arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶

تنش بین ترکیه، یونان و قبرس به اتحادیه اروپا کشانده شد

اتحادیه اروپا روز شنبه با صدور هشدار شدید به ترکیه، از آنکارا درخواست کرد که از تنش آفرینی در مدیترانه و دریای اژه دست بردارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری یونان از بروکسل؛ سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا با انتقاد از عملکرد ترکیه در سواحل قبرس و مرزهای آبی یونان، از آنکارا خواستند که به تنش آفرینی در این نقاط خاتمه دهد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی یونان (آنا) از بروکسل؛ پس از آنکه 'الکسیس چیپراس' نخست وزیر یونان و 'نیکوس اناستاسیادیس' رییس جمهوری قبرس (جنوبی و یونانی نشین)، روز گذشته سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در جریان روند عملکرد نیروهای نظامی ترکیه درشرق دریای مدیترانه و دریای اژه، قرار دادند، سران این نهاد، با محکوم کردن عملکرد آنکارا، خواستار توقف اینگونه تحریکات شدند.
'دونالد توسک' رئیس شورای اروپا با هشدار به آنکارا، گفت: اقدامات تحریک آمیز ترکیه در شرق دریای مدیترانه و دریای اژه، خلاف قوانین بین المللی و حسن همجواری است و بدون شک بر روابط آنکارا با اتحادیه اروپا تاثیر منفی خواهد گذاشت و سران ترکیه باید بدانند که اتحادیه اروپا درکنار یونان و قبرس قرار دارد.
آنا افزود: احتمال دارد تحریکات اخیر ترکیه در سواحل قبرس جنوبی و بخش یونانی نشین و مرزهای دریایی و سواحل یونان، اجلاس اتحادیه اروپا با ترکیه را که قرار است در تاریخ پنجم فروردین ماه 1397 در بلغارستان برگزار گردد، تحت تاثیر قرار داده و لغو کند.
در همین حال شرکت ایتالیایی'ای – ان -1' که به اکتشاف گاز و نفت در سواحل قبرس، اشتغال داشت، اعلام کرد: تمام تجهیزات این شرکت و حوالی نقاط فعالیت آن، در محاصره کشتی های نیروی دریایی ترکیه قرار دارند و مجبور است که این تاسیسات را به مغرب (مراکش) منتقل کند.
گفتنی است که قبرس در سال 1974 با ورود ارتش ترکیه به بخش شمالی آن، عملاً به دو بخش شمالی (ترک نشین) و جنوبی (یونانی نشین) تقسیم شد و از آن زمان تاکنون تمام تلاش ها با نظارت نماینده شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حل این مساله و اتحاد مجدد دو بخش این جزیره، با شکست مواجه شده است.
رسانه های یونان روز جمعه گذشته (دیروز) نیز گزارش داده بودند: ''الکسیس چیپراس' نخست وزیر یونان در اجلاس غیر رسمی سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روز جمعه در بروکسل برگزار خواهد، مساله تحریکات اخیر نیروی دریایی و هوایی ترکیه در سواحل قبرس، حریم هوایی و سواحل یونان، مساله ترکیب نام جمهوری مقدونیه جدا شده از فدراسیون یوگسلاوی سابق و اختلافات آتن و آلبانی را مطرح خواهد کرد و از سران کشورهای عضو این سازمان، خواهد خواست که با اتخاذ موضعی روشن در قبال تحریکات ترکیه در دریای اژه و سواحل قبرس و یونان، مانع اقدامات غیرقانونی و تحریک آمیز آنکارا شوند.
تنش میان نیکوزیا و آتن از یک سو با ترکیه از سوی دیگر در این اواخر برسر مساله اکتشاف نفت و گاز، افزایش شدیدی یافته و چندی پیش نیروهای دو کشور یونان و ترکیه در نزدیکی جزایر سنگی 'ای می یا' واقع در دریای اژه، در آستانه درگیری نظامی قرار گرفتند که با وساطت کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا، از این درگیری جلوگیری به عمل آمد.
یک فروند ناو جنگی نیروی دریایی ترکیه هفته پیش نزدیک جزایر سنگی 'ای می یا' به یک کشتی نیروی دریایی یونان حمله و خساراتی به آن وارد کرد. کشتی نیروی دریایی یونان پس از این حمله، مجبور به ترک این محل شد و کشتی های نیروی دریایی ترکیه این جزایر و محل اکتشاف نفت و گاز در سواحل قبرس را محاصره کردند که همچنان ادامه دارد و مانع هرگونه فعالیت اکشتافی نفت و گاز توسط شرکت های خارجی ایتالیایی و فرانسوی می شوند.
اروپام**462**1486**

نظرات بینندگان