arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

واکنش تند گروه‌های کرد عراقی به تصویب بودجه عراق

یک روز بعد از تصویب قانون بودجه عراق برای سال ۲۰۱۸ و اختصاص سهمیه ۱۲ درصدی از این محل به اقلیم، گروه‌های سیاسی کرد عراقی در تلاش برای تجمیع آرا جهت عقب‌نشینی از فرایندهای سیاسی این کشور هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایسنا، عرفات کرم، رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان این کشور به رسانه‌ها اعلام کرد: فراکسیون‌های کردی در پارلمان عراق در واکنش به اقدام پارلمان عراق سه پیشنهاد به رهبران کرد عراقی ارائه کرده‌اند که در میان این سه پیشنهاد، بایکوت پروسه سیاسی در عراق و عدم مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق از سوی کردها قرار دارد.


وی افزود: بغداد اقلیم کردستان عراق را به عنوان شریک در حاکمیت سیاسی عراق قبول ندارد و حالا مردم اقلیم خوب می‌فهمند که چرا همه‌پرسی برگزار کردند.


جعفر ایمنیکی، رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق بعد از بازگشت هیأت کردها از نجف اشرف به رسانه‌ها، گفت: بهترین راه حل برای کردها در عراق عقب‌نشینی و بایکوت تمام پروسه سیاسی در عراق است.


وی افزود: گفت‌وگو و انتخابات و یا هرچیز دیگری در عراق فایده‌ای ندارد و به همین دلیل زمان آن فرارسیده است که کردها تصمیم نهایی خود را بگیرند.


مسعود حیدر، عضو فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق نیز در این خصوص اظهار کرد: باید همه متوجه باشند که اراده‌ای سیاسی برای تضعیف کردها در عراق و اعمال تحریم‌های اقتصادی بر مردم اقلیم کردستان عراق در بغداد وجود دارد.


وی اضافه کرد: با توجه به شرایط پیش آمده این رهبران سیاسی کرد هستند که در خصوص اقدام بغداد باید تصمیم گیری کنند.


هم‌زمان در رسمی‌ترین واکنش به تصویب بودجه عراق  در پارلمان عراق، نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در کنفرانسی مطبوعاتی از این اقدام بغداد به شدت انتقاد و تاکید کرد که بغداد به وعده‌های خود به مردم کردستان عراق عمل نکرد.


وی افزود: با تصویب قانون بودجه به شکل کنونی اصل شراکت همه عراقی‌ها در حاکمیت سیاسی نقض شد. از رئیس‌جمهور می‌خواهیم در این خصوص موضع‌گیری کند.


این درحالی است که پیش‌تر سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق بعد از تصویب قانون بودجه اعلام کرد، خواسته اقلیم کردستان عراق در بودجه اعمال شده است.


وی در ادامه تاکید کرد که پارلمان عراق باید بر وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان عراق نظارت داشته باشد.


اقلیم کردستان عراق خواهان تصویب سهمیه ۱۷ درصدی از بودجه عراق شده بود اما دولت بغداد با اشاره به اینکه بودجه بر اساس ساکنان اختصاص داده می‌شود، ۱۲ درصد از بودجه عراق را به اقلیم اختصاص داد.

نظرات بینندگان