arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۰

طرح استیضاح وزیر اقتصاد تبلیغاتی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی گره‌ای از پرونده اختلاس چند هزار میلیارد تومانی باز نمی‌کند گفت: فکر می‌کنم در شرایط فعلی باید اجازه داده شود پرونده اختلاس بزرگ در مسیر قانونی خودش و به وسیله قوه قضاییه بررسی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی گره‌ای از پرونده اختلاس چند هزار میلیارد تومانی باز نمی‌کند گفت: فکر می‌کنم در شرایط فعلی باید اجازه داده شود پرونده اختلاس بزرگ در مسیر قانونی خودش و به وسیله قوه قضاییه بررسی شود.

دیروز بیش از ۱۰ تن از نمایندگان مجلس طرح استیضاح سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی را به دلیل آنچه «دخالت جریان انحرافی در اختلاس چندهزار میلیاردی» ‌خوانده‌اند را تقدیم هیات رییسه مجلس کردند.

در همین رابطه سید کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا در مجلس ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با فرارو گفت: به نظر من امضا کنندگان استیضاح وزیر اقتصاد را بیشتر کسانی تشکیل می‌دهند که می‌خواهند خودی نشان دهند و یک جو تبلیغاتی برای خود به راه اندازند، بنابراین این طرح استیضاح را نباید جدی گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مردم هشیار هستند و دیگر فریب این تبلیغات را نمی‌خورند گفت: سه سال از عمر مجلس هشتم می‌گذرد و در طول این سال‌ها بیش از ۲۰ طرح استیضاح تهیه و به جریان افتاده است اما تاکنون هیچکدام از آن‌ها به سرانجام نرسیده است.

دلخوش با بیان اینکه استیضاح حق نمایندگان است و هیچکس نمی‌توانند آن‌ها را از داشتن چنین حقی محروم کند گفت: با این حال نمایندگان نباید تا این حد سطح ابزارهای قانونی خود را پایین آوردند و تنها پس از بررسی کامل و کار‌شناسی و نه بر مبنای احساس برای طرح سوال یا استیضاح تصمیم گیری کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دفاع از حق لازم است و ضروری است و نمایندگان نیز باید خود را مدافع آن بدانند با این حال این دفاع نباید همراه با مماشات باشد، اگر نمایندگان احساس کردند وزیر باید استیضاح شود تا آخر پای حرف خود بمانند نه اینکه تنها امضا کننده طرح باشند و بعد از چند روز با تهدید و توصیه امضای خود را پس بگیرند و طرح را فاقد رسمیت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: خود وزیر اقتصاد و دارایی با حضور در مجلس توضیحات خود درباره این اختلاس را ارایه کرده است و او نیز نسبت به بروز چنین اختلاسی با این حجم و میزان معترض است.

دلخوش ادامه داد: اساسا این اختلاس در سیستم بانکی کشور انجام گرفته است نه در وزرات اقتصاد و دارایی، بر اساس قانون نیز بانک مرکزی مستقل از وزارت اقتصاد زیر نظر ریاست جمهوری است بنابراین سرنخ اختلاس بزرگ در وزارت اقتصاد و دارایی نیست و برخی نمایندگان محترم به عمد یا سهو آدرس غلط می‌دهند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اختلاسی با این حجم و میزان ناشی از وجود یک سیستم بانکی بیمار در کشور است گفت: نقض قوانین و چربش روابط بر ضوابط از جمله عواملی است که منجر به آن شده است که این بیماری در سیستم بانکی بیش از پیش ظهور و بروز پیدا کند.

نماینده صومعه سرا در مجلس با ابراز امیدواری نسبت به بررسی هرچه سریع‌تر این پرونده و معرفی عامل یا عواملی که منجر به بروز بی‌اعتمادی به سیستم بانکی کشور شده است گفت: با این حال امیدواریم این اختلاس سبب نشود که سیستم بانکی از وظیفه خود باز بماند و همچون «مار گزیده‌ای شود که از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد»

 وی در خاتمه گفت: باید تفکیک قائل شد میان کسانی قصد سوء استفاده دارند با سرمایه گذارانی که به منظور ایجاد اشتغال و تولید قصد استفاده از تسهیلات بانکی را دارند و بانک مرکزی باید توصیه‌های لازم در این باره را به بانک داشته باشد تا وقفه‌ای در ارایه تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران ایجاد نشود.
نظرات بینندگان