arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۰۴ مهر ۱۳۹۰

برقی کردن قطار مشهد - تهران همچنان روی ریل وعده‌ها

پس از گذشت 40 ماه از مصوبه سفر استانی دولت به خراسان رضوی درباره برقی کردن خط آهن مشهد- تهران و نیز 33 ماه از اعلام برندگان مناقصه اول این پروژه معاون وزیر راه و شهرسازی در وعده ای دیگر از آغاز عملیات برقی کردن خط آهن مشهد-تهران از بهمن ماه امسال خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه خراسان نوشت:

پس از گذشت 40 ماه از مصوبه سفر استانی دولت به خراسان رضوی درباره برقی کردن خط آهن مشهد- تهران و نیز 33 ماه از اعلام برندگان مناقصه اول این پروژه معاون وزیر راه و شهرسازی در وعده ای دیگر از آغاز عملیات برقی کردن خط آهن مشهد-تهران از بهمن ماه امسال خبر داد.

اختصاص مبلغ 150 میلیارد ریال برای شروع عملیات برقی کردن راه آهن مشهد- تهران از مصوبات جلسه استانی هیئت دولت طی دومین سفر به خراسان رضوی در 22 فروردین ماه سال 1387 بود. تاکنون وعده های بسیاری برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه از سوی مسئولان ذی ربط داده شده است.

بر اساس این گزارش، ۱۴ دی ماه سال 1387، کمیسیون معاملات راه آهن جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی اسناد مربوطه، کنسرسیوم هیربدان- برسان- واگن پارس- تام ایران خودرو را به عنوان برنده مناقصه برقی کردن خط آهن مشهد- تهران اعلام کرد.

این گزارش می افزاید: اواخر فروردین ماه سال 1388 نیز تفاهم نامه آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی کردن خط آهن مشهد- تهران میان کنسرسیوم برنده مناقصه و راه آهن جمهوری اسلامی به امضا رسید. طبق این تفاهم نامه قرار بود یک سری امور هم چون بخشی از مهندس پروژه زودتر آغاز شود.

شکایت نفر دوم مناقصه موجب کندی امور و تأخیر در عقد قرارداد نهایی پروژه و در نهایت اعلام شد که برای اجرای این پروژه مناقصه محدود برگزار می شود. 19 بهمن ماه سال 88، وزیر وقت راه و ترابری در حاشیه افتتاح ۱۳ طرح عمرانی ایستگاه راه آهن مشهد در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره پروژه برقی کردن خط آهن مشهد - تهران گفت: مناقصه ای قبلا برای این پروژه انجام گرفت که این مناقصه، تقریبا ناقص بود.

حمید بهبهانی اضافه کرد: ۱۶ ماه هم ازاین مناقصه گذشت تا این که با مشورتی که با سازمان بازرسی کل کشور انجام شد، قرار شد این مناقصه را تجدید کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار بر آورد هزینه برای اجرای پروژه برقی کردن خط آهن مشهد- تهران شده و ظرف چندماه آینده مناقصه دوباره این پروژه اعلام می شود. وی تصریح کرد: طرحی در حال بررسی است که از این پس کسی که قصد شرکت در مناقصات را دارد حتما باید سرمایه گذار را نیز تامین کند و ضمانت بانکی خود را به رؤیت بانک مرکزی برساند تا دیگر گرفتار سرمایه گذاری نباشیم. فروردین ماه سال گذشته نیز خبرهای متفاوتی از در نظر گرفتن هزار و ۷۰۰ میلیارد و 900 میلیارد ریال اعتبار در بودجه سال ۸۹ برای برقی کردن خط آهن مشهد- تهران اعلام شد.

بر اساس این گزارش، اجرای پروژه برقی کردن خط آهن مشهد-تهران که از مصوبات جلسه استانی هیئت دولت نهم در مشهد است پس از گذشت 33 ماه از اعلام برندگان مناقصه اول، بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در بهمن ماه امسال آغاز شود.

عبدالعلی صاحب محمدی در گفت وگو با فارس با اشاره به بررسی پرونده های مربوط به مناقصه برقی کردن خط آهن مشهد-تهران، از آغاز عملیات اجرایی این پروژه از بهمن ماه سال جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می شود عملیات برقی کردن مسیر مشهد-تهران حدود 2 سال به طول بینجامد. وی با اشاره به ارتقای سرعت قطارها در مسیر مشهد به دنبال برقی کردن این خط آهن، افزود: افزایش سرعت سیر به 200 کیلومتر در ساعت و ارتقای ایمنی سیر از مزایای اجرای این پروژه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با برقی شدن این خط آهن ظرفیت مسیر در سال اول بهره برداری پروژه به 25 میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت ضمن آن که در سال پنجم طرح، این ظرفیت تا 50 میلیون نفر با ناوگان جدید و امکانات جدید قابل ارتقا خواهد بود.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به توجه خاص راه آهن به مسیر ریلی تهران - مشهد، تصریح کرد: در گذشته مردم استان های مختلف برای سفر به مشهد الرضا(ع) از طریق قطار، لازم بود ابتدا به تهران می آمدند و سپس به مشهد اعزام می شدند؛ اما طی چند سال اخیر بسیاری از مراکز استان ها با قطار مستقیم به مشهد متصل شده است.

به گفته وی هم اکنون از 22 استان و مرکز شهرستان قطار مستقیم به مشهد وجود دارد.

صاحب محمدی با بیان این که دهه توسعه صنعت ریلی کشور آغاز شده است، اظهار داشت: متأسفانه تاکنون آن طور که شایسته خطوط ریلی است، نتوانسته ایم در انجام وظایف خود برای توسعه این سیستم حمل و نقلی گام برداریم اما آنچه مهم است این که امروز دولت و مجلس به این جمع بندی دست یافته اند که صنعت ریلی باید توسعه یابد و به فناوری روز تجهیز شود.
نظرات بینندگان