arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۶۶۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ماکرون درباره آتش‌بس در سوریه

رؤسای جمهور ترکیه و فرانسه درباره قطعنامه آتش‌بس 30 روزه در سوریه تلفنی صحبت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ماکرون درباره آتش‌بس در سوریه«رجب طیب اردوغان»‌رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود درباره آخرین تحولات سوریه گفت‌وگو کرد.

منابعی در کاخ ریاست جمهوری ترکیه گفتند موضوع تصویب قطعنامه آتش‌بس 30 روزه در سوریه در شورای امنیت سازمان ملل، محور تماس تلفنی اردوغان و ماکرون بود.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» این دو همچنین درباره روابط دوجانبه فرانسه و ترکیه و همچنین حساسیت آنکارا در موضوعات شرق مدیترانه (اختلافات درباره قبرس) گفت‌وگو کردند.

رؤسای جمهور فرانسه و ترکیه با ادعای تداوم عملیات دولت سوریه در غوطه شرقی دمشق، خواستار اجرای فوری قطعنامه شورای امنیت و برقراری آتش‌بس در این منقطه شدند.

این در حالی است که چندی پیش ماکرون در مصاحبه با نشریه «فیگارو» هشدار داده بود عملیات ترکیه علیه کردهای شمال سوریه نباید دلیلی برای تهاجم به این کشور باشد و از آنکارا خواست که در این مورد بار همه طرف‌ها هماهنگ باشد.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

اردوغان روز جمعه گفته بود تا کنون 415 کیلومتر مربع از منطقه عفرین به کنترل نیروهای ترکیه و همپیمانان آن درآمده و 1000 روستا را از کنترل کُردها خارج کرده‌اند.

ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تا کنون 33 نظامی ترکیه کشته و بیش از 180 نفر زخمی شدند.

در عرصه میدانی اما ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد اشغال چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، 150 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و 300 مجروح برجای گذاشته است.


 

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان