arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

ناو هواپیمابر آمریکایی برای نخستین باز از زمان جنگ، در ویتنام پهلو می‌گیرد

برای نخستین بار از پایان جنگ ویتنام که بیش از چهار دهه از آن می‌گذرد، یک ناو هواپیمابر آمریکایی قرار است روز دوشنبه در این کشور آسیایی لنگر بیندازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برای نخستین بار از پایان جنگ ویتنام که بیش از چهار دهه از آن می‌گذرد، یک ناو هواپیمابر آمریکایی قرار است روز دوشنبه در این کشور آسیایی لنگر بیندازد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، ایالات متحده پهلو گرفتن چهار روزه ناو هواپیمابر یو اس اس کارل وینسون و 5000 ملوان و خلبان همراه آن را فرصتی تاریخی برای تقویت روابط میان واشنگتن و هانوی می‌داند که پس از چهار دهه از جنگ ویتنام در حال بهبود است.

تحلیلگران می‌گویند این پهلوگیری چهار روزه ناو هواپیمابر آمریکایی در ویتنام ضربه‌ای واضح بر پیکره چین محسوب می‌شود که مدت‌هاست به دنبال بهبود روابطش با ویتنام است؛ این اقدام از سوی آمریکا با هدف مقابله با ساخت و ساز دولت پکن و نظامی‌گری این کشور در دریای چین جنوبی صورت می‌گیرد.

روابط نظامی آمریکا با ویتنام از 2016 و زمانی قوت گرفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تحریم‌های تسلیحاتی چندین دهه‌ای علیه این کشور آسیایی را همزمان با سیاستش در تمرکز بر کشورهای آسیایی لغو کرد و در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده همکاری‌های نظامی با دولت هانوی ادامه یافته است.

جان کربی، یکی از دریا سالاران بازنشسته نیروی دریایی آمریکا گفت: ویتنام بابت اقدامات تهاجمی و نظامی شدن دریای چین جنوبی توسط پکن به شدت نگران است. آنها نگران اقدامات چین هستند و برای چندین سال بوده که به دنبال بهتر شدن روابط با آمریکا بوده‌اند.

این ناو هواپیمابر 95 هزار تنی در فاصله دو مایلی بندر دانانگ در ویتنام پهلو می‌گیرد که محل اصلی نبرد در جنگ ویتنام بود که در سال 1975 پایان یافت.

تبادلات فرهنگی و فعالیت‌های ورزشی از مجموعه کارهایی است که در جریان این سفر چهار روزه میان نظامیان آمریکایی و ویتنامی برقرار است.

همچنین تعدادی از ملوانان آمریکایی قرار است از مرکز قربانیان "عامل نارنجی"، ماده شیمیایی مورد استفاده توسط آمریکا در جریان درگیری‌ها برای از میان بردن جنگل‌ها و مراتع ویتنامی در زمان جنگ در این کشور، بازدید کنند.

مناقشه مالکیت بخش‌های متعدد در دریای چین جنوبی بین پکن و کشورهای همسایه در منطقه در سال‌های گذشته شدت یافته است به طوری که در ژوئن 2017 ویتنام تقاضای چین را در توقف اکتشاف در حاشیه منطقه وانگارد، منطقه‌ای که براساس قوانین بین‌المللی متعلق به ویتنام است، رد کرد.

این در حالی است که ایالات متحده نیز مدت‌هاست که به دنبال تقویت حضور خود در نواحی دریایی جنوب شرق آسیاست.

نظرات بینندگان