arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۶ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

فرشاد مومنی: شرایط اقتصادی ایران در سخت ترین شرایط ۴۰۰ سال اخیر خود قرار دارد

یک استاد دانشگاه گفت: بر اساس آرمان های انقلاب اسلامی و منطق توسعه با کمک عالمان و فرودستان باید از بن بست ها عبور کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرایط اقتصادی ایران در سخت ترین شرایط ۴۰۰ سال اخیر خود قرار دارد

یک استاد دانشگاه گفت: بر اساس آرمان های انقلاب اسلامی و منطق توسعه با کمک عالمان و فرودستان باید از بن بست ها عبور کنیم.

به گزارش انتخاب؛ فرشاد مومنی در هفتاد و پنجمین نشست سالانه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران اظهار کرد: برای پیشرفت کشور به تشکل های مانند انجمن های اسلامی نیاز است.

وی خاطر نشان کرد: برای بهبود اوضاع ما نیاز به پیشرفت داریم، اما مسئله مهم در این راه این است که متوجه اولویت های علم و قدرت باشیم، از نظر من مهم ترین خطای راهبردی از کارافتادگی سیستمی است. از کار افتادگی سیستم می تواند لطمات زیادی به ما بزند و از گذشته تا کنون نیز این گونه بوده است، اما هر قدر به زمان کنونی نزدیک می شویم ابعاد این کار افتادگی سیستمی بیشتر هویدا می شود.

مومنی تصریح کرد: مثلا آقای رئیس جمهور به درستی اعلام می کند که در سال ۹۵ بیشترین رشد اقتصادی را داشته ایم اما کسی نمی پرسد این چه رشدی است که انگیزه، نشاط و پویایی اقتصادی را به همراه ندارد. یا در جایی دیگر آقای رئیس جمهور اعلام کرد که افزایش سرمایه گذاری را داریم، اما کسی نپرسید این چه رشدی است که انگیزه سرمایه گذاری را به همراه نداشت.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت با روی کار آمدن دولت یازدهم خاطرنشان کرد:در دولت حسن روحانی مشاهده کردیم که قیمت نفت کاهش زیادی پیدا کرد و دیدیم که در بودجه بندی چه مشکلاتی پیش آمد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در تشریح از کارافتادگی سیستمی در علم گفت: نمونه دیگری از کارافتادگی سیستمی را آنجایی در علم می بینیم که میانگین ثبت اختراع و مقالات علمی در ایران ۴۶۰ برابر نسبت به ژاپن است و همچنین ۲۰۸ برابر آمریکا است، یعنی ما مقاله منتشر می کنیم اما هیچ گشایش علمی دیده نمی شود.

وی در همین راستا گفت: به ازای هر پژوهشی که منجر به اختراع می‌شود، آلمان ۱۱۳ و ژاپن ۵۱۸ برابر جلوتر از کشور ماست. این درحالی است که شمار دارندگان مدرک آموزش عالی در ایران از ۶۵ تا ۹۵ به بیش از ۱۳ میلیون نفر رسیده است.

مومنی خاطر نشان کرد: هر چقدر دیرتر به مسئله از کار افتادگی بپردازیم کمتر می توانیم جلوی این ضرر و زیان را بگریم.کسی در ایران از نهادهای مدنی از دولت آقای روحانی سوال نکرد وقتی شما می توانید برای مؤسسات مالی غیر مجاز ۱۱ میلیارد تومان اختصاص دهید، چرا برای کارگرانی که ۶ماه است حقوق نگرفته اند کاری نمی کنید و وقتی هم اعتراض می کنند با کتک رو به رو می شوند.

وی با بیان این که عبور از مشکلات لوازم خود را می‌خواهد، گفت: ما می‌گوییم بر اساس آرمان های انقلاب اسلامی و منطق توسعه با کمک عالمان و فرودستان باید از بن بست ها عبور کنیم.

این فعال سیاسی و اقتصادی یادآور شد: ما در خلق فرصت شغلی فاجعه آمیز عمل کردیم، مخصوصا از سال ۸۵ تا ۹۰ آن هم زمانی که ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ما تزریق شد.گم کردن اولویت‌ها ابعاد بسیار تکان دهنده ای دارد، تحولات جمعیت در ۳۵ تا۹۵ نشان می دهد یک سوم جمعیت کار پیدا کردند و عملا دو سوم جمعیت از پیدا کردن مشاغل در ضابطه رانتی محروم مانده اند.

وی همچنین در ادامه گفت: از سال ۶۵ تا ۹۵ با سقوط نسبی نرخ مشارکت کلی زنان رو به رو هستیم اما در این میان حجم اشتغال در واسطه گری ما افزایش پیدا کرده است.

مومنی با بیان اینکه«شواهد تجربی به ما می گوید شرایط اقتصادی ایران در سخت ترین شرایط ۴۰۰ سال اخیر خود قرار دارد» گفت: یعنی از زمان جنگ تحمیلی هم شرایط بدتر است در آن زمان ما توانستیم ایران را کار آمد تر اداره کنیم، زیرا دولت در آن زمان تولید کننده و مردم را شریک مالی خود می دانست .

این استاد دانشگاه در پایان گفت :دولت باید برای ادامه راه از انتخاب متحد غیر استراتژیک دست بردارد و ما هر روز بدتر از روز قبل در دام این خطر افتاده ایم ، هنوز فرصت داریم این خطای استراتژیک را جبران کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان