arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۸ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

بازداشت 2 عضو کلیدی داعش در کابل

ریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که دو نفر از "کلیدی‌ترین" سازماندهندگان حملات گروه موسوم به داعش را در کابل بازداشت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازداشت 2 عضو کلیدی داعش در کابل

ریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که دو نفر از "کلیدی‌ترین" سازماندهندگان حملات گروه موسوم به داعش را در کابل بازداشت کرده است.

این نهاد می‌گوید که عمر، مسئول نظامی داعش در کابل و احسان‌الله، مسئول جلب و جذب داعش در این شهر که در سازماندهی حملات به مساجد و امکان شیعه در کابل دست داشتند، در ماه بهمن بازداشت شدند.

امنیت ملی می‌گوید که احسان‌الله و عمر "طراح اصلی حمله به مسجد امام زمان در خیرخانه کابل بوده" و آنها دو مهاجم انتحاری به نام مستعار "ابو زبیر خراسانی" و "ابو جندالله ازبکی" را از ننگرهار تا نزدیکی این مسجد رساندند.

همچنین در ویدئویی که از اعترافات این افراد منتشر شده، یکی از بازداشت‌شدگان مشخصا چگونگی حمله به مسجد امام زمان در خیرخانه کابل را توضیح می‌دهد.

در حمله به مسجد امام زمان در ماه شهریور سال جاری در منطقه خیرخانه در شمال شهر کابل بیش از ۲۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند. این حمله حین برگزاری نماز جمعه رخ داده بود.

امنیت ملی می‌گوید که عمر، احسان‌الله و دو مهاجم دیگر در مسجد امام زمان همه از اهالی ولایات شمالی افغانستان هستند.

به اساس معلومات منبع، عمر فارغ‌التحصیل رشته کمپیوتر ساینس بوده و فعالیت‌های زیاد سایبری نیز داشته است.

بازداشت شدگان در اعترافات خود گفته‌اند که با رهبری گروه "داعش خراسان" در آچین ننگرهار در ارتباط بوده و توانستند دست کم ۲۰ نفر از دانشجویان و دیگر اعضای نسبتا تحصیل کرده جامعه را در کابل در نتیجه تبلیغ عضو گروه داعش بسازند.

امنیت ملی می گوید این افراد همچنین آشنایی زیادی با کابل داشته‌اند و اهداف مورد حمله داعش را در کابل تعیین می‌کردند.

منابع امنیت ملی می‌گویند که حملاتی را که داعش مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد، "از جانب مثلث لشکر طیبه، داعش و شبکه حقانی و معمولا در هماهنگی میان این سه گروه" انجام می‌شود اما برای خدشه دار ساختن اذهان عامه، مسئولیت آن را تنها داعش به عهده می‌گیرد.

امنیت ملی می‌گوید که داعش در افغانستان پدیده بسیار پیچیده‌ای است: "مثلا در کابل با لشکر طیبه و شبکه حقانی همکاری دارد، در شرق افغانستان با طالبان می‌جنگد و در شمال میان داعش و طالبان تفکیکی وجود ندارد، چون هر دو گروه یکجا در کنار هم می‌جنگند."

بی‌بی‌سی نمی‌تواند معلومات امنیت ملی را به صورت مستقل تایید کند و مشخص هم نیست که اعترافات بازداشت شدگان تحت چه شرایطی گرفته شده است.

گروه موسوم به داعش تاکنون چندین عبادتگاه شیعیان را مورد حمله قرار داده است. یوناما تنها در سال ۲۰۱۷، کشته شدن ۱۶۰ نفر و زخمی شدن ۲۵۲ نفر را در شش حمله به عبادتگاه‌ها و رهبران مذهبی از سوی گروه موسوم به داعش ثبت کرده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان