arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۹۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۰۴ مهر ۱۳۹۰
انتشار اسناد ویکی لیکس در "انتخاب" (14)

این بانک متعلق به اختلاس گران که توسط سعیدلو در افغانستان افتتاح شد!

موضع بالای ایران با مقامات افغانی/ معاون رئیس جمهور افغانستان 3 ساعت علاف سعیدلو شد/ بودجه هایی که ایران صرف ساخت راه در افغانستان می کند/ تهدید سعیدلو : دیگر کمکتان نمی کنیم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ویکی لیکس در یکی از اسنادش به سفر سعیدلو به افغانستان و افتتاح چندین پروژه اشاره دارد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.IR، در ابتدای این سند آمده است: معاون رئیس جمهور افغانستان و ایران، سه پروژه را با بودجه ایران افتتاح کردند: تکمیل یک قسمت از بزرگراهی که هرات را به بادقیس متصل می کند - احداث راه اهن از خاف ایران به هرات ( احمدی نژاد قول آن را به کرزای در شهر دوشنبه داده بود) - افتتاح شعبه ی هرات بانک اریان که متعلق به ایران است.

توضیح انتخاب: نکته ی جالب و حاشیه ای در مورد افتتاح بانک آریان توسط سعیدلو در هرات، این است که مجموعه شرکت های تحت مالکيت" امير منصور آریا"، عهده دار تاسیس بانک های آریا، گردشگری، ایران زمین و آرین بوده اند. این بانک ها از سوی برخی رسانه ها منابع مطلع به عنوان منابع مالی جریان انحرافی یاد می شود. درواقع، افتتاح شعبه ای از بانک آریان توسط آقای سعیدلو آنهم در کنار پروژه های سنگین دیگر، کمی عجیب به نظر می رسد.

در این سند ویکی لیکس آمده است: این مراسم تلاش ایران را برای کسب نفوذ از طریق ارتباط اقتصادی در افغانستان نشان داد. رفتار رئیسانه ی معاون رئیس جمهور ایران نسبت به همتای افغانش - پذیرش بی چون و چرای "سخاوتمندی" ایران، حتی زمانی که از نظر اقتصادی و مالی برای افغانستان مشکل دارد، از نکات عجیب این سند است.

در جشنی در هتل پنج ستاره ای در هرات (هنوز افتتاح نشده است) ، معاون رئیس جمهور افغانستان احمد ضیا مسعود و همتای ایرانی برای امور جرایی، علی سعیدلو به صورت رسمی قسمتی از جاده ی 60 کیلومتری هرات را افتتاح کرد که با  با هزینه ی 23 میلیون دلار ساخته شده است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.IR، سفارت ایران در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور بودجه ی 77 کیلومتر(78 میلیون دلار) از خط آهن از خاف تا مرز ایران و افغانستان و 61 کیلومتر(75 میلیون دلار) به داخل افغاسنتان را تهیه می کند.

دولت افغانستان بودجه ی بقیه ی خط آهن ( تقریبا 50 کیلومتر) به شهر هرات را تهیه می کند. معاون رئیس جمهور ایران گفت که باید این طرح در سه سال کامل شود.

راه آهن غیر واقعی؟

در حالی که سعیدلو استفاده ی اقتصادی این راه اهن را تایید می کرد، نماینده امریکا با انواری فرماندار هرات و افضلی نماینده وزارت خارجه افغانستان، در مورد موفقیت خط ریلی گفتگو کرد و پرسید که آیا چنین پروژه ای عملی است یا خیر و اصلا سودی دارد یا نه؟!

اظهارات سعیدلو

سعیدلو به دنبال بیان حرفهای سیاسی بود. بر طبق گفته ی خبرنگارانی که در مراسم حضور داشند، معاون رئیس جمهور ایران به صراحتا اعلام کرد که ایران کمک های بازسازی اش در افغانستان را متوقف خواهد کرد، مگر اینکه دولت افغانستان  زمان خروجی برای نیروی خارجی از این کشور تعیین کند.

البته، در طی گفتگوی محرمانه با افضلی، وی چنین مسئله ای را تکذیب کرد.

با تواجه به گزارشات در مورد سردرگم و گیج بودن مقامات افغانی حاضر در مراسم ، بعید نیست که سعیدلو سعی کرده باشد که برای تهران در این مورد امتیازی کسب کند.

افضلی اعتراف کرد که مراسم متعلق به ایرانیان بود. تیم ایران با همه ی امکانات، اماده بود البته با همه چیز روی کاعذ.


به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.IR، افضلی گفت: در حالی که ایرانیان به طرح خود فکر می کردند، حاضران اقغانی فقط به دنبال این بودند که "ربان افتتاحیه" بریده شود و به کابل برگردند.

معاون رئیس جمهور افغانستان 3 ساعت علاف سعیدلو شد

در پشت پرده، تاخیرات موجب آسیب رسیدن به این رویداد شد.به دلیل مشاجره ای بر سر زمان ورود،مسعود، معاون رئیس جمهور افغانستان  سه ساعت و نیم برای همتای ایرانی اش منتظر ماند. ایران اصرار می کرد که سعیدلو پس از مسعود سخنرانی کند، برای اینکه پیغامش که شامل انتقاد از امریکا و اسرائیل و.. می شود به نظر حاضران مهم اید!

وزارت خارجه افغانستان در آن روز موفق شد و مسعود اخرین سخنران بود.  البته با توجه به سخنرانی نوشته نشده و تمرین نشده و ضیعفش، هیچ تفاوتی نکرد!

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.IR، افضلی از رفتار اماتوری دولت افغانستان انتقاد کرد و ان را با مدل درست حسابی ایران مقایسه کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۱
ممد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
3
9
دیگر کمکتان نمی کنیم! نمیکنیم؟ یعنی ما هم نقش داریم؟ واقعاً؟ چه خوب!
ناشناس
|
SWEDEN
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
0
13
۱۰۰۰ میلیارد که از اصل مبلغ کم شد ، مسوول دزدی ها هم که میگویند سه سال پیش مرده . پس به زودی ملت به بانک های مربوطه بده کار هم میشود و فقط شما را به خدا زود تر بگویید که این چند ماه اخیر ما ها همه خواب میدیدیم و تا بدهکار نشدیم این قضیه را از ذهن هایمان پاک کنیم و بگذریم پهلوی پرونده های دیگر .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
0
9
لطفا لینک اصلی هم که ازش ترجمه شده بعنوان منبع بذارید.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
گیرم لینکهاروگذاشتندوقتی فیلترمیشه به چه دردی میخورن؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
0
26
چه بلایی از سال 84 با این گروه به سر کشور آمده است آیندگان تحویل خواهند گرفت و قضاوت خواهند کرد.
بسیجی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
31
2
انتخاب جان بجای اینکه تبدیل به بنگاه خبر پراکنی های کذب و مضحک ویکی لیکس بشی خوب نیست واقعیت ها رو ببینی >
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
بروتوپايگاه كه منتظرت هستن برو داداش كوچولو برو عزيز
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
راست ودروغ اسناد ويكي ليكس مشخص نيست.ولي تن بعضي ها رو خوب لرزونده،كه نكنه كارهاي محرمانه شون كه برعليه منافع ملي و براساس منافع ميلي بوده،لو نره!!
راستین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
تورو به خدا با این نظرات یه اسم دیگه انتخاب کن ابروی بسیجیهای واقعی رو بردید واقعیتها چیه؟ میشه بگی ما روشن بشیم
ناشناس
|
PAKISTAN
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
0
4
با سلام
بانک آرین متعلق به بانکهای ملی و صادرات ایران با سهم هر یک 50 درصد است و فقط تشابه اسمی با گروه آرین دارد
رضا مهریزی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
0
0
به نظرم باید ایران و افغانستان و تاجیکستان متحد شوند و یک کشور واحد درست کنند .
نظرات بینندگان