arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
آذري جهرمی:

ابتدای انقلاب ٧٢ تن از بزرگان و شخصيت‌های مهم شهيد شدند، اما انقدر نيروی جوان در مدیریت کشور فعال بود كه مشكلي ايجاد نشد؛ امروز چه؟!/ دهه شصتی‌ها، نسل سوخته‌ای هستند كه پخته شده‌اند / بسیاری از کارها را می‌توان به این نسل واگذار کرد، اما با بی‌مهری مواجهند

وزیر ارتباطات در برنامه تلویزیونی «دورهمی» گفت: تا حدی انتخاب من برای همه گروه‌های سیاسی دور از ذهن بود و به نوعی نواخته شدن و مورد عنایت قرار گرفتن من تنها از سمت یک گروه نبود. البته حق می دهم، چراکه جامعه شناختی از سابقه من نداشت و بین مردم آنطور که باید مطرح نبودم. این هجمه‌ها فرصت خوبی بود تا بیشتر در بین مردم شناخته شوم و باعث پخته شدن من در زمان ورودم به سیاست شد. خیلی دنبال این نبودم که برای خودم محبوبیت ایجاد کنم، سعی کردم خودم باشم و این غریب بودن و اینکه پسوند دهه ۶۰ و یا وزیر جوان، خیلی از موضوعات و هجمه‌های ورودم را به سیاست حل کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آذري جهرمی: ابتداي انقلاب ٧٢ تن از بزرگان و شخصيتهاي مهم كشور شهيد شدند، اما انقدر نيروي جوان در مدیریت کشور فعال بود كه مشكلي ايجاد نشد؛ امروز چه؟!/ دهه شصتيها، نسل سوخته اي هستند كه پخته شده / بسیاری از کارها را میتوان به این نسل واگذار کرد، اما با بی مهری مواجهند

شب گذشته مهران مدیری در برنامه «دورهمی» با محمدجواد آذری جهرمی گفتگو کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ فصل سوم «دورهمی» با حضور چهره های فرهنگی، هنری و ورزشی در قسمت های مختلف به روی آنتن رفته است و شب گذشته مهران مدیری مجری و کارگردان این برنامه برای اولین بار به گفتگو با اولین مهمان سیاسی «دورهمی»، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت.

آذری جهرمی در پاسخ به سوال مدیری درباره سن و جوانی اش در کابینه دولت دوازدهم گفت: من متولد سال ۱۳۶۰ هستم. جوانی همیشه خصلتی خوب، مثبت و پر انرژی برای خودم و اطرافیانم است. البته زمانی که وارد دولت شدم، مقداری این موضوع برای همه غریب بود؛ چراکه مدتی بعد از انقلاب اسلامی اداره کشور به دست جوانتر‌ها بود و بعد از آن دیگر اعتمادی به جوان‌ها نشد. تا اینکه من برای پست وزارت انتخاب شدم. شاید ابتدا در نگاه مردم و یا مدیران این مسئله غریب بود، اما به مرور زمان طبیعی شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص چگونگی انتصاب خود توسط رئیس جمهور برای پست وزارت بیان کرد: روزی دکتر روحانی بنده را صدا کردند و بعد از چند سوال و جواب، گفتند که تصمیم گرفتند نام من را به عنوان وزیر ارتباطات بیان کنند. البته پیش از اعلام رسمی، هیچ خبری نه از سمت من و نه هیچ شخص و یا ارگانی در فضای مجازی مطرح نشد. در واقع ما حفظ امانت کردیم.

وی با اشاره به اینکه هجمه‌های پس از انتخابش یک جو سازی سیاسی بود، افزود: تا حدی انتخاب من برای همه گروه‌های سیاسی دور از ذهن بود و به نوعی نواخته شدن و مورد عنایت قرار گرفتن من تنها از سمت یک گروه نبود. البته حق می دهم، چراکه جامعه شناختی از سابقه من نداشت و بین مردم آنطور که باید مطرح نبودم. این هجمه‌ها فرصت خوبی بود تا بیشتر در بین مردم شناخته شوم و باعث پخته شدن من در زمان ورودم به سیاست شد.

آذری جهرمی اظهار کرد: خیلی دنبال این نبودم که برای خودم محبوبیت ایجاد کنم، سعی کردم خودم باشم و این غریب بودن و اینکه پسوند دهه ۶۰ و یا وزیر جوان، خیلی از موضوعات و هجمه‌های ورودم را به سیاست حل کرد.

وی درباره ویژگی هم نسلان خود (دهه شصتی ها) ، ابتدا گریزی به حوادث اوایل انقلاب زد و گفت: ابتدای انقلاب ٧٢ تن از بزرگان و شخصيتهاي كشور شهيد شدند، اما انقدر نيروی جوان در كشور فعال و مدير بود كه مشكلي برای كشور ايجاد نشد؛ امروز چه؟!

وی ادامه داد: بچه‌های دهه ۶۰ معروف به نسل سوخته هستند؛ اما من نسل سوخته را با نگاهی دیگر می‌بینم. این جوانان در جامعه با مشکلات مختلفی مثل جنگ و مسائل اقتصادی روبرو شدند و الان هم بی توجهی را تجربه می‌کنند. دهه ۶۰ نسل قابل اعتماد و مطمئنی هستند که انگیزه بالا و بسیاری برای کار دارند. طبیعتاً در مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها کار‌های بسیاری را می‌شود به دوششان محول کرد، اما با بی مهری مواجه شدند. تنها یکی از آن بچه‌ها وزیر می‌شود، اما مابقی بچه‌ها در شرکت‌های بزرگ «آی سی تی» فعال هستند.

وزیر ارتباطات هم از سوال همیشگی مهران مدیری دور نماند. او در پاسخ به سوال همیشگی مهران مدیری با شیطنت پرسید: «شما همیشه این سوال را از دیگران می پرسید اما از خودتان نمی گویید. حالا من از شما می پرسم عاشق شدید؟». مدیری در پاسخ گفت: بله؛ بارها گفتم 18 بار. جهرمی هم گفت من هم چند بار احساس عاشقی را تجربه کردم. شاید اولین بار 15، 16 سال قبل بود. مدیری در ادامه گفت: موفق شدید؟ یعنی به ازدواج ختم شد. در اینجا بود که آذری جهرمی گفت: یعنی شما عشق را فقط منتج به ازدواج می دانید. یعنی خود شما 18 بار ازدواج کردید؟! (خنده).

وی با اشاره به استعاره رئیس جمهور از این جمله که «دست وزیر ارتباطات به روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود» گفت: آقای روحانی همیشه گزاره و استعاره درستی را به کار بردند؛ چون فیلترینگ اصلا دکمه نداره که دستی رویش برود یا نه. این جمله هم استعاره از این بود که دولت حافظ دسترسی مردم به فضای مجازی است، دولت مردم را در چرخش ارتباطات و فضای مجازی آزاد گذاشته است. عملکرد نظام و دولت این دسترسی آزاد را تضمین می‌کند. باید این را هم در نظر داشت که سیستم فیلترینگ در همه کشور‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: امروزه فضای مجازی با فضای حقیقی تفاوتی ندارد و ما در فضای مجازی هم مانند دنیای زندگی حقیقی نیازمند مقررات هستیم. در دنیا فضای مجازی چندلایه است تا کاربران در سنین مختلف از آن استفاده کنند. متاسفانه ما زیست بوم‌های مختلف نداریم و باید فضایی را ایجاد کنیم که تنها راه حل ما فیلتر نباشد. خیلی از خانواده‌ها و یا دوستانمان هستند که وقتی ما را می‌بینند از هتک حرمت ها، بی مبادلاتی‌ها در فضای مجازی می‌گویند. خواسته مردم در فضای مجازی ایمن کردن این نوع فضاهاست، اما از طرفی دیگر مخالف فیلتر هستند.

وی در پایان با اشاره به دغدغه جوانان بیان کرد: احساس می‌کنم در این سن نماینده جوانان در دولت هستم. خیلی از جوانان من را می‌بینند و به من ابراز لطف دارند. به نظرم نباید برای پرداختن به موضوع جوانان فقط شعار دهیم، بلکه باید به جوان‌ها اعتماد کنیم و این قدرت ریسک را بدهیم که آن‌ها هم وارد عمل شوند. تا امروز این نظام با چالش‌های بزرگی مواجه بود و در سال ۱۳۶۰، ما ۷۲ تن شهید دادیم، ولی باز این کشور به راه خودش ادامه داد. دولت فقط یک اتاق نیست. من قول می‌دهم که اگر کار دست جوان‌ها باشد، از این اعتماد ضرر نخواهند کرد.

آذری جهرمی در پایان با تاکید بر تلاش ارزشمند کارمندان اداره پست، مجموعه تمبر‌های اداره پست و همچنین تمبر اثر حافظ که با نقره ضرب شده را به موزه دورهمی اهدا کرد.

مدیری پس از صحبت‌های آذری جهرمی، در ادامه پرداختن به موضوع برنامه، خاطرنشان کرد: باید یادآور شوم که کار تولیدی جرم نیست. امروز کارخانه‌ها زیرزمینی کار می‌کنند و یواشکی تولید می‌کنند. اما این را هم در نظر داشته باشیم که انصافا مردم آنگونه که باید از تولید داخلی حمایت نمی‌کنند و به دنبال جنس مارک و خارجی هستند. باید اذعان کرد که در بخش واردات پیشرفت خوبی داشتیم، اما در صادرات خوب عمل نکردیم، درمواقعی حتی ترجیح داده‌ایم اجناسمان را دور بریزیم، اما صادر نکنیم!

مجری برنامه «دورهمی» در پایان با اشاره به معضل قاچاق کالا گفت: الان دیگر هر کودکی هم می‌داند که اولین اقدام برای حمایت از تولید داخلی مباره با قاچاق کالاست، اما بحث این است که دیگر قاچاقچیان هم توجهی به مبارزان با قاچاق نمی‌کنند. از جهتی هم با کالای چینی نمی‌شود مبارزه کرد، اما می‌شود در بحث تولید درآمد و امنیت چند برابری کسب کرد. این حرف‌ها گفته شد تا بگوییم حمایت از تولید داخلی خیلی مهم است و با حمایت کردن از آن، هم به بازار خودمان کمک کردیم و هم کیفیت محصولات روز به روز بالا‌تر می‌رود.

نظرات بینندگان