arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۰

خبر ملاقات مشایی و کارگردان آمریکایی طنز بود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخی سایت‌های خبری یک خبر کوتاه طنز درباره اسفندیار رحیم مشایی را باور کرده و با جدیت تمام منتشر کردند.

به گزارش پایگاه خبری پارسینه، به دنبال انتشار شایعه ملاقات خصوصی رئیس دفتر احمدی‌نژاد با یک کارگردان مطرح هالیوودی در سفر اخیر هیئت ایرانی به نیویورک، سایت «جام نیوز» آن را از یک شبکه اجتماعی نقل کرد.

این سایت که به رصد شبانه‌روزی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور مشغول است، خبر دیدار پنهانی مشایی و «لری چارلز» را کامل و به نقل از سایت «بالاترین» منتشر کرد. این در حالی است که سایت بالاترین تنها یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری لینک است و ممکن است افراد با هر سن و سطح تحصیلات و موقعیت جغرافیایی کاربر آن باشند و بنابراین هرگز منبع خبری محسوب نمی‌شود، اما پس از انتشار جدی خبر جام نیوز، چند سایت خبری دیگر نیز از جمله‌ها «ندای انقلاب»، «ایران دیپلماتیک» و «24 آن‌لاین» آن را نقل کردند.


منبع اصلی خبر یک سایت طنز بود

یک وب‌سایت تازه تاسیس با نام «اتوبوس» که ظاهرا هنوز مرحله تست فنی را سپری می‌کند، یک‌شنبه شب خبری طنز را منتشر کرد و نوشت: «اسفندیار رحیم مشایی، جمعه شب در یک هتل با «لری چارلز»، کارگردان مطرح هالیوود دیدار کرده و این جلسه که با حضور مترجمی غیر رسمی صورت گرفته، حدود 45 دقیقه به طول انجامیده است. شنیده می‌شود که این کارگردان قول داده به پیشنهاد ساخت یک فیلم فکر کرده و پاسخ خود را تا پایان ماه اعلام کند. از آنجا که نگارش فیلم ‌نامه نیز بر عهده فیلمساز است و با توجه به فیلموگرافی آقای چارلز، به نظر می‌رسد این کارگردان پیشنهاد ساخت فیلمی درباره مشایی را دریافت کرده باشد.»


رمزگشایی از خبر اتوبوس

«اتوبوس دات کام» (+) که سایتی نوظهور در عرصه طنز انتقادی است، با ظاهری موقر و جدی وارد گود شده و طبق اظهارات اداره‌کنندگان آن در تلاش است تا شیوه جدید و ابداعی خود برای تلنگر زدن به جامعه به زبان طنز را نهادینه کند. این سایت مطلب خود را در قالب اخباری با ظاهر جدی منتشر می‌کند، اما مخاطب می‌بایست در کلیه جزئیات آن دقت کند تا نکات متناقض با حقیقت را دریابد. اکنون با دنبال کردن سرنخ موجود در این مطلب طنز مبنی بر بررسی فیلموگرافی لری چارلز (Larry Charles)، به راحتی می‌توان به علت انتشار این خبر و انتخاب این فرد پی برد.

چارلز، کارگردان فیلم «Borat» است که از معروف‌ترین کاراکترهای کمدی هالیوود محسوب می‌شود. از طرف دیگر کارگردانی فیلم جنجالی دیگری که مضمونی ضد مذهبی دارد نیز در سوابق این چهره هالیوودی به ثبت رسیده است. با توجه به موارد ذکر شده، هدف نویسنده خبر طنز سایت اتوبوس از انتخاب لری چارلز، این مهم بوده که مخاطب تجسم کند او قرار است کاراکتری مانند بورات را با الهام از مشایی خلق کند و یا ادامه فیلم «ظهور نزدیک است» را بسازد.

به نظر می‌رسد سایت اتوبوس از همان ابتدای راه در رسیدن به هدف خود برای ابداع و معرفی شیوه جدید نگارش و انتشار مطالب طنز انتقادی موفق عمل کرده است. این سایت برای نمونه مدتی قبل در یک خبر کوتاه نوشته بود: «مراسم اعدام در یکی از شهرهای کشور به خشونت کشیده شد. زمانی که هزاران نفر در میدان اصلی شهر برای تماشای اعدام تجمع کرده بودند، در لحظات آخر خانواده مقتول اعلام کردند قاتل را بخشیده‌اند و خواستار توقف اجرای حکم شدند که این اقدام آن‌ها با مخالفت شدید جمعیت تماشاگر مخالف شد و کسانی که از راه‌های دور و نزدیک برای تماشا آمده بودند، سرخورده شده و با ماموران حاضر در صحنه درگیر شدند.»
نظرات بینندگان