arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

سود 2.5 برابری اسپانیا از زعفران ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک صادر کننده زعفران در کاشمر گفت: با وجود اینکه ایران 92 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند اما سود 2.5 برابری این محصول را اسپانیا می‌برد.

رضا جباری در گفت‌وگو با ایسنا با اظهار تأسف از اینکه سود این محصول ارزشمند همچنان نصیب کشورهای اروپایی می‌شود، گفت: با وجود اینکه زعفران محصولی است که نامش را طلای سرخ گذاشته‌اند و زحمت آن برای کشاورزان بالاست، اما سود اصلی را دلالان و شرکت‌های اروپایی می‌برند.

وی با اعلام اینکه هرچند زعفران در ایران تولید می‌شود اما با برندسازی که اسپانیا کرده زعفران این کشور را به نام خودش به فروش می‌رساند، بیان کرد: متأسفانه نام زعفران ایرانی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. بدون شک اگر در حوزه زعفران برند تجاری داشته باشیم در تولید و صادرات مطمئن‌تر خواهیم بود.

جباری با بیان اینکه تاکنون تلاش مسئولان برای حفظ جایگاه طلایی زعفران و ثبت نشان جهانی این محصول در حد تهیه طرح جامع زعفران باقی مانده است، گفت: با توجه به رقبای جدیدی که وارد کشت و صادرات زعفران شده‌اند باید تا دیر نشده فکری با حال زعفران ایرانی کرد.

وی عنوان کرد: مسئولان مربوطه باید تلاش کنند با فراهم آوردن بسترهای لازم محصول زعفران با نام تجاری خود ایران بسته بندی و به کشورهای مختلف صادر شود

یکی از فروشندگان زعفران در کاشمر با اشاره به اینکه اکنون بازار زعفران از وضعیت خوشایندی برخوردار نیست، عنوان کرد: در بسیاری مواقع این دلالان هستند که قیمت روز زعفران را تعیین می‌کنند.

رضا حق‌جو اظهار کرد: به دلیل اینکه در فصل برداشت حجم بالایی از زعفران به‌صورت یکجا وارد بازار می‌شود دلالان بیشترین سود را از این بازار می‌برند.

وی با اعلام اینکه پاک کردن زعفران به روش سنتی موجب شده کیفیت آن پائین باشد، خام فروشی زعفران را یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در صنعت و تولید زعفران دانست.به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب همه ساله زیان‌های بسیاری به کشاورزان وارد می‌شود.

در ادامه رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشمر با بیان اینکه 7200 هکتار از مزارع این شهرستان زیر کشت زعفران هستند، افزود: 4700 هکتار از مزارع سطح زیر کشت زعفران در بخش مرکزی و 2500 هکتار در بخش کوهسرخ است.

سیدابوالقاسم موسوی با اعلام اینکه کاشمر در خراسان رضوی سومین شهرستان از نظر سطح زیر کشت و تولید زعفران است، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل سرمازدگی آذرماه سال گذشته به 90 درصد زعفران بخش مرکزی و 40 درصد سطح زیر کشت زعفران بخش کوهسرخ خسارت وارد شد.

این مقام مسئول بیان کرد: به جز سرمازدگی گرمای بیش از حد هوا در تابستان و خشک‌سالی‌های مداوم در 18 ساله اخیر موجب شده عملکرد تولید زعفران کاهش 30 درصدی داشته باشد. با توجه به میانگین عملکرد زعفران 2.5 کیلو در هر هکتار پیش‌بینی می‌شود امسال 18 هزار کیلو سرگل زعفران برداشت شود.

موسوی با اشاره به اینکه شهرستان کاشمر خرده مالک‌ترین شهر در خراسان رضوی است، از صدور مجوز برای 6 شرکت بسته بندی و صادرات زعفران و فعالیت سه شرکت دیگر در کاشمر خبر داد و بیان کرد: اکنون برای بسته بندی مطلوب محصول زعفران مشکلی نداریم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشمر در ادامه با بیان اینکه اکنون 95 درصد زعفران تولیدی این شهرستان به کشورهای امارات متحده عربی، حاشیه خلیج‌فارس، روسیه و کشورهای اروپایی صادر می‌شود، گفت: متأسفانه بسیاری از محصول زعفران ایران با نام اسپانیا در دنیا به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری شده تا زعفران با برند خود ایران در دنیا به فروش برسد، اظهار کرد: برای فروش زعفران منطقه با برند خود کاشمر در حال توانمند کردن شرکت‌های صادراتی هستیم.

موسوی همچنین به وضعیت قاچاق پیاز زعفران به کشورهای دیگر از جمله افغانستان اشاره کرد و افزود: اغلب مناطقی که به تولید زعفران می‌پردازند مربوط به جنوب خراسان رضوی و قسمت‌هایی از خراسان جنوبی هستند.

وی با اشاره به اینکه زعفران باید به عنوان ذخیره ژنتیکی در همین منطقه باقی بماند و حتی کشت این محصول در شهرهای دیگر کشور توسعه داده نشود، عنوان کرد: با توجه به دستورالعمل‌هایی که امسال صادر شد از خروج پیاز زعفران و صادرات آن به سایر کشورها و حتی شهرهای دیگر جلوگیری شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشمر در ادامه با بیان اینکه سالیانه در دنیا 220 تن زعفران مصرف می‌شود، گفت: به دلیل اینکه بسیاری از کشورهای دنیا هنوز از خاصیت زعفران و فرآورده‌های آن اطلاعی ندارند تاکنون به کشت زعفران روی نیاورده‌اند.

وی با اعلام اینکه این شرکت‌های صادراتی هستند که باید نسبت به معرفی زعفران ایران و منطقه به دنیا اقدام کنند، اظهار کرد: جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان تنها حمایت کرده و مجوزهای لازم را صادر می‌کند.

موسوی در ادامه با تاکید براینکه در برخی مواقع حضور واسطه‌ها مؤثر هستند، گفت: واسطه‌هایی که تولید را پوشش می‌دهند حتی حمایت هم می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی دلالان در جهت مخالف اقتصادی شدن تولید حرکت می‌کنند که باید جلوی فعالیت این افراد گرفته شود، افزود: به‌رغم اینکه دلالان زعفران را از کشاورزان می‌خرند و می‌خواهند با قیمت بیشتری به صورت توافقی به فروش برسانند اما جلوگیری می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشمر با اعلام اینکه با اقدامات انجام شده دلالانی بخش زعفران که نقش منفی در اقتصاد دارند در حال حذف شدن هستند، ادامه داد: تلاش می‌کنیم تمامی زعفران کاشمر در همین منطقه فرآوری و به کشور عرضه شود.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات بخش زعفران از کشاورزان درخواست داریم قبل از کشت با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت داشته باشند، عنوان کرد: نوع انتخاب غده زعفران، وزن پیاز، عدم رعایت عمق و فاصله کاشت، مبارزه با علف‌های هرز از جمله مهم‌ترین مشکلات هستند.

موسوی با تأکید بر اینکه اگر این نکات رعایت شود خواهیم توانست 15 کیلوگرم در هکتار برداشت گل زعفران داشته باشیم، گفت: اکنون میانگین برداشت گل زعفران 2.5 کیلوگرم در هکتار است.

وی همچنین با انتقاد از اینکه برخی مواقع به صورت ناخالصی شاهد زعفران‌های رنگ شده هستیم، بیان کرد: اغلب این اقدام توسط دلالان برای افزایش وزن زعفران انجام می‌شود.

در ادامه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی از این منطقه به عنوان یکی از قطب های تولید زعفران در استان خراسان نام برد و افزود: ظلم بزرگی است که این شهرستان یکی از قطب های تولید زعفران باشد اما برند شناخته شده ای نیز نداشته باشد.

بهروز بنیادی هموار شدن مسیر صادرات را یکی از راه‌های تقویت صادرات و ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان زعفران دانست و اظهار کرد: زعفران نیازمند مدیریت کارآمد است.

وی با بیان اینکه برای ارتقاء ارزش افزوده محصول باید زعفران با بسته بندی کوچک و فرآروری شده صادر شود، عنوان کرد: در صورتیکه تولید کنندگان زعفران، کالاهای خود را دربسته‌ بندی‌های شکیل و مناسب قرار دهند می‌توان از ورود کالاهای تقلبی به بازار جلوگیری نمود.

نماینده مردم کاشمر در مجلس با اظهار تاسف از اینکه شاهد قاچاق پیاز زعفران به افغانستان هستیم، این امر را برای اقتصاد کشاورزی مطلوب ندانست و اظهار کرد: نباید اجازه داد سایر کشورها در تولید از زعفران ایران پیشی بگیرند.

نظرات بینندگان