arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

دیدار هیات‌های حماس و فتح در قاهره در آینده نزدیک

هیئت‌های جنبش حماس و فتح که به منظور بررسی مسائل مربوط به آَشتی ملی فلسطین در قاهره حضور دارند، به زودی با یکدیگر دیدار می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هیئت‌های جنبش حماس و فتح که به منظور بررسی مسائل مربوط به آَشتی ملی فلسطین در قاهره حضور دارند، به زودی با یکدیگر دیدار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از الیوم السابع، سامح شکری، وزیر خارجه مصر از عزام احمد، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح برای گفت‌وگو درباره مساله فلسطین و اوضاع قدس اشغالی استقبال کرد.

احمد در این دیدار به ارزیابی آخرین تحولات مساله فلسطین پرداخته و در جریان نتایج رایزنی‌های مصر در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های ناشی از تغییر موضع آمریکا درباره قدس، تاثیر آن بر نقش این کشور در روند صلح میان اسرائیل و فلسطین و آینده حل و فصل عادلانه این مساله قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه قدس برای فلسطینیان مهم است و آنها در این باره مصالحه نمی‌کنند، گفت، قرار است محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای دفاع از ماهیت تاریخی و قانونی قدس و بیان دیدگاه فلسطینیان درباره مساله فلسطین و آینده روند صلح، ۲۰ فوریه در شورای امنیت سخنرانی کند.

شکری نیز در این دیدار عزام احمد را در جریان رایزنی‌های خود با تعدادی از همتایان اروپایی و عربی‌اش در دوره اخیر و طی نشست فوق‌العاده کمیته ارتباط موقت (AHLC) که اخیرا در بروکسل برگزار شد، قرار داد.

کمیته ارتباط موقت مختص هماهنگی در زمینه ارسال کمک‌های بین‌المللی به ملت فلسطین است.

دو طرف در این نشست پیرامون حل جامع و عادلانه مساله فلسطین در سایه شرایط و چالش‌های کنونی بحث و تبادل نظر و توافق کردند که همه تلاش خود را برای از سرگیری مذاکرات و راه‌کار دو کشور به کار گیرند.

همچنین احمد به بررسی آخرین تحولات و موضع کنونی درباره اجرای توافق‌نامه آشتی ملی و تلاش‌های فلسطین برای پایان دادن به دودستگی پرداخت و از تلاش‌های مصر در قبال روند آشتی ملی با امضای توافق‌نامه «پایان دادن به دو دستگی» در قاهره در ماه اکتبر ۲۰۱۷ قدردانی کرد.

وزیر خارجه مصر هم بر اهمیت این اقدام قاهره در روند آشتی ملی تاکید کرده و آن را گامی مهم برای تحقق اتحاد فلسطین دانست.

وی بر ضرورت توانمند ساختن دولت وفاق ملی برای برعهده گرفتن اداره غزه تاکید کرد.

همزمان با حضور هیئتی از فتح در قاهره به ریاست عزام احمد، هیئتی از جنبش حماس به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش نیز در قاهره حضور دارد تا درباره برخی مسائل از جمله آشتی ملی فلسطین، مساله قدس اشغالی و طرح آمریکایی «معامله قرن» بحث و تبادل نظر کنند.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند قرار است احمد با حضور مسؤولان پرونده فلسطین در سازمان اطلاعات مصر و عباس کامل، رئیس جدید این سازمان با حماس در قاهره دیدار کند.

همزمان با این امر، رکس تیلرسون، ویر خارجه آمریکا نیز در سفر دوره‌ای خود به منطقه وارد قاهره شد.

برچسب ها: فلسطین
نظرات بینندگان