احمد نجفی در برنامه شب های شفاهی از بی قانونی شورای صنفی نمایش انتقاد کرد.
به گزارش انتخاب؛ در سیزدهمین برنامه «شب های شفاهی» با اجرای محمود گبرلو، احمد نجفی تهیه کننده فیلم سینمایی «من یک ایرانی ام» مهمان برنامه، از شرایط ساخت فیلم خود و نا عدالتی ها در شورای صنفی نمایش گفت.
در ابتدای برنامه محمود گبرلو از میزان صمیمیت سینماگران در میان مردم سخن گفت و بیان کرد: مردم به سینماگران ایرانی علاقه مند هستند و طبعا سینماگران نیز مردم را دوست دارند. هنرمندان سینما باید آزادانه و با احتیاط نظرات خود را پیرامون مسائل گوناگون بیان کنند،اما بهتر است این موضوعات در داخل کشور مطرح شود.
چرا من حق ندارم فیلمم را در عید اکران کنم؟
احمد نجفی با اشاره به روند اکران فیلمش گفت: من بعد از ساخت فیلم «من یک ایرانی ام» مدتها در خانه بودم و سعی می کردم به نحوی پیام خودم را در فضای بسته به آقایان شورای صنفی برسانم. با خیلی ها درباره فیلم صحبت کردیم،اما نتیجه ای نداشت.
وی ادامه داد: این فیلم در جشنواره فیلم فجر در هیچ بخشی پذیرفته نشد و فیلم از یک سال و نیم گذشته آماده نمایش بود.
نجفی یادآور شد: طی صحبت هایی که با آقای فرجی داشتیم قرار شد، فیلم بعد از عیدسال95 اکران شود اما فیلم تا عید امسال همچنان رنگ اکران را به خود ندیده است و من فیلم را برای حوزه هنری بردم .
تهیه کننده «من یک ایرانی ام» همچنین گفت: این فیلم در بدترین شرایط تولید شد، در دمای 30درجه زیر صفر،با قیمت دلار 4200 تومان!با سرمایه 2/5میلیاردی! ما کاملا برای نمایش آمادگی داشتیم و فیلم یک سال و نیم در صف اکران بود.
وی ادامه داد: در شورای صنفی قانون وجود ندارد،آئیننامههایی است که با نظر افراد تغیر میکند. برای اکران فیلم با این کیفیت اکران راضی شدیم،اما یک سردر سینما نداشتیم!
نجفی افزود: من نمیخواهم به سلیقه مردم توهین کنم، ما نمیتوانیم با سرنیزه به سراغ مردم برویم، من معتقدم فیلم می تواند خوب باشد و نفروشد.
وی ادامه داد: این چه سیستمی است که این شورا دارد؟ چه کار عجیبی است که به 100فیلم پروانه نمایش میدهند در سینمایی که گنجایش سینماهای آن 45 فیلم است؟ آقایان چطور فیلم های خود را در بهترین شرایط اکران می کنند؟ چرا فیلم من که یک سال قبل از فیلم آقای اسعدیان آماده بود در عید اکران نشود؟ شما از کجا میدانید فیلم من ظرفیت اکران در عید را ندارد. امروز باخبر شدم 6 فیلم از فیلمیران کاندید اکران عید است که 4 فیلم برای هدایت فیلم است. چرا اکران فیلم ها را با قرعه مشخص نمی کنند؟
وضعیت اکران مانند صندلی بازی شده است
در ادامه برنامه به دلیل اینکه از سمت احمد نجفی چندین بار نام«همایون اسعدیان» آورده شد، ایشان با تماس تلفنی به پاسخگویی درباره اتهامات نجفی پرداخت.
همایون اسعدیان گفت: آقای نجفی این روزها نام افراد بسیاری را بردند ظاهرا برای ایشان توهین و تهمت کار سادهای است. نجفی در تلویزیون به من تهمت می زند، درحالی که پول ویدئو فیلمم در حوزه هنری بلوکه است. ایشان چطور به خود اجازه می دهند به من تهمت مالی بزنند؟ باید حرف خود را ثابت کنند. اگر آقای نجفی این گونه راحت تهمت بزنند ما هم پاسخ های تندی به ایشان خواهیم داد.
وی یادآور شد: فیلم آقای نجفی در کوروش 600 هزار تومان فروخت درحالیکه پردیس کوروش هرفیلم را روزی چند میلیون می فروشد! لطفا برای فرافکنی به دیگران تهمت نزنید! شورای صنفی اکران نمایندگان صنوف هستند، اگر اینها بد عمل می کنند صنوف می توانند آنها را تعدیل کنند.
اسعدیان در پاسخ به سوال نجفی بیان کرد: آقای سرتیپی عضو شورای صنفی نیستند و در شورای پخش کنندگان اند. خداروشکر که فیلم من در اکران عید نفروخت، اگر فروش بالایی داشت دوستان چه می کردند؟!
احمد نجفی در پاسخ بیان کرد: چرا من حق ندارم در همان زمان که فیلم شما اکران میشود، فیلمم را اکران کنم؟
اسعدیان افزود: پخش کنندگان با سینماداران قرارداد میبندند، اینکه پخش کننده شما نتوانسته شرایط مساعد اکران برای شما ایجاد کند به شورای صنفی ربطی ندارد.
نجفی پاسخ داد: ببخشید اگر پخشکننده من قدرت فیلمیران را ندارد! ببخشید که انحصار پخش فیلم فقط در آنجاست!شما جایی برای عقد قرارداد فیلم نگذاشتید! این شورای صنفی اکران است یا شورای صنفی خصوصی؟
اسعدیان نیز گفت: اگر سینمادار حاضر به قرارداد با فیلم من نشود، به معنی وجود مافیا در شورای صنفی است؟
نجفی ادامه داد: چرا هیچ کدام از فیلم های شما در بهمن و اسفند اکران نمی شوند؟ بهترین اکران و نمایش فیلم برای شماست. همه چیزمثل روز روشن است، نیاز به ثابت کردن نیست، فیلم من اصلا دیده نشده است، بهتر است اسم شورا را بگذارند شورای نظارت!
همایون اسعدیان درباره وضع فعلی اکران سینما ایران گفت: وضعیت اکران مانند صندلی بازی شده،تناسبی بین ورودی که تولید فیلم و خروجی اکران فیلم است وجود ندارد. نهایت خروجی ما درسال60فیلم است. کاش آقای نجفی از همکارانشان اطلاعات را بگیرند و بی اطلاع تهمت نزنند.
همچنین در این برنامه، رقیه توکلی و سیاوش حقیقی از نحوه ساخت و پردازش فیلم سینمایی «مادری» گفتند.
حقیقی درباره فیلم«مادری»گفت: خانم توکلی سابقه بسیار زیادی در ساخت فیلم کوتاه و دریافت جوایز گوناگون دارند. فیلم ما فیلمی محترم است، قطعا دارای نقاط ضعف هست که همه فیلم ها ضعف هایی دارند. ما بیشتر در این فیلم تجربه کردیم. توکلی بسیار با فضا و کار خود آشناست و او بیش از من برای فیلم حساسیت داشت و دراصل مادری کرد برای فیلم.
سیاوش حقیقی با اشاره به جذب تهیه کنندگان برای فیلم اول گفت: در همه جای دنیا تکلیف تهیه کننده و سرمایه گذار مشخص است و این دو جدا هستند. در ایران زمانی که اسم تهیه کننده می آید، همه تصور می کنند فرد بسیار ثروتمند است؛ درحالی که این فکر اشتباه است. تهیه کنندگی در سینما می تواند تجربه ای در فیلم سازی باشد و نه صرفا بخش مالی کار.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: کارگردانان جوان ما بسیار خوب شده اند و در تهیه کنندگی هم افراد جوان پا به عرصه گذاشته اند. باید به جوانان اعتماد کرد. فیلمسازان در حال تغییر ذائقه مردم هستند و این خطرناک است، موضوعات فیلمها تنها محدود به آپارتمانها و موضوعات جنوب شهر تهران می شود.
حقیقی در ادامه گفت: مردم این روزها بیشتر تمایل به دیدن فیلمهای کمدی دارند و تهیه کنندگان هم به دنبال ساخت این فیلم ها هستند. وجود این فیلمها در سینما خوب است اما در سینمای ایران بین ساخت موضوعات ما تعادل وجود ندارد، یا فیلمها بسیار تلخ و یا طنز هستند.
حقیقی با بیان اینکه تیم کاری ما جوان و با انگیزه بودند ادامه داد:خانم های بازیگرفیلم به شدت با معرفت و پایکار بودند و ما را حمایت کردند.
وی درباره ساخت فیلم در شهرستان ها نیز توضیح داد: کار در شهرستان بسیار سخت است، اما ما با کمک سرمایه گذار و خانواده خانم توکلی هزینه زیادی را متحمل نشدیم.
توکلی درباره مهاجرت هنرمندان شهرستانی به تهران گفت: شاید برای دیده شدن در پایتخت و دور بودن مسافت زیاد سراغ بچه های شهرستان نمیروند.
حقیقی در پاسخ محمود گبرلو درباره وظیفه ارشاد و سینمای جوان گفت: دولتمردان آن طور که باید به فرهنگ نمی پردازند، درحالی که میتوان از سینما و هنر به پول می رسند و پیشرفت هنرمندان شهرستان با حمایت مسئولین محقق می شود.
رقیه توکلی نیز با اشاره به محتوای فیلم گفت:من بعد از 10سال ساختن فیلم کوتاه به موضوعاتی رسیدم که امکان ساخت در قالب فیلم کوتاه وجود نداشت.من دغدغه های ذهنی خودم و آن چیزی که اطرافم وجود داشت از خانم ها را ساختم. فیلم«مادری» به شدت زنانه است و خانم ها بسیار بااین فیلم ارتباط برقرار می کنند.خیلی جالب است بعد از اکران فیلم در یکی از سالن های سینمایی خانمی آمد و من را بغل کرد و با گریه می گفت تو داستان زندگی من را ساختی!
وی ادامه داد: زن هایی که در فیلم می بینید واقعی هستند.من از ابتدا کار احساساتم درباره این فیلم بسیار زیاد بود و در ادامه کمرنگ تر شد.«مادری» فیلمی است که من 10سال دیگر به آن نگاه می کنم و می بینم در برهه ای از زمان احساساتم به چه شکل بود.
توکلی نیز درباره کارگردانانهای فیلم اولی گفت: فکر میکنم تمام کارگردانان فیلم اولی دغدغه های ذهنی خودشان را می سازند،اثری اگر مولف باشد سازنده باید آن را قبول داشته باشد زیرا تفکر سازنده موضوعات نشأت گرفته از جامعه خود است.
وی همچنین از ساخت فیلم خود در شهر یزد بیان کرد:من تمام فیلم های کوتاهم را درشهر یزد ساختم،اصالت یزد بسیار برای من با اهمیت است و دلم میخواهد بازهم در این شهر فیلم بسازم.بسیاری از کارگردانان برای ساخت فیلم خود به یزد میآیند و از بناهای زیبای ان استفاده می کنند،اما فرهنگ شهر من در فیلمشان وجود ندارد. ولی من که در این شهر هستم به خوبی میتوانم فرهنگ مردم یزد را به تصویر بکشم.
کارگردان «مادری» درباره مدت فیلمبرداری فیلم نیز گفت: مدت فیلمبرداری 35 روز طول کشید و چند ماه برای تدوین منتظر خانم صفی یاری بودیم به دلیل اینکه ایشان مشغول کار تدوین فیلم اقای فرهادی بودند.
توکلی درباره فیلم بعدی خود گفت: فیلمم را در یزد می سازم اما خیلی زنانه نیست تمام تلاشم را می کنم فیلم را به فجر سال اینده برسانم که نام آن«از مهران تا مهران»است.
حیدر مرادی مدیر امورسینمایی حوزه هنری استان کردستان در تماس تلفنی با محمود گبرلو در برنامه شب های شفاهی از استقبال مردم کردستان از سینما ها گفت.
وی گفت: فیلم های اجتماعی در کنار دیگر ژانرها تاثیرگذار است. استان کردستان جز استانهای فرهنگی و اهل هنر و موسیقی است و هنر سینما نیز از این قاعده مستثنا نیست.
مرادی ادامه داد: در این استان مردم استقبال خوبی از فیلمهای غیر کمدی داشتهاند مانند«رگ خواب»، «شیار143»، «محمد رسول الله» و«هیس دخترها فریاد نمی زنند»فیلم های ژانر اجتماعی در کنار دیگر ژانر ها می تواند تاثیرگذار باشد.از فیلم های سال 96فیلم های«رگ خواب»و«نهنگ عنبر»پرمخاطب بوده اند.
وی درباره تعامل مسئولان استانی نیز بیان کرد: رابطه بسیار خوبی بین حوزه هنری و ارشاد وجود دارد و تعامل خوب برای احترام به مردم همیشه رعایت شده است.
مرادی ادامه داد: سالنهای سینما با کیفیت بالا در نمایش وپرده فیلم خوشبختانه توانسته مخاطبان را با خود همراه کند.در استقبال مردم از سینما بعد از تهران، اصفهان، مشهد و شیراز جایگاه بعدی مربوط به سنندج هست.