arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶

خادم: حرف‌های من درمورد موضوع عدم رویارویی ورزشکاران با اسرائیل تهدید نیست، یک فرصت است/ آنچه شرط بلاغ است می‌گویم

رئیس فدراسیون کشتی با توجه به اظهارات صریح اخیر خود در خصوص رویارویی با رقبای رژیم اشغالگر قدس گفت: حرف‌های من تهدید نیست، بلکه یک فرصت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حرف‌های من تهدید نیست، یک فرصت است/ آنچه شرط بلاغ است می‌گویم

رسول خادم صبح امروز دوشنبه در گفتگو با رادیو تهران به اظهارات اخیر خود در خصوص تعلیق احتمالی کشتی و حتی ورزش ایران اشاره کرد و گفت: من گمان می کنم مطالبی که در این چند روز بیان شده و با برخی از نهادها و سازمان ها مرتبط بوده، طور دیگری به نظر رسیده است. متاسفانه به جای اینکه به اصل موضوع توجه کنند به مسائل حاشیه ای پرداختند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به رویکرد جدید کمیته بین المللی المپیک ما شاهد اقدامات رژیم صهیونیستی مبنی بر موضع گیری سیاسی و فشار علیه ایران در میادین ورزشی هستیم. در نتیجه ما نیز با توجه به حساسیت مردم نسبت به قهرمانان ملی در میادین بزرگ و انتظار کسب نتیجه نمی توانیم نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم و خود را به خواب بزنیم.

 

رئیس فدراسیون کشتی افزود: با توجه به شرایط کنونی شاهد این موضوع هستیم که تعداد زیادی از ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس در رشته های کشتی و جودو در میادین بین المللی شرکت می کنند و این روند با سرعت زیادی در حال افزایش است. خیلی از این ورزشکاران اغلب خارجی هستند و اصلا پاسپورت رژیم اشغالگر قدس را ندارند ولی با پاسپورت های موقت به خدمت گرفته شده تا به دلیل رویارویی با سیاست های ایران در میادین بین المللی ورزشی شرکت کنند تا برنامه های ایران را دچار اخلال کنند.

 

خادم در رابطه با قدرت و جایگاه کمیته بین المللی المپیک نیز گفت: مناسبات کنونی کمیته بین المللی المپیک نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است. قبل از این شاهد بودیم که کشورهای روسیه و آمریکا نفوذ قابل توجهی در کمیته بین المللی داشتند و یک توازنی برقرار کرده بودند، اما هم اکنون شاهد قدرت گرفتن آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در این نهاد جهانی و عقب نشینی روسیه هستیم. این موضوع باعث شده آنها از موقعیت کمیته بین المللی المپیک برای اجرای اهداف سیاسی خود استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: امروزه مقوله ورزش، یک سرگرمی نیست و مردم ما با تمامی مشکلاتی هم که دارند با قهرمانان ملی خود زندگی می کنند و موفقیت آنها نقطه امید آنهاست. در نتیجه ورزش با حساسیت زیادی از سوی مردم دنبال می شود و طبقات متوسط به پایین جامعه با جدیت و توجه فراوانی به روند موفقیت قهرمانان ملی خود می نگرند. در نتیجه ما از مراجع بالادستی خود مثل کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش، شورای امنیت ملی و وزارت امورخارجه خواستار حمایت و توجه بیشتر به این موضوع هستیم. ما باید در این استراژی بازنگری کنیم. طبق سیاست های نظام و رجال سیاسی، ما بر عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با رژیم صهیونیستی پایبندیم اما این موضوع باید در شرایط کنونی توسط مراجع بالاتر کشور مورد بررسی و سیاست گذاری مناسبی قرار گیرد، چراکه ممکن است با عواقب بدی برای ورزش ایران همراه شود.

 

خادم اظهار داشت: با توجه به این سیاست های کلان اعتقادی و سیاسی نمی توان ورزشکار و مربی را به تنهایی روانه میدان کرد و در شرایطی کاملا منفعل از آنها انتظار تصمیم گیری و برخورد با تبعات آنرا داشت. بحث تعلیق کشتی و حتی ورزش بسیار جدی است در نتیجه نمی توان برای چنین مساله بزرگی، ورزشکاران و مربیان را با آن مواجه کرد.

 

رئیس فدراسیون کشتی خاطر نشان کرد: من از مراجع بالاتر مثل وزارت امورخارجه، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می خواهم که با تشکیل تیمهای توانمند دیپلماسی و استفاده از ظرفیت های بالای خود فکری به حال این مشکل کنند تا عواقب بدی گریبانگیر ورزش نشود. طبیعتا ما باید پای اعتقادات و سیاست های خود بایستیم اما باید راهکاری هم برای ورزشکاران و مربیانی پیدا کنیم که در میدان عمل، واقعا منفعل هستند. تیم های دیپلماسی ما باید خیلی صریح و روشن از سیاست ها و تصمیم گیری های کشور دفاع کنند و این بار سنگین نباید تنها بر دوش ورزشکار و مربی باشد.

 

وی در خصوص سکوت و عدم واکنش مراجع مرتبط به این موضوع گفت: من واقعا متاسفم از اینکه ما درد و مساله ورزش را مطرح می کنیم که  هزینه هایی دارد، اما آن مراجعی که باید توجه کنند، سکوت کرده اند. حرف های من تهدید نیست، بلکه یک فرصت برای چاره اندیشی و پیشگیری از اتفاقات بعدی است. به نظر من شاید سایر نهادها احساس می کنند اگر این موضوع را طرح کنند، عواقب ناخوشایندی برایشان دارد. البته من با صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک صحبت کردم. خوشبختانه او در سطوح کلان مدیریتی تجربه و سابقه دارد و به نوعی در جریان دغدغه های ما هست.

 

خادم در پایان گفت: من به عنوان یک پیرمرد در عرصه ورزش، آنچه شرط بلاغ است می‌گویم. از مراجعی مثل کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و وزارت امور خارجه می خواهم تا با تدبیر و اقدامات مناسب، در راستای منافع ملی کشور فکری به حال این موضوع کنند تا ورزشکاران و مربیان ما با دست خالی و بدون هیچ ابزاری در میادین بزرگ ورزشی گرفتار این قبیل مسائل و اتفاقات نشوند. مطمئنا تبعات این مشکلات گریبانگیر ورزش ایران خواهد شد.

نظرات بینندگان