arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
حجت الاسلام محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با «انتخاب»:

قم، نه نجف می‌شود، نه سکولار / مهاجرت از قم به نجف زیاد نیست / شأن علما بالاتر از آن است که تحت نفوذ قرار بگیرند / تذکر آیت الله یزدی بجاست؛ بحث ولایت فقیه باید به طلبه‌های جدید منتقل شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز می گوید: تصور یک حرکت ارتجاعی و سکولار برای حوزه علمیه قم در حال حاضر مطرح نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قم، نه نجف نمی‌شود، نه سکولار / مهاجرت از قم به نجف زیاد نیست / شأن علما بالاتر از آن است که تحت نفوذ قرار بگیرند / تذکر آیت الله یزدی بجاست؛ بحث ولایت فقیه باید به طلبه‌های جدید منتقل شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز می گوید: تصور یک حرکت ارتجاعی و سکولار برای حوزه علمیه قم در حال حاضر مطرح نیست.

رهبر در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، در خصوص صحبت های آیت الله یزدی که گفته بود «طلبه یک سال درس یک مرجع می رود ولی آن مرجع حتی یک کلمه از نظام، ولایت فقیه و حکومت اسلامی نمی‌گوید» اظهار داشت: ممکن است بسیاری از علما این فرض را داشته باشند که موضوع ولایت فقیه و حکومت اسلامی بحثی جا افتاده است و همه آن را قبول کرده اند،  و از این رو، ضرورتی ندیده اند که آن را مطرح کنند.

او ادامه داد: با این حال، تذکر آیت الله یزدی، تذکر بجایی بوده و خوب است که این موضوع به عنوان یک بحث فقهی مورد توجه علما قرار گرفته و به طلبه های جدید منتقل شده و فراموش نشود.

او افزود: بحث ولایت فقیه از زمان مرحوم میرزایی شیرازی مطرح شد و قبل از ایشان هم برخی فقها آن را طرح کرده بودند. در واقع این علما و بزرگان حوزه علمیه هستند که تکلیف طلبه را معلوم می کنند و از این نظر تذکر آیت الله یزدی درباره بحث ولایت فقیه خوب است.

حجت الاسلام رهبر درباره مباحثی که پیرامون بحث نفوذ در حوزه های علمیه مطرح شده نیز گفت: بحث نفوذ در میان علما مطرح نیست و شان علما بالاتر از آن است که تحت نفوذ قرار بگیرند.

این عضو جامعه روحانیت درباره برخی سخنان پیرامون مهاجرت برخی طلبه ها از حوزه علمیه قم به نجف نیز تاکید کرد: مهاجرت به نجف به آن صورت نیست؛ در حال حاضر در حوزه ده ها هزار طلبه و حوزوی مشغول به تحصیل اند و حوزه علمیه قم به حوزه ای پویا و پرتحرک تبدیل شده است.

او ادامه داد: مهاجرت به نجف زیاد نیست، اگر هم باشد خیلی نادر است؛ قم هم مرکزیت خودش را دارد و و وجود پژوهشکده ها و پژوهشگاه های فراوان و زمینه های پزوهشی زیاد نشان دهنده این موضوع است.

حجت الاسلام رهبر در پاسخ به سئوالی در مورد برخی سخنان و ابراز نگرانی ها در رابطه با سکولار شدن حوزه قم  یا حرکت آن به سمت نجف، گفت: الان خطری از این جهت در حوزه قم نمی‌بینم؛ حوزه علمیه قم در حال حاضر بسیار پویا و پرتحرک است و نشانه این موضوع هم وجود نویسندگان و محققین فراوان است که در صدها و هزارها مرکز تحقیقاتی و پزوهشی مشغول اند.

او ادامه داد: از این جهت، حرکت ارتجاعی و سکولار در مورد حوزه علمیه قم تصور نمی‌شود.

نظرات بینندگان