arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶

ولایتی در پاسخ به روحانی: تفاوت علوم انسانی اسلامی و غربی در جهان‌بینی است/ بعضی سوءاستفاده نکنند که فلانی گفت فیزیک اسلامی و فیزیک غربی تفاوت دارد

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد گفت: اینکه یک عده بریزند و هرکاری دلشان خواست انجام دهند، فرهنگ نیست، فرهنگ این است که معرفت افزایی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد گفت: تفاوت علوم دقیقه و علم تجربی و علوم انسانی در اسلام و غرب تفاوت در جهان بینی است، در جهان بینی اسلامی خلقت بر اساس حکمت و تدبیر و تقدیرگرایی است.

به گزارش فارس، علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست سراسری معاونان فرهنگی این دانشگاه گفت: موضوع فرهنگ در همه جای دنیا یک موضوع اساسی و پایه آموزشی است، کشورهای غربی فرهنگ خود را دارند و سعی می‌کنند آن را به دیگران تحمیل کنند.

وی افزود: وقتی می‌گوییم به فرهنگ اهمیت می‌دهیم، یعنی به فرهنگ اسلامی و ایرانی اهمیت می‌دهیم.

ولایتی با بیان اینکه بسیاری از دعواها بر سر فرهنگ بوده، تاکید کرد: نمی‌شود سیستم آموزشی در یک بستر فرهنگی نباشد، لذا می‌بینیم در اسلام مسجد محل آموزش بوده و بعد مدارسی هم که تاسیس شدند در درجه اول درس دین می‌دادند.

وی گفت: از دارالفنون به این طرف ملاک فرهنگ ما، فرهنگ غربی شد و امروز هرچه تلاش می‌کنیم فرهنگ را از قید غرب رها کنیم آن طور که می‌خواهیم موفق نبوده ایم و اگر دانشگاه آزاد بتواند علوم انسانی را رشد بدهد، می‌تواند در این رابطه کمک کند.

ولایتی با اشاره به نفوذ فرهنگ غربی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در این زمینه موفق بوده‌اند زیرا فرهنگ بیگانه نتوانسته در آنجا نفوذ کند و به برکت علما جلوی نفوذ گرفته شده است ولی در دانشگاه این گونه نبوده است.

وی با اشاره به تفاوت‌های جهان بینی مادی و الهی، گفت: تفاوت این دو و اینکه جهان بینی ما مادی باشد یا الهی به ریشه ها بازمی گردد.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اضافه کرد: ما نمی‌شناسیم بزرگی از بزرگان تمدن اسلامی را که نظریه ماتریالیستی غربی داشته باشد. مرکز عرفان ها قرآن است و نمی‌بینیم بزرگی را که از قرآن بهره نبرده باشد.

وی گفت: لازم است کار فرهنگی اصل باشد و اگر جهان بینی الهی حاکم نباشد آن چیزی را که می خواهیم محقق نمی شود.

ولایتی ادامه داد: شاید در گذشته یکسری مشکلات بوده و کم توجهی‌هایی در این دانشگاه به موضوع فرهنگ می‌شده، ولی این نباید ادامه پیدا کند.

وی گفت: اینکه یک عده بریزند و هرکاری دلشان خواست انجام دهند، فرهنگ نیست، فرهنگ این است که معرفت افزایی کند.

وی در ادامه با اشاره تاریخچه موسیقی در اسلام، تاکید کرد: اسلام با موسیقی مخالف نیست، اسلام با هرزگی و لهو و لعب مخالف است.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: اگر تفکر ما درست نباشد به اهداف نمی‌رسیم، اگر علم و فرهنگ تقلیدی باشد به جایی نمی‌رسیم و غربی‌ها سواره و ما پیاده‌ایم. زمانی ما موفق می‌شویم که دانشجو در این عرصه تحول داشته باشد.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم فرهنگ اسلامی و قرآنی را با قدرت تدریس کنیم، بنای همه ما این است که به فرهنگ توجه کنیم، فرهنگ در دانشگاه آزاد نباید در حاشیه باشد.

* اظهار نظر ولایتی درباره سخنان اخیر رئیس جمهور در موضوع علوم انسانی غربی و اسلامی

ولایتی گفت: تفاوت علوم دقیقه و علم تجربی و علوم انسانی در اسلام و غرب تفاوت در جهان بینی است، در جهان بینی اسلامی خلقت بر اساس حکمت و تدبیر و تقدیرگرایی است، در جهان بینی ماتریالیستی غربی این مساله بر اساس تصادف و اتفاق است و هیچ حکمتی در وراء این خلقت عظیمه نیست.

وی ادامه داد: بعضی سوءاستفاده نکنند که فلانی گفت فیزیک اسلامی و فیزیک غربی تفاوت دارد، خیر این طور نیست جهان بینی ها متفاوت است.

برچسب ها: ولایتی
نظرات بینندگان