بر شرایط داخلی و خارجی ایران، انقلاب اسلامی را به روز کنند.
وی خاطر نشان ساخت که انقلاب اسلامی همواره با چالش های فشارها و محاصره های خارجی مواجه بوده و همواره این محاصره ها به شکل های مختلف بوده است ولی با حمایت مردم ایران از انقلاب خود، جمهوری اسلامی ایران توانسته است که این فشارها را از چالش به فرصت تبدیل کند.
این رهبر سیاسی عراقی که سال های طولانی از عمر خود را در ایران سپری کرده است گفت که انقلاب اسلامی ایران بعد از 39 سال و با گذشت چند نسل همچنان روحیه انقلابی خود را حفظ کرده و این یکی از دستاوردهای رهبری مقام معظم رهبری و ویژگی های این نظام است.
وی رابطه ایران و عراق را در باور امام (ره) و مقام معظم رهبری مهم ارزیابی کرد و گفت که رابطه امام و رهبری با عراق رابطه ای ویژه است و ما نداریم کشوری که رهبرانش همانند جمهوری اسلامی ایران در این کشور (عراق) زندگی کرده و از نزدیک برخورد طولانی با مسائل آن داشته باشند.
وی تاکید کرد که امام (ره) و مقام معظم رهبری فهم عمیقی از عراق و قضایای آن داشته و دارند زیرا امام 15 سال از سال های تبعید را در عراق سپری کردند و مقام معظم رهبری هم سال های طولانی در عراق زندگی کرده اند.
وی ادامه داد که چالش امنیتی در عراق بر ایران هم منعکس می شود و مشکل برای ایران، مشکل برای عراق است، سرنوشت این دو کشور به هم گره خورده است.

** ایران مهمترین حامی عراق
وی تاکید کر د که در طول 14 سال گذشته همواره ایران مهمترین و قوی ترین و جدی ترین حامی عراق در صحنه های سیاسی وامنیتی و جنگ با داعش بوده و در مرحله آبادانی و فضای جدیدی که در عراق ایجاد شده، جمهوری اسلامی ایران هم حضور خود را باید داشته باشد.
این رهبر سیاسی عراق انقلاب اسلامی ایران را متعلق به همه ملت های مسلمان و جهان دانست و گفت که همه به این انقلاب اسلامی مفتخریم و این انقلاب تنها مخصوص ملت ایران نیست بلکه متعلق به همه مستضعفان جهان و ملت های مسلمان است.
وی در خصوص بحث صدور انقلاب اسلامی ایران به دیگر کشورها گفت که برخی ها به عمد دم از صدور انقلاب اسلامی می زنند در حالی که مسئله صدور انقلاب نیست بلکه آرمان سازی و فرهنگ سازی و ایجاد فضا برای این آرمانها است.
به گفته وی، ملت های دیگر جهان وقتی این آرمان ها را می بینند، به آن دلبسته می شوند و این امر هرگز به معنی دخالت در امور دیگران یا صدور دخالت نیست بلکه بحث آرمانها است.

نظرات بینندگان