arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۰۵ مهر ۱۳۹۰

ادغام میراث فرهنگی و وزارت ارشاد کاملاً منتفی شد

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس از "منتفی شدن" کامل طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس خبر داد و گفت: در حال حاضر ارتباط رئیس جدید این سازمان با مجلس "قطع" است و از معاونت پارلمانی رئیس جمهور می خواهیم در اسرع وقت پاسخگو باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: رئیس فراکسیون گردشگری مجلس از "منتفی شدن" کامل طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس خبر داد و گفت: در حال حاضر ارتباط رئیس جدید این سازمان با مجلس "قطع" است و از معاونت پارلمانی رئیس جمهور می خواهیم در اسرع وقت پاسخگو باشند.

اسدالله عباسی اظهار داشت: متأسفانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به دلیل بروز مسائل اخیر، اصلاً شفاف نبوده است و مسئولان آن گزارشی از عملکردشان در اختیار فراکسیون گردشگری مجلس قرار نداده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: احمدزاده کرمانی؛ معاون رئیس جمهور و رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز هیچ گونه ارتباطی با مجلس ندارد و کلاً ارتباطش قطع است.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس گفت: در همین راستا از معاونت پارلمانی رئیس جمهور می خواهیم که پاسخگو باشند و عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را برای ما در مجلس روشن کنند تا اگر لازم باشد از آنها حمایت کنیم.

عباسی درباره عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: احساس می کنم این سازمان، کند حرکت می کند و طبق برنامه پنجم توسعه پیش نمی رود که این موضوع نگران کننده است.

در حالی رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی باا مجلس هیچ ارتباطی ندارد که یکی از اصلی ترین دلایل نمایندگان مجلس برای مطرح کردن طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع عدم پاسخگویی روسای پیشین این سازمان به نمایندگان مردم در مجلس بود.

ادغام سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارشاد کاملاً منتفی شد

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس درباره طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: این طرح علاوه بر کمیسیون فرهنگی مجلس در فراکسیون گردشگری نیز رأی نیاورد و کلاً منتفی شد.

عباسی افزود: بنده از ابتدا هم با این طرح مخالف بودم چون ادغام آن به مرور به معنی حذف سازمان میراث فرهنگی بود.

نحوه شکل گیری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری

در سال 1357 پس از پیروزی انقلاب اسلامی وزارتخانه‌ای تحت عنوان "وزارت ارشاد ملی" از ادغام وزارتخانه‌های "اطلاعات و جهانگردی" و‌ "فرهنگ و هنر" شکل گرفت که به نام "وزارت ارشاد اسلامی" تغییر نام داد و تمام وظایف سیاحتی، زیارتی، ایرانگردی و جهانگردی در قالب معاونت سیاحتی و زیارتی در زیرمجموعه این وزارتخانه جا گرفت.

پس از آن به واسطه مصوبه شورای عالی اداری تمام وظایف این معاونت در وزارت ارشاد به "سازمان ایرانگردی و جهانگردی" منتقل شد تا در قالب یک سازمان فعالیت کند.

این سازمان، شورای عالی داشت به نام شورای عالی ایرانگردی و جهانگردی که بر اساس ماده 2 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1370مجلس شکل گرفته بود و 7 وزیر به ریاست معاون اول رئیس جمهور با حضور تعدادی صاحب نظر ترکیب این شورا را تشکیل می‌دادند.

سال 82 نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کردند که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شود و این سازمان زیر نظر رئیس جمهور فعالیت کند که از این پس شورای عالی ایرانگردی و جهانگردی هم برچیده شد.

سال 85 شورای عالی اداری هم مصوب کرد که سازمان صنایع دستی هم از وزارت صنایع جدا و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری الحاق شود و این سازمان به نام سازمان "میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری" تغییر نام یافت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امسال دوباره طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مطرح کردند که اگر این طرح به تصویب می رسید این وزارتخانه به "وزارت فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی و گردشگری" تغییر نام می‌‌یافت.
نظرات بینندگان